Pieter, ik heb net je link bekeken, daar meen ik op te zien, dat er metalen luiken opliggen met klappen aan de den. Er liggen nu echt houten luiken op. Jammer voor Belgie, maar heel leuk, dat hij er hier weer netjes bij ligt.
gr Rienk
De ontwikkeling/evolutie van de spits.
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
nog steeds een beetje bezig
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Nu als je eens gelegenheid hebt die houten kap te kieken dan houd ik mij aanbevolen!!!!
Tentijde van het door Frederic Logghe verzorgde scheepsportret stond er echt een kromhout in; dat staat tenminste op het motorblok.
Tentijde van het door Frederic Logghe verzorgde scheepsportret stond er echt een kromhout in; dat staat tenminste op het motorblok.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Pieter, je hebt me overtuigd, er zal echt geen andere motor in staan. Ik zal me vergist hebben, heb een tijd staan praten met de huidige eigenaar, met het mooie geluid op de achtergrond. Ik heb een aantal fotos gemaakt van details, zoals die bewuste klappen op de vermoedelijke roef, wat blijkt machine kamer te zijn. Toch zijn er voor mij een hoop vragen. Bv eerst was het een sleepspits, dus ook met achteronder, daarna gemoteriseerd, is dat achteronder dan veranderd.
Over die franse spits, de Angelus, werd gezegd, dat er kinderen van die schipper, in de machinekamer sliepen, rond de motor.
Ik hoop, dat de Saint Antoine, vaak te zien zal zijn op oltimer shows, we moeten het hem maar eens vragen. Er staat nu ook een kopschroef in, dat maakt het in ieder geval een stuk makkelijker, want 40 ezels is niet echt power om tussen de huidige vaart te varen. Het bewijst in ieder geval wel, dat hij niet alleen zal blijven liggen.
gr Rienk
Over die franse spits, de Angelus, werd gezegd, dat er kinderen van die schipper, in de machinekamer sliepen, rond de motor.
Ik hoop, dat de Saint Antoine, vaak te zien zal zijn op oltimer shows, we moeten het hem maar eens vragen. Er staat nu ook een kopschroef in, dat maakt het in ieder geval een stuk makkelijker, want 40 ezels is niet echt power om tussen de huidige vaart te varen. Het bewijst in ieder geval wel, dat hij niet alleen zal blijven liggen.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Nog maar een fotootje gemaakt door Frederic waarop de roef met het machinekamerluik te zien is.
Iets waar Leo zo van houdt!
Iets waar Leo zo van houdt!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Van de Saint Antoine nog een paar detailfotos.
nog het antieke kettingwerk
dus dit lijkt op de roef, maar zou machinekamer moeten zijn.
voorpiekluik
ringen voor de schoorbomen
het voordek, met raampjes vooronder. De strip op het dek, is die bedoeld voor de schoorbomen?
nog het antieke kettingwerk
dus dit lijkt op de roef, maar zou machinekamer moeten zijn.
voorpiekluik
ringen voor de schoorbomen
het voordek, met raampjes vooronder. De strip op het dek, is die bedoeld voor de schoorbomen?
nog steeds een beetje bezig
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Drie bolders op het voordek, lijkt me toch bijzonder.
En nog een keer de roef/machinekamer met de klappen er bovenop, maar nu in de huidige kleuren.
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
tijdstroom schreef: Jammer voor Belgie, maar heel leuk, dat hij er hier weer netjes bij ligt.
gr Rienk
Rienk,
Zo jammer hoeven we dat niet te vinden hoor. Ik ben al lang blij dat hij in Nederland tenminste in ere wordt gehouden.
Ik ben ooit nog in dat achteronder geweest, en dat zag er toen nog origineel ingetimmerd uit...
Ik stond een tijdje terug nog naast het schip, en zag dat er een bordje "museumschip" aan hing. maar geen teken van leven daar...
Hopelijk kan ik hem dus ooit nog eens bezoeken...
Je hebt de eigenaar toch wel attent gemaakt op dit prachtige forum ??
Groeten, Kurt
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Kurt, daar heb ik niet eens tijd voor gehad. We hadden het over wederzijdse ligplaatsproblemen, over de spits zelf, de motor, die hij net draaiende had, de energievoorziening, die wij hetzelfde hebben met windmolen en zonneenergie. En over zijn afvalwatervoorziening. Hij heeft in het ruim een hele installatie staan, dat van vuilwater uit de vuilwatertank, weer voor 95% schoonwater maakt, dat weer gebruikt wordt. Ik weet alleen nog niet hoe de koffie daar smaakt. Zijn plan is wel om het voor publiek in de toekomst open te stellen.
gr Rienk
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
Heel mooi die Saint Antoine,enkele punten wil ik nog even opmerken er word geschreven over eikenhouten luiken voor zover ik altijd gehoord heb waren de ronde houten luiken van olmenhout en de kantplank van eiken, eikenhout is te zwaar Anke Bouman van de 'Hydre' heeft een keer bij Ankersmit in Doesburg zo`n ronde kap luiken van eikenhout laten maken maar die waren nagenoeg niet te tillen.Ja die motor is duidelijk een Kromhoutgloeikop en die strip op het voordek was duidelijk dat je niet zou uitglijden bij het scoren.
groetjes, jan.
groetjes, jan.
Re: De ontwikkeling/evolutie van de spits.
hallo beste mensen ik heb niet op een spits gevaren maar ben opgegroeid op een kempenaar eerst sleepschip daarna motor maar wat ik zeggen wilde is dat de lier die overdwars in antwerpen
op die spits staat wel degenlijk een verhaal lier is een anker lier heeft een schijf waar de ketting precies in past ik heb ze genoeg schoongemaakt of geverfd
op die spits staat wel degenlijk een verhaal lier is een anker lier heeft een schijf waar de ketting precies in past ik heb ze genoeg schoongemaakt of geverfd