Naam bekend, maar historie niet.

van: www.kustvaartforum.com
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: zoektocht naar klipperaak Zuiderzee en tjalk "De Marne"

Bericht door Gert Schouwstra »

tjalkzoeker schreef:Mijn grootvader, Drewes van der Maar, heeft in 1905 gevaren op de klipperaak "Zuiderzee" (eigenaar/kapitein Steenstra) waarschijnijk als stuurman.

Dit was voor hem het laatste jaar, want in datzelfde jaar werd zijn nieuw gebouwde Groninger zeetjalk (ijzer) naam "De Marne" door hem in gebruik genomen.
Ik ga, morgen 9 aug. 2011 in het Maritiem Museum in Rotterdam naspeuringen doen naar deze tjalk.
Wat ik via deze site wil weten of er afbeeldingen zijn van de Zuiderzee en/of De Marne en zijn beide schepen nog in de vaart?
Ben erg benieuwd of er nog iets is te vinden.

Inmiddels ben ik al wat wijzer geworden en heb de volgende gegevens gevonden voor mijn zoektocht naar de tjalk.
1e. de tjalk is op 15-02-1917 overgeschreven op naam van Jan Jonker, Groningen
2e. op 19-04-1922 is deze tjalk in eigendom gekomen van Hendrik Emmelkamp, Wildervank.
Is er over deze Emmelkamp iets bekend?
De Marne, schipper/eigenaar D. van der Maar in Leens.
Stalen tjalk, gebouwd in 1905 in Hoogezand.
23,18 x 5,06 x 1,84 mtr - 136,103 ton.
Rijnattest tot Mannheim.

Zuiderzee, schipper/eigenaar P. Steenstra in Heeg.
IJzeren klipperaak, gebouwd in 1895 in Martenshoek.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ben »

Theo Horsten schreef:Als dat IMO nr. 8965385 klopt, dan is ze in 1948 gebouwd en heeft ze voorheen gevaren onder de namen ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ , wat in Latijnse letters gespeld zou kunnen worden als EVANGGELISTRIA of mogelijk EVANGELISTRIA
@Theo, je hebt me op het goede spoor gezet, je Griekse naam telt 13 letters en de vertaling is dan EVANGELISTRIA.
Daarnaast heeft de Duitse scheepswerf Berninghaus in de dertiger jaren een paar kusters gebouwd, die er nogal "Nederlands" uitzagen.
Toen was bij mij "het kwartje gevallen". Met de zoekfunctie kwam DIT BERICHT en de reacties daarop naar boven.
De Tomko is de ex Evangelistria ex Gesine in 1937 gebouwd bij Berninghaus.

Afbeelding
GerritJanRuijg
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 feb 2009 23:06
Locatie: Hoorn nh

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door GerritJanRuijg »

Geweldig, nog een bestaande "gesloten-ovaalhek-kuster" (zelf verzonnen term, is er een betere?), na de 5 die ik weet.
Ik was bang dat ze na de Deo Gloria "op" waren.
Dat deze van duitse oorsprong is vind ik niet erg, dat was de Tonja van mijn schoonvader tenslotte ook.
Waar vind ik meer info over dit schip? Niet bij Jelle Bijlsma zaliger, helaas.
Groeten, Gerrit Jan
Niets goedkoper dan leren van andermans fouten.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ben »

Tomko "van achteren":

Afbeelding
Ole
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Locatie: Bremen, Duitsland
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Ole »

Weet iemand de historie van de 1916 gebouwde JOSEPH CONRAD, ex SATURN met thuishaven San Remo? Ik ben haar op internet tegenkomen: https://www.yachts-4-sale.com/yacht-s-y- ... _article=1
Afbeelding

Gr. Ole
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Jan Stolp »

De Joseph Conrad is een voormalige logger die omgebouwd is in Enkhuizen eind 70 er jaren/begin 80 er. door Joop Mos en Evert Verkerk ,Evert had eerst de Zwarte Valk en later de Zonnevis ook een logger.
Evert is er mee gaan charteren in de Middenlandse Zee.
groet Jan
GerritJanRuijg
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 feb 2009 23:06
Locatie: Hoorn nh

