Wie herkent dit schip?

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Heren, bedankt voor jullie reacties. Op een Deens forum is zij herkend als de Deense NORTHHOLM, in 1965 in Svendborg gebouwd als STAR.
Zij behoort tot een serie van 16 zusterschepen die in de jaren 1964 - 1968 zijn gebouwd op werven in Frederikshavn, Marstal en Svendborg.
Sinds 2003 ligt zij als Angeliki M in Port Said onder arrest voor wapensmokkel van Limassol naar Kuwait.
IMOno: 6515112 Year: 1965 Name: STAR Flag: DNK Tons: 739 DWT: 625 Length overall: 48.0 LPP: 43.2 Beam: 9.2 Builder: Svendborg Skibsvaerft, Svendborg
Subsequent History: 75 NORTHHOLM - 93 ROSE - 94 ATHANASSIOS MANIATIS - 94 YAMATO - 95 ANGELIKI M.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

Deze foto maakte ik in de zomer van 1987 in de haven van Harlingen. Wie herkent haar?

Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jan Stolp »

Dat is de Cecilie,waar hij gebleven is weet ik niet .Hij voer o.a. vanuit Zwartsluis voor N.I.F.O.S.
Dat was een charterkantoor Nieuwe Functie Oude Schepen.
Ik zal eens zoeken.
Groet Jan

https://www.slegtenhorst.com/skz/blad_be ... 001_03.pdf

De tekst is wat vervormd maar je kunt er wel wat uit halen.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Galjas Cecilie in Vollenhove en Steenwijk

Bericht door vaerdereij »

Toen lag de Cecilie nog in Vollenhove en begon de aftakeling:

https://fotogeorgeburggraaff.nl/gallery2 ... mId=113885

Hoe het in Steenwijk verder als werkgelegenheidsproject is afgelopen?
Ik heb ze daar wel zien slopen en dat deden ze daar vrij rigoureus.

Toch eens informeren wat er van haar geworden is wanneer ik in Steenwijk de
tentoonstelling: “Helden van de Nederlandse Koopvaardij tijdens de Tweede Wereldoorlog”, ga bezoeken.

De tentoonstelling duurt nog tot 16 december 2011 en wordt gehouden in het Stadsmuseum Steenwijk.

Zie ook: viewtopic.php?f=6&t=5431

Anne
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Jan Stolp »

17 maart 2003 / (Bron: RTV Oost)
Het voormalige Deense zeilschip De Cecilie wordt vandaag helemaal gesloopt. Het schip heeft de afgelopen zes jaar op de werf van het Waterambacht in Steenwijk gestaan.
Het Waterambacht is een project om werkervaring op te doen. Een grote groep mensen heeft de Cecilie opgeknapt en hebben inmiddels weer een reguliere baan. Ondanks dat het schip wordt gesloopt, heeft het project wel zijn doel gehaald, zegt projectleider Schriever.
Reageer op dit artikel — Bekijk reacties

Dit bericht kwam ik al Googelend tegen.........

Groet Jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

@Jan en Anne, bedankt voor jullie reakties. Heeft dit "naamloze" scheepje ook weer een naam en geschiedenis :wink: gekregen.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Evert Sikkema »

Jan Stolp schreef: Het voormalige Deense zeilschip De Cecilie wordt vandaag helemaal gesloopt.
Een grote groep mensen heeft de Cecilie opgeknapt en hebben inmiddels weer een reguliere baan. Ondanks dat het schip wordt gesloopt, heeft het project wel zijn doel gehaald.

Groet Jan
Toch een vreemd verhaal Jan.
Je knapt een schip op, ik neem aan dat het weer vaarklaar is gemaakt, en vervolgens sloop je het.
Een beetje cynisch misschien, maar eerst leidt je mensen op om een schip te restaureren, dus die kunnen aan de slag als lasser, het maken van scheepsbetimmeringen enz. en vervolgens leidt je mensen op die op een sloperij willen gaan werken.
Als dat zo is dan snijdt het mes aan 2 kanten.
Maar het blijft een vreemd verhaal, te vergelijken met het bouwen en inrichten van een huis en vervolgens zeg je: "prima geslaagd, maar nu breken het weer af."

Het zal wel aan mij liggen, maar begrijpen doe ik het niet, of het moet zo zijn dat het allemaal zo knullig gedaan was, dat er geen markt voor het schip was.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Ceciliee: Wie herkent dit schip?

Bericht door vaerdereij »

Moi Evert,
Het was een galjas met houten romp en behoorlijk achterstallig onderhoud.
Zoals uit het tijdschrift naar voren kwam maakte de Cecilie in Vollenhove al behoorlijk water.
Ik moet overigens nog ergens foto 's van het schip in die ongemakkelijke toestand hebben