Boele en Oosterwijk.

Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Boele en Oosterwijk

Bericht door Hans »

Fransoo schreef:Hallo allemaal, de konten zagri 12 en 23 zijn die van zeeschepen geweest? Of zijn ze zo werkelijk gebouwd op de werf?
Ik weet dat mijn vader met de Drechtstad 2 vrijdag s'middags weleens een wedstrijd deed wie het eerst bij de zuiger was.
Ik herinner mij die ronde raampje van de Zagri 12.
Ik hoop binnekort nieuwe foto's van de Drechtstad 2 te kunnen plaatsen me laptop is een poos kapot geweest.
Ben nu weer alles aan het verzamelen dus hopelijk snel meer.

Groet Pieter Fransoo

Een hak op het dek maakt elke schipper gek
Hoi Pieter,

De Zagri 23 bestaat uit de kop en de kont van het zeeschip "Basse Indre". Beide delen werden door Joh. Boele in 1970 in Frankrijk gekocht.
Bij scheepswerf De Noord werd een tussenstuk gebouwd en het geheel werd samengevoegd tot Zagri 23.

De Zagri 12 is de voormalige coaster Hinde (zoals op voorgaande foto te zien is).
Deze werd bij scheepswerf Sepers en zoon te Heerewaarde verbouwd en verlengd tot Zagri 12.

Voor wat het achterschip aangaat heb je dus een punt. Beide zijn van zeeschepen.
Groet,
Hans.
cat325clmh

Re: Boele en Oosterwijk

Bericht door cat325clmh »

vande week nog de drechtstad2 gelost. ligt nu met zijn kont in het dok scheur in de achterpiek.
Fransoo

Re: Boele en Oosterwijk

Bericht door Fransoo »

Hoi waar is de drechtstad 2 gelost? Vind het nog een wonder dat hij vaart hij is al zo vaak op gelapt.
Ik herinner me nog heel goed dat de Drechtstad 2 een heel nieuw ruim kreeg alleen de kop en kont moesten er toen aan vast gelast worden.
Ik weet alleen niet meer op welke werf dit gebeurd is ik dacht in Hendrik Ido Ambacht.
Maar wie weet iemand anders dit nog wel.

Groet Pieter

een hak op het dek maakt elke schipper gek
cat325clmh

Re: Boele en Oosterwijk

Bericht door cat325clmh »

hallo fransoo is gelost in de suezhaven in amsterdam. schip is nu van van vliet ook boskalis.
Fransoo

Re: Boele en Oosterwijk

Bericht door Fransoo »

Oke bedankt voor de info.
Ik heb mijn oom Piet de Bruin gelijk weer bij kunnen praten die vaarde samen met me vader op de drechtstad 2.
Ze zijn eerst samen op de Noord van Goedhart&Zonen begonnen.
Mijn oom zorgde ervoor dat de drechtstad 2 altijd netjes in de verf stond hierdoor was het de mooiste schuit van de oosterwijk/boskalis vloot.
Ik koester me mooie herinneringen aan die mooie en fijne tijd want ik vind het nu een roestbak om te zien.

Groet Pieter

een hak op het dek maakt elke schipper gek
Andre Kaptein
Berichten: 89
Lid geworden op: 20 aug 2007 16:48

Re: Boele en Oosterwijk

Bericht door Andre Kaptein »

Hoi Pieter,

De Zagri 23 bestaat uit de kop en de kont van het zeeschip "Basse Indre". Beide delen werden door Joh. Boele in 1970 in Frankrijk gekocht.
Bij scheepswerf De Noord werd een tussenstuk gebouwd en het geheel werd samengevoegd tot Zagri 23.

De Zagri 12 is de voormalige coaster Hinde (zoals op voorgaande foto te zien is).
Deze werd bij scheepswerf Sepers en zoon te Heerewaarde verbouwd en verlengd tot Zagri 12.

Voor wat het achterschip aangaat heb je dus een punt. Beide zijn van zeeschepen.[/quote]

hallo,

De firma Boele had er wel patent op om bijzondere bouwerken te maken, de Quadrant was er ook zo een.
Er waren volgens mij ook nog 2 sleepboten omgebouwd naar zuigers, de volkerak en de haringvliet meen ik, maar dat weet ik niet zeker.
In het bovenstaande rijtje van omgebouwde coasters hoort ook de Betelgeuze nog thuis.
Ik heb mij laten vertellen dat deze eerst is omgebouwd naar beunschip/zelfzuiger, en dat er pas later een meter of 30/40 is tussengezet. Is er iemand die dit kan bevestigen, en zo ja, zijn er nog foto's van?
Mijn vader heeft een jaar of 16 op de betelgeuze gevaren, eerst als aflosser ter vervanging van Piet Huisman, en later als vaste schipper. Heb er vele uurtjes doorgebracht en heb leuke herinderingen aan die tijd. Geef een kind zand en water en het is tevreden :-)
Het verhaal om net even iets harder te varen om het eerst bij de zuiger of sluis of wat dan ook te zijn is heel herkenbaar, zeker op de vrijdag. Dan kon het allemaal niet hard genoeg gaan.

Er is ooit een boekje uitgegeven door boele in een jubileumjaar met veel foto's en wetenswaardigheden, is er iemand die dit nog in zijn bezit heeft?

André Kaptein
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Zijpe Rotterdam

Bericht door Hans »

De Zijpe passeerde vanmiddag de Nesserdijk onderweg naar Gouda.
Zijpe onderweg kopie.jpg
Zijpe onderweg kopie.jpg (239.87 KiB) 1286 keer bekeken
Groet,
Hans.
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Nesserdijk

Bericht door Hans »

Straatzand laden met de shovel.
Laden met Shovel Nesserdijk.JPG
Laden met Shovel Nesserdijk.JPG (301.87 KiB) 1285 keer bekeken
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk

Bericht door karelzijpe »

Hans schreef:De Zijpe passeerde vanmiddag de Nesserdijk onderweg naar Gouda.
Afbeelding
Wat een schip!! Karelzijpe
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Dodo Steenbok

Bericht door Hans »

Dodo Steenbok kopie.jpg
Dodo Steenbok kopie.jpg (310.96 KiB) 1284 keer bekeken
De Dodo bezig met het lossen van de Steenbok.
Op de achtergrond is nog geen flat te zien.
Foto eind jaren 70 begin jaren 80.
Groet,
Hans.
Plaats reactie