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door GerritJanRuijg »

Ben schreef:Tomko "van achteren":
Bedankt Ben voor deze extra foto van dit mooie ovaalhek.
Ik hoop dat deze wél lang genoeg blijft bestaan tot dit soort scheepjes "in de mode" raakt voor restauratie.
Groeten, Gerrit Jan
Niets goedkoper dan leren van andermans fouten.
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door Nordmark71 »

GerritJanRuijg schreef:Geweldig, nog een bestaande "gesloten-ovaalhek-kuster" (zelf verzonnen term, is er een betere?), na de 5 die ik weet.
Hoi Gerrit,
Nummer 6 is de dense VITO, gebouwd 1907 bij Kroese in Hoogezand voor Duitse rekening.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.vitosvenner.dk


Groeten
Arne
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Nordmark71 »

Brittelhaak schreef:ATLANTIS II voor en na de verbouwing, ik kan dit schip bij de vloot van rederij Hansa niet meer terugvinden.
Wie weet meer? laatste afbeelding is van begin `90
https://www.google.de/search?hl=de&q=Atl ... a=N&tab=wi

Cai's Homepage:
https://www.inselfaehren.de/index.php?page=atlantis-1956

Levensloop ATLANTIS:
https://de.wikipedia.org/wiki/Atlantis_(1956)

Groeten
Arne
GerritJanRuijg
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 feb 2009 23:06
Locatie: Hoorn nh

Re: Naam bekend, maar historie niet.

Bericht door GerritJanRuijg »

Nordmark71 schreef:
GerritJanRuijg schreef:Geweldig, nog een bestaande "gesloten-ovaalhek-kuster" (zelf verzonnen term, is er een betere?), na de 5 die ik weet.
Hoi Gerrit,
Nummer 6 is de dense VITO, gebouwd 1907 bij Kroese in Hoogezand voor Duitse rekening.
Groeten
Arne
Arne bedankt, deze gaat bij mijn lijstje van "open-ovaalhekken". Daar zijn er gelukkig meer van, ook vele binnenvaarders in NL, maar helaas ook niet veel oorspronkelijk zeegaande schepen. Bij een "open" ovaalhek kan je op dekhoogte om de accomodatie heen lopen, zoals bij de Vito.
Waar ik specifiek naar op zoek ben zijn nog bestaande "gesloten-ovaalhekken", ofwel "groninger potjes" en hun zusjes uit Duitsland, dus motorkustertjes uit de jaren twintig en dertig, met de accomodatie tot in het ovaalhek. Je kunt alleen bovenop de accomodatie achterop komen. Ik vermoed dat ze dit hebben afgekeken van de duitse viermastbarken, die wat mij betreft het absolute hoogtepunt van de grote zeescheepsbouw genoemd mogen worden. Alles klopte aan die schepen. Daarna is alles alleen maar rechter en slechter geworden. En voor mij zijn de "potjes" met gesloten ovaalhek het hoogtepunt van de kleine zeescheepsbouw.
Degenen die ik nog weet zijn de Gazelle (Mado 1932) in Amsterdam, Kwiek (1926) in Amsterdam, Store Baelt (Drittura 1928) IJsselmeer, Sean o Kelly (Arma 1929) op land in Speyer D, de Maartje van 1932 zou nog als Svanvik in Kameroen rondvaren als dat niet ook al verleden tijd is, en nu ook de Tomko, zie boven. De Deo Gloria uit 1933 is vorig jaar helaas gesloopt.
Nogmaals dank voor je hulp.
Groeten, Gerrit Jan

Afbeelding
Het "gesloten" ovaalhek van wijlen Deo Gloria 1933-2010 foto Shallow Shipping
Niets goedkoper dan leren van andermans fouten.
Plaats reactie