Schipperscafe's.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Schipperscafe's.

Bericht door Wrijfhout »

In het tijdperk dat zich afspeelde lang voor dat de eerste generatie mobiele telefoons zich aandiende, was het schipperscafé de aangewezen ontmoetingsplaats waar meen een afspraak maakte. Ook ging men er naar toe om te bellen. Achter elke tapkast zak je zo'n grijs kastje dat de telefoontikken bijhield. Wat zo'n tik kostte scheelde wel eens per café...

Ik vond in mijn verzameling deze foto van een schipperscafé in Rotterdam Zuid. Omdat er een wimpel van de S.H.V. op is te zien vroeg ik mij af of dit nu een specifiek café voor kantoorschippers was of kwamen er ook wel particulieren?
Heren brand maar los..., misschien zijn er ook wel vrouwen die mee willen praten omdat ze hun ega er wel eens hebben weghaald? Je kunt maar nooit weten...

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Kan me dit café nog wel herinneren. Lag schuin tegenover het oude NS-station Rotterdam-Zuid. Links ervan stond (een) grote gashouder(s) en rechts had je de ingang naar het steiger vanwaar men naar de schepen kon die aan de Steenplaat lagen.
Wim
John 1001
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 jul 2005 22:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door John 1001 »

Ik heb in mijn Rijnvaart tijd heel wat cafe's van binnen gezien,,maar het hier boven staande schippercafe wel van buiten maar niet van binnen,,.

Met de sleepboot Helena lagen we bij de spoorbrug en ik ging meestal naar het Noordereiland toe cafe de bruin of cafe vlag en wimpel en andere cafe's die nu weg zijn van wegen de spoortunnel en dat cafe,, de naam weet ik niet meer,, op stieljesplein verder kwam ik ook graag in cafe de Stier in Dordrecht. :oops:

Gr John
Binnenvaart
Berichten: 28403
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
ikke dus..greetje

Bericht door ikke dus..greetje »

tjeetje..........wrijfhout toch!!!
eindelijk, eindelijk!!!
zonder te vragen een kaart met foto's over het rijnvaarthuis waar mijn zus en ik het redelijk vaak over hebben!!!!
hier kwamen we als mijn vader had afgerekend op kantoor bij damco
en wij boodschappen/winkelen hadden gedaan op de beijerlandselaan..........
flesjes cola, kleine zakjes chips met een zakje zout erin en zoute krakelingen herinner ik mij en........
het biljart
ga deze foto zeker doorsturen naar mijn zusje!!!!!!!
thanks, thanks!
groetjes greetje/den gup
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door Maarten Bron »

Leuk die foto's van het Rijnvaarthuis, ik ben daar in mijn Van Ommerentijd ook vaak geweest. Die inham met het steiger rechts van de ingang was het mallegat. Hier vandaan vertrok ook de spido van Van Ommeren naar de strekdam bij het eiland Brienoord, toen de ankerplaats van de VO-tankers. Aan dit eiland lag ook het kantoorschip Omnia en het logiesschip Brinia. De Omnia is later vlak het mallegat komen te liggen. Wat betreft de genoemde steenplaat, hier werden veel slepen aangemaakt. Weet iemand misschien wat er met die mooie muurschilderingen over de rijnvaart in het Rijnvaarthuis is gebeurd, toch niet vernietigd. Harry vraagt of er ook particuliere schippers kwamen, die kwamen er ook. John zoekt nog de naam van een cafe op het Stieltjesplein, was dit soms De Coaster. Verder had je in die buurt nog De Stoomtram en de Witte Ballons en op het noordereiland nog Rijn en Zeevaart. Hopelijk komen er nog meer foto's van het Rijnvaarthuis boven water.

Groetjes Maarten.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bedankt Maarten voor je uitgebreide antwoord, de anderen ook natuurlijk. Ik bekijk de kaart nog eens beter en nu vallen mij die ramen boven in het dak zo op. Lijken wel kamertjes. Kon je daar misschien ook overnachten wanneer je op een schip moest wachten of zo?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Andre

schippers café's

Bericht door Andre »

Hallo Allemaal ,

Er worden even wat herinneringen opgehaald. In die tijd ik denk rond 1968 was ik nog bij m'n vader aanboord op het sleepschip. We waren verhuurd bij Damco. Dus lagen ook veel aan de steenplaats . Met de roeiboot aan de wal , of je op laten halen door de "spido" . Een bootje dat om het uur ongeveer de schepen afdeed om mensen op te halen en weer naar boord te brengen. Ook in Ijselmonde , boven de van Brienernoord voer zo'n "spido" bootje , dat gerund werd door een cafebaas vlak aan het water.
Het schipperscafe "De coaster" was aan het stieltjesplein naast de kerk. Als we samen met onze ouders naar de kerk gingen , bleven wij zo lang mogelijk voor de kerk buiten staan. Als onze ouders dan binnen waren gingen wij "de Coaster"in. Als de kerk dan uit kwam stonden wij dan al op het plein . :lol: :lol:
"De Coaster"een echte ontmoetingsplaats voor de jongelui van de vaart. Ook gingen we vaak naar "De Witte Ballons" van Cafe baas Jan v Stralen en zoon Dick.
En dan op het Stieltjes plein de snackbar "Dag en nacht " niet te vergeten.
Ook had je op het Stieltjesplein het Cafe van Antoon de Ruyter. Als ik het goed heb is het later een eetcafe geworden.
Voor zo ver even kort mijn herinneringen van die tijd .
Ik hoop dat er ook nog wat foto'van die tijd boven water komen.

Vriendlijke groet, Andre
pluijmpje

Bericht door pluijmpje »

Hallo Andre,
Bedoel je op IJsselmonde deze, Cafe de Gouden Leeuw op de Hoek van de Bovenstraat en het IJsselmondse Hoofd?
Afbeelding
groeten
Jan van der Pluijm
John 1001
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 jul 2005 22:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door John 1001 »

Hoi

in cafe De Cooaster kwam ik niet zo veel,,meer in Cafe van Antoon de ruyter maar op het Noordereiland daar waren mijn favoriete Cafe's
Plaats reactie