De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Alles over binnenscheepvaart
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door tijdstroom »

Pieter, ik heb net je link bekeken, daar meen ik op te zien, dat er metalen luiken opliggen met klappen aan de den. Er liggen nu echt houten luiken op. Jammer voor Belgie, maar heel leuk, dat hij er hier weer netjes bij ligt.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door pieter53 »

Nu als je eens gelegenheid hebt die houten kap te kieken dan houd ik mij aanbevolen!!!!

Tentijde van het door Frederic Logghe verzorgde scheepsportret stond er echt een kromhout in; dat staat tenminste op het motorblok.
Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door tijdstroom »

Pieter, je hebt me overtuigd, er zal echt geen andere motor in staan. Ik zal me vergist hebben, heb een tijd staan praten met de huidige eigenaar, met het mooie geluid op de achtergrond. Ik heb een aantal fotos gemaakt van details, zoals die bewuste klappen op de vermoedelijke roef, wat blijkt machine kamer te zijn. Toch zijn er voor mij een hoop vragen. Bv eerst was het een sleepspits, dus ook met achteronder, daarna gemoteriseerd, is dat achteronder dan veranderd.
Over die franse spits, de Angelus, werd gezegd, dat er kinderen van die schipper, in de machinekamer sliepen, rond de motor.
Ik hoop, dat de Saint Antoine, vaak te zien zal zijn op oltimer shows, we moeten het hem maar eens vragen. Er staat nu ook een kopschroef in, dat maakt het in ieder geval een stuk makkelijker, want 40 ezels is niet echt power om tussen de huidige vaart te varen. Het bewijst in ieder geval wel, dat hij niet alleen zal blijven liggen.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door pieter53 »

Nog maar een fotootje gemaakt door Frederic waarop de roef met het machinekamerluik te zien is.
Afbeelding

Iets waar Leo zo van houdt!
Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door tijdstroom »

Van de Saint Antoine nog een paar detailfotos.
Afbeelding
nog het antieke kettingwerk
Afbeelding
dus dit lijkt op de roef, maar zou machinekamer moeten zijn.
Afbeelding
voorpiekluik
Afbeelding
ringen voor de schoorbomen
Afbeelding
het voordek, met raampjes vooronder. De strip op het dek, is die bedoeld voor de schoorbomen?
nog steeds een beetje bezig
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door tijdstroom »

Afbeelding
Drie bolders op het voordek, lijkt me toch bijzonder.
Afbeelding
En nog een keer de roef/machinekamer met de klappen er bovenop, maar nu in de huidige kleuren.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door KVM »

tijdstroom schreef: Jammer voor Belgie, maar heel leuk, dat hij er hier weer netjes bij ligt.
gr Rienk

Rienk,
Zo jammer hoeven we dat niet te vinden hoor. Ik ben al lang blij dat hij in Nederland tenminste in ere wordt gehouden.
Ik ben ooit nog in dat achteronder geweest, en dat zag er toen nog origineel ingetimmerd uit...
Ik stond een tijdje terug nog naast het schip, en zag dat er een bordje "museumschip" aan hing. maar geen teken van leven daar...
Hopelijk kan ik hem dus ooit nog eens bezoeken...
Je hebt de eigenaar toch wel attent gemaakt op dit prachtige forum ?? :mrgreen:

Groeten, Kurt
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door tijdstroom »

Kurt, daar heb ik niet eens tijd voor gehad. We hadden het over wederzijdse ligplaatsproblemen, over de spits zelf, de motor, die hij net draaiende had, de energievoorziening, die wij hetzelfde hebben met windmolen en zonneenergie. En over zijn afvalwatervoorziening. Hij heeft in het ruim een hele installatie staan, dat van vuilwater uit de vuilwatertank, weer voor 95% schoonwater maakt, dat weer gebruikt wordt. Ik weet alleen nog niet hoe de koffie daar smaakt. Zijn plan is wel om het voor publiek in de toekomst open te stellen.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
bricoleur

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door bricoleur »

Heel mooi die Saint Antoine,enkele punten wil ik nog even opmerken er word geschreven over eikenhouten luiken voor zover ik altijd gehoord heb waren de ronde houten luiken van olmenhout en de kantplank van eiken, eikenhout is te zwaar Anke Bouman van de 'Hydre' heeft een keer bij Ankersmit in Doesburg zo`n ronde kap luiken van eikenhout laten maken maar die waren nagenoeg niet te tillen.Ja die motor is duidelijk een Kromhoutgloeikop en die strip op het voordek was duidelijk dat je niet zou uitglijden bij het scoren.
groetjes, jan.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.

Bericht door teerkwast »

hallo beste mensen ik heb niet op een spits gevaren maar ben opgegroeid op een kempenaar eerst sleepschip daarna motor maar wat ik zeggen wilde is dat de lier die overdwars in antwerpen
op die spits staat wel degenlijk een verhaal lier is een anker lier heeft een schijf waar de ketting precies in past ik heb ze genoeg schoongemaakt of geverfd
Afbeelding
Plaats reactie