Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

van: www.kustvaartforum.com
Omer Derin

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Omer Derin »

And two boats..First one is Vernicos Us Army ST 755 in Halic Mr.Koc museum


Vernicos 1

Afbeelding


Vernicos 2

Afbeelding


And 'Gonca'

Afbeelding


Gonca and Veronicos


Afbeelding



I found this boats while looking for Number 46 and very old steam engine tug Liman 1 which is still working..Best regards..
Simon Marrink
Berichten: 1006
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Bouwnummer 228 Jason

Bericht door Simon Marrink »

Stef en Ben,

Het schip bij "Gideon" lijkt mij toch meer op een shelterdecker dan op een gladdekker. Maar zoveel weet ik ook niet van "Gideon". Ik mis op het schip de openingen waardoor het water weer weg kan stromen. Die had de "Oluf Sven" niet en de "Jason" wel. Bovendien zie ik grote vierkante openingen voor de ramen en had de "Jason" kleine ronde patrijspoorten.

Hoe zeker zijn we ervan dat dit echt de "Jason" is, afgezien van het feit dat het bouwnummer volgt op die van de sleepboten. Bij andere werven werden ook wel eens schepen wat bouwnummer betreft in een andere volgorde gebouwd?

Groeten,

Simon
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Re:

Bericht door Ben »

Ben schreef:
Ben schreef: Afbeelding
foto: © B.Th. Gernaat.
Het was mij ontgaan, maar door het geciteerde bericht van Simon Marrink is de werf op de foto nu bekend, nl. N.V. Scheepswerf "Gideon" v/h J. Koster Hzn in Groningen.
Nu nog het schip in aanbouw.
@Simon, een Oluf Sven zegt mij niets, maar wel vond ik in mijn collectie dit negatief met de Hanne Sven.

Afbeelding

IDNo: 5132494 Year: 1952 Name: HANNE SVEN Type: Cargo ship Launch Date: 14.8.52 Flag: DNK Date of completion: 11.52 Tons: 500 DWT: 915 Yard No: 230 Length overall: 63.1 LPP: 58.0 Beam: 9.3 Builder: Gideon, Groningen
Subsequent History: 54 PAPUAN EXPLORER - 60 CHOKY - 61 GLORIANA - 67 MEDITERRANEO - 74 DANIELA D.P. Disposal Data: BU La Spezia 17.9.83
Simon Marrink
Berichten: 1006
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

"Oluf Sven"

Bericht door Simon Marrink »

Ben,

Zie onderstaande site:

https://www.shipstamps.co.uk/forum/viewt ... f=2&t=6018

De "Oluf Sven" is het zusterschip van de "Hanne Sven".

Groeten,

Simon
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

@Simon, bedankt voor deze info. Nog een kleine aanvulling, de Oluf Sven had bouwnummer 230.
Simon Marrink
Berichten: 1006
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Simon Marrink »

Ben,

Geen dank. Ik wil de aandacht even vestigen op foto 1785-248234.jpg uit de Groninger Archieven

https://www.archieven.nl/zoeken?miview=g ... lle=gideon

Hierop staat de tewaterlating van de "Oluf Sven" afgebeeld en is één van de besproken sleepboten nog zichtbaar.

Groeten,

Simon
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Ben »

@Simon, bedankt voor de fotoserie uit de Groninger Archieven. Uit mijn archiefje :wink: komt dit krantenknipsel van de tewaterlating van de Anne Bögelund in 1962.

Afbeelding
Afbeelding
Omer Derin

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Omer Derin »

And finally Number 46...(İlhan Kermen resim kaynagı) This boat now serving in Blacksea region. Not looking as it was. I think they made some changing but not looking good.

And I am still waiting your help about Number 47. I need its desing plans etc..best regards.

Afbeelding
Stef

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Stef »

Omer, thank you very much for the picture of number 46!
I am afraid that I can't help you with information about number 47.

Best regards,
Omer Derin

Re: Winschoterdiep e.o. scheepsbouw nostalgia.

Bericht door Omer Derin »

Stef,

You're wellcome. Now I am in contact with Scheepvaartmuseum in Amsterdam. I send pictures and building numbers they told me according the numbers this ship must be build before 1920 ! Well, they will check their records again...
Number 46, twins of Number 45 and 47. Members of this forum saying these boats build in 1950's but museum saying before 1920..!!! Now I am in contact also some members of De Vries family. I hope I can figure out some details..

Best regards..
Plaats reactie