Zandhazen, Beunbakken, laten we het netjes houden: BEUNSCHEPEN.
Inmiddels staan er al aardig wat beunschepen op het forum, o.a. bij Boele en Oosterwijk.
Aangezien er nog heel wat meer rondvaart, kleine rederijen, maar ook veel particuliere eigenaren, dit onderwerp opgestart.
Te beginnen met de Quarta van van Nieuwpoort uit Gouda.
...foto...
Beunschepen
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
- Locatie: Capelle/IJssel
Beunschepen
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
- Locatie: Streefkerk
De Marinus ( 23.12458) lag te lossen bij Visser in Bergambacht, maar moest er even uit, want anders kon het sleepschip Mianda er niet in, die moest lossen bij DZ Six.
De Lekstroom van DZ Six maakt ook even plaats, want het is er erg smal en ondiep.
Daarna weer terug om verder te lossen.
Groeten,
Pieter
De Lekstroom van DZ Six maakt ook even plaats, want het is er erg smal en ondiep.
Daarna weer terug om verder te lossen.
Groeten,
Pieter
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
- Locatie: Streefkerk
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
- Locatie: Streefkerk
Vanmiddag kwam ik dit schip tegen, helaas alleen van achteren gefotografeerd omdat we net in een smal stukje zaten en moeders niet 'even wilde vasthouden'. Dat ging allemaal vrij snel en het enige wat me in de gauwigheid bij bleef was die typische coasterkont die ik me van het Forum meende te herinneren. En dat klopte, een paar weken geleden werd het schip als Romy Emma voorgesteld en nu heet het dus Antilope met domicilie Eernewoude. Maar wat schets mijn verbazing, tussentijds heeft het schip blijkbaar ook nog De Ommekeer geheten, domicilie Vinkeveen. Er is blijkbaar nog niets over de herkomst van het schip bekend.
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
beunschepen
Na het beunschip " Antilope" eens nagetrokken te hebben in een Lloyd's Register of Shipping uit 1938, het navolgende.
Inderdaad gebouwd als "Acrity" bij G.Brown & Co te Greenock. ( Dit ligt aan de westkust van Schotland ).
Ze werd februari 1934 opgeleverd.
De opdrachtgever en eigenaar was F.T.Everhard & Sons Ltd., te Londen.
Of deze zeer bekende rederij nu nog bestaat is mij niet bekend, maar hun schepen waren altijd zeer regelmatig in R'dam te vinden.
De afmetingen waren in feets en inches opgegeven.
L.t..l.l.: 142,8 feet = 43,48 meter
breedte: 25,6 feet = 7,77 meter
holte: 9,3 feet = 2,82 meter
De resp. tonnages zijn brt.: 403 ton
gross: 261 ton
roepletters: MBRW
Er stond een dieselmotor in waar het merk niet van opgegeven werd.
Een 4 cilinder, 2 takt, enkelwerkend.
Het vermogen bedroeg 58 r.h.p., ( hoe dit om te rekenen ? ).
boring x slag: 12.5/8 x 15.3/4 inch.
Het schip is dus blijkbaar de oorlog doorgekomen, maar wanneer ze naar Nederland verkocht is, is mij onbekend.
Verdere speurders worden bijdeze uitgedaagd.
m.v.g. Roy
netto: 200 ton.
Inderdaad gebouwd als "Acrity" bij G.Brown & Co te Greenock. ( Dit ligt aan de westkust van Schotland ).
Ze werd februari 1934 opgeleverd.
De opdrachtgever en eigenaar was F.T.Everhard & Sons Ltd., te Londen.
Of deze zeer bekende rederij nu nog bestaat is mij niet bekend, maar hun schepen waren altijd zeer regelmatig in R'dam te vinden.
De afmetingen waren in feets en inches opgegeven.
L.t..l.l.: 142,8 feet = 43,48 meter
breedte: 25,6 feet = 7,77 meter
holte: 9,3 feet = 2,82 meter
De resp. tonnages zijn brt.: 403 ton
gross: 261 ton
roepletters: MBRW
Er stond een dieselmotor in waar het merk niet van opgegeven werd.
Een 4 cilinder, 2 takt, enkelwerkend.
Het vermogen bedroeg 58 r.h.p., ( hoe dit om te rekenen ? ).
boring x slag: 12.5/8 x 15.3/4 inch.
Het schip is dus blijkbaar de oorlog doorgekomen, maar wanneer ze naar Nederland verkocht is, is mij onbekend.
Verdere speurders worden bijdeze uitgedaagd.
m.v.g. Roy
netto: 200 ton.
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
- Locatie: Streefkerk
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Beunschepen
Harry, de firma Natra bestaat allang niet meer ze hadden ook o.a. een dordmunder de "10" met schottelaandrijving. De schepen voren hoofdzakelijk op Den Haag. Een van de twee van die reclame kaart is nog melassetanker geweest, ik dacht de "Amaris"van Tankes uit Rotterdam, Maar die is ook gesloopt. Nu rest mij nog te raden waar de foto genomen is. Een ander mag ook mee doen.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.