Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door teerkwast »

dat zou zo maar kunnen ger ik weet wel dat het vreemde maten waren vrij breed voor de lengte ik weet het niet zeker maar ik dacht dat het schip van antwerpen voer in z,n zelfde kleurstelling had je ook de keizerstad en de albertstad de boeings waren zwart met een gele en witte bies er stond ook een 545 deutz in

water is om op te drinken maar ook om op te drijven
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door teerkwast »

harry hier word ik niet echt wijs van leg mij dat even uit ik kan me haast niet voorstellen dat er toen al een caterpillar in stond maar ja het is ook al een dag of 3 geleden
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Wrijfhout »

Wrijfhout schreef:Afbeelding

gr. Harry
Bart

lengte 80.40
breedte 9.49
holte 2.54
tonnemaat 1242 10 ruimen
2 x 572 Caterpillar van bouwjaar 1971

gegevens afkomstig uit Rijnschepenregister van 1972

Het schip was later de Libre van Van Loon, toen was het aantal ruimen terug gebracht tot 3. In het register van 1991 komt het schip niet meer voor.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door teerkwast »

dat kan wel kloppen want ik heb er op gevaren eind jaren 60 maar wat een berg kracht voor zn geveegd schip
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Gert Schouwstra »

Prachtige verhalen en heel herkenbaar. Ik geniet er van.
Wat schepen betreft ben ik de draad soms wat kwijt, maar dat geeft niet zo.
De Leon 2 van Pols is in 1926/1927 gebouwd bij Vuijk als sleepschip Alan.
Al een paar jaar daarna vaart het onder Duitse vlag onder de naam Horl.
In 1971 omgebouwd tot motorschip en ik vermoed dat toen de naam Leon 2 er op gekomen is.

Pols had meer schepen. Begin jaren '60 was er ook nog een Leon 3 (2309793). Zonder motor, gebouwd bij Aktiebolaget in Abo (Finland) in 1934. 66,80 x 7,82 x 2,83 en 982 ton groot. Zou dat de besproken ex-coaster zijn geweest? Later voer het schip als Atlantis en als Anwo-S van mijn verre familie Wolter Schouwstra. Er stond toen wel een echte motor in, een 360 pk Industrie uit 1952.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door teerkwast »

beste mensen jullie mogen schoppen ik heb de foto,s nog eens goed bekeken en zie dat het de leon3 is wat gert zegt klopt ze hadden ook een sleepschip waar ze vroeger mee sleepten er was een sleephaak op het roefdek jullie slapen niet ik slaap

water is om te drinken maar ook om te drijven
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Wrijfhout »

Laden...

Vandaag wijst de kalender 16 september 1977 aan. De wekker had ik de vorige avond op half zeven gezet. Nadat ik me aan het aanrecht uit een teiltje de slaap uit de ogen heb gewassen kleed ik me aan en ga naar boven. Eerst zet ik een keteltje water op het gasstel voor een bakkie koffie en vervolgens trek ik de gordijnen open om te constateren dat een nieuwe dag is geboren. Het nog schemerige daglicht gaat schuil achter roetzwarte wolken die worden uitgebraakt door de SHV 62. Lang sta ik daar niet bij stil, doe nog een scheut kokend water in het koffiefilter en eet een paar boterhammen. Daar heb ik niet veel tijd voor nodig, als de boel weer aan kant ik hijs ik me in mijn overall en ga aan dek en zie dat de schipper ook al buiten is. We begroeten elkaar en hij zegt: "Zo, goed geslapen jongen?" Zonder mijn antwoord af te wachten gaat hij verder, "dat is mooi, dan kunnen we er straks weer tegen aan." We praten nog even en zien om ons heen de wereld tot leven komen. De eerste havenarbeiders lopen op de kade en af en toe steekt er een hoofd over de verschansing van de boot waarbij we opzij liggen. Ook op het kraanponton voor ons is leven en de betrekkelijke rust wordt ruw verstoord door de sirene die aangeeft dat de mouwen opgestroopt kunnen worden. Boven ons wordt geroepen en iemand vraagt waar of we gaan beginnen. Omdat we met twee kranen laden geeft de schipper de volgorde paarsgewijs aan: ruim 5 en 7 als eerste, dan 3 en 9, 1 en 11 en dan weer terug naar het midden. Boven ons komen de brugkranen in beweging en ik hoor een grijper rommelen in het ruim van het zeeschip. Even later rolt de grijper, direct gevolgd door het hokje van de kraanmeester, naar voren en in een wolk van geel grijs stof zakt de grijper naar beneden en maak halt ter hoogte van de luikenstapel. Dan gaat hij knerpend open en de inhoud ploft op de buikdenning die trilt en doorbuigt onder de zware last. In een wolk van fosfaatstof verdwijnt de grijper in de lucht om even later een nieuwe last boven ons ruim los te laten. Dit gaat net zo lang door tot de schipper oordeelt dat het genoeg is en hij de kraanmeester beduidt dat we van ruim 3 naar ruim 5 gaan. Dat kan de brugkraan behappen zonder dat we hoeven te verhalen. Als een ruim vol is schep ik het gangboord buitenboord leeg en ga er nog even met de bezem achteraan. Dan de goten van de herften leeg vegen en de scheerbalk kan weer op zijn plaats. Die duwen we met een pikhaak terug, daarna de noodscheerbalken op hun plek en de vast gesjorde luiken mogen los want het vak kan dicht. Samen leggen we de merkels over het ruim en daarna de luiken. Dat is aanpoten want het laden met twee kranen gaat best snel. Gelukkig gaat de sirene, net op het moment dat je begint te merken dat je al een aardig droge mond krijgt van al die stof. We gaan naar de stuurhut waar de vrouw van de schipper met een volle pot koffie en kommetjes op ons staat te wachten. Nu kan ze haar frustratie even op ons afreageren en ze moppert op de stof die onvermijdelijk haar propere woning is binnengedrongen. Stof vindt overal zijn weg. Jammer is dat je het niet eenmaal moet opruimen maar als er gelost wordt krijg je hetzelfde nog een keer...

Na een kwartier begint de sirene te loeien en even later beginnen de brugkranen weer te draaien. Als ruim 3 en 9 ook genoeg hebben geeft de schipper een seintje aan de botenbaas dat we gaan verhalen. Ik loop op een drafje naar de midden en duik in het diepherft om de Petter op gang te gooien. Dan weer naar voren waar ik de draden losmaak en een paar slagen van de bolders haal. Met dezelfde gang weer naar de midden en ik neem mijn plaats in bij de verhaallier. Ondertussen heeft de schipper de achterdraad ook los gemaakt en gebaart: "Draaien maar!" Terwijl ik de ene draad binnendraai vier ik het andere lierdraadje zodat we in een andere positie ten opzichte van de kranen komen te liggen. Als de schipper zijn vuist op steekt, als teken dat we goed liggen, haal ik de lier uit het werk en als we stil liggen draai ik beide lierdraadjes strak en ga naar voren om de draden door te halen en vast te zetten. Terwijl wij nog bezig zijn met alles goed vastzetten draaien de kranen al weer. 'Time is money...'

Als de kranen op ruim 1 en 11 bezig zijn en wij druk in de weer zijn met dichtleggen, houd ik mijn draden nauwlettend in de gaten want we beginnen nu echt te zakken. Ook de lierdraadjes natuurlijk want ik zou de eerste niet zijn die vergat die ook bij te vieren. Het schip is na een paar uur van voor tot achter bedekt onder een geel grijze laag fosfaatstof.

Ondertussen is de duwboot Vulcaan 2 ook klaar met zijn bakken en draait van de zeeboot af, bij ons voor de kop langs, en komt achteruit, wat gepaard gaat met een hoop gerammel op het achterdek. Met grote kolken schroefwater langs de zij komen boot en bakken met een gangetje voorbij. De havenboot heeft voor, op de bakken, vastgemaakt en trekt het spul om. Als de duwboot gestrekt ligt vaart hij langzaam naar de boeien waar hij nog twee bakken aankoppelt. De havenboot maakt los en gaat terug naar zijn plaats op de steiger, hij wordt vervangen door de sleepboot Oosterschelde van Smit die nu op het inmiddels vierbaks duwstel vastmaakt. Een hoop gerammel en een paar flinke zwarte rookpluimen waarschuwen dat de Vulcaan 2 gaat vertrekken. Hij gaat overstuur de haven uit en als hij bij de havenmond is geeft hij de voorgeschreven geluidsseinen en draait over bakboord met de kont naar beneden. De Oosterschelde begint over stuurboord te trekken en trekt de kop stroomopwaarts, de reis naar boven kan beginnen. De Vulcaan 2 rookt als een oude 'kolenboot' en verdwijnt langzaam uit zicht.

De schipper geeft de botenbaas te kennen dat het ruim vol is en loopt naar achteren. Na nog een paar grijpers op ruim 11 is dat ook vol, tijd om te verhalen. Alles gaat precies zoals de vorige keer, maar met één verschil. De achterste kraan laat de grijper in het ruim tegen het schot van het middenherft zakken en helpt mee gang in het nu zware schip te krijgen. Dat doet hij door een stukje te rijden en ons zo mee te trekken. Ondertussen vier ik het ene lierdraadje en draai het andere binnen. Als we vergenoeg verhaald zijn stopt de schipper achterop af en ik draai de lierdraden strak en zet de draden voorop weer vast. Aan het geloop van het havenvolk op de kade zie ik dat het bijna middagschaft is. Een blik op mijn horloge zegt dat het inderdaad al weer half één is en het geloei van de sirene bevestigt dat. Terwijl de kraanmachinist uit zijn hoge positie naar beneden klautert volg ik mijn schipper voor het middageten. Onze overalls hangen we over de lier en op sokken gaan we naar binnen. De drie paar schoenen voor de deur is een aardige indicatie voor het aantal opvarenden.

De warme hap staat al op tafel als wij aanschuiven en heel veel tijd hebben we niet nodige om aardappelen, groenten, stukkie vlees en een bordje pap naar binnen te werken. Tussen een paar happen door informeert de schipper naar de waterstanden die zijn vrouw om half tien bij de radio heeft genoteerd. Nog voor de sirene van de H.V.O. klinkt zijn we al weer bezig met dichtleggen van de luiken. Ondertussen komt de Damco 106 met schipper Van Werkhoven, getrokken door een Mabi sleepboot, de haven binnen. Dat is het vlaggenschip van de rederij. De boot gooit los en gaat langszij van het schip. Een hoop lawaai geeft aan dat het achteranker is gevallen en even later loopt ook voorop het anker uit de kluis. De Mabi vaart weg en pikt de ten anker liggende Damco 77 op. Onze schipper houdt onze ijken goed in de gaten en als de Myriam in de midden nog iets uit de ijk ligt stoppen we op ruim 6 en 8 en gaan naar 4 en 10. Terwijl ik de draden vier blijft de schipper bij de ruimen. Hij loopt aan stuurboord door het gangboord de ijken in de gaten te houden en ik doe hetzelfde aan bakboord. Als even later ruim 4 en 10 vol zijn gaan we weer verhalen en gaan verder op ruim 2 en 12. We hebben het nu druk: dicht leggen, verhalen en de ijken in de gaten houden. Dan klinkt opnieuw de sirene en weer wordt het stil op de kant, tijd voor een bakkie. Terwijl wij in de stuurhut staan uit te blazen komt de Mabi, met de Damco 77 aan de kont, aan ons voorbij drijven. Dan laat de matroos het anker vallen en de sleepboot maakt los en vaart naar voren waar de sleepdraad op de sleephaak wordt gezet. Als het anker er weer is uitgedraaid wordt de Damco langzaam rond getrokken en verlaat kopvoor de haven richting Steenplaat.

Afbeelding
Een aantal havensleepboten waaronder de Mabi 10 van Maatschappij Binnenvaart...

Afbeelding
Damco 101 met schipper Pols.


Nadat de avondploeg het werk hervat heeft, en we een half uurtje bezig zijn, komen we langzaam maar zeker aan de ijk. Als we alle merken gehad hebben en voorop komen en daar het ijkmerk het water raakt, vindt de schipper het genoeg. We lopen snel naar ruim 12 en ook hier komen we aan de ijk. De schipper roept de botenbaas en steekt één vinger op. Die man geeft door aan de kraanmachinist dat we nog één grijper willen hebben. Als dan de laatste grijper naar beneden komt spreidt de schipper zijn armen een beetje als teken dat de grijper langzaam geopend moet worden. Als het genoeg is geeft hij een stopteken en de grijper klapt dicht. Dan roept hij: "Naar ruim zes!" Ook daar wordt voorzicht nog een beetje fosfaat geladen tot de ijk aan, en het schip recht, ligt. Dan wordt de grijper opgetrokken en verdwijnt voorgoed uit het zicht. De havenboot, die al een poosje in de buurt lag te drijven, komt dichterbij en maakt achterop vast. Ik vier de sleepdraad net zolang tot ik een seintje van de boot krijg, en zet hem vast. Dat seinen gebeurt met een stoot op de luchthoorn. Daarna snel naar het middenherft, de Petter op gang en de draden los. De botenbaas maakt de draden op de zeeboot los die vervolgens één voor één in het water plonzen. Als er niks meer vast staat maakt de schipper aan de sleepbootkapitein duidelijk dat hij trekken mag. Ondertussen draai ik de lierdraden binnen en zet de Petter stil. Dan weer naar voren en met behulp van het luikenhaakje, wat ik achter de overboord hangende draad sla, trek ik, al achteruitlopend de meerdraad in het gangboord. Dan de slagen van de bolders en de draad in grote slagen opschieten. Tussen de bedrijven door controleer ik of het anker klaar staat en trek de bakboord sleepdraad in het gangboord. Als de havenboot ons ver genoeg achteruit getrokken heeft en we in vrij water zijn gooit hij los en komt naar voren. Daar geeft ik de sleepdraad op en met een paar losse slagen om de bolders vier ik net zo lang op tot de boot een seintje geeft en zet hem vast.

wordt vervolgd
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
velasquez

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door velasquez »

Waarom komen er grote rookwolken uit de SHV 62.
Dat is een schuifkraan, eèn van de zes, en deze had een 450 pk Bolnes en was dus diesel elektrisch.
Van de 6 is er een aan oosterwijk verkocht, eèn is naar de rietlanden in Amsterdam gegaan.
Twee waren nog op stoom maar waren oliestokers de andere hadden diesels.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van TEERKWAST

Bericht door Wrijfhout »

Misschien heeft Bart zich in het nummer van de kraan vergist, 't is wel 34 jaar geleden... :roll:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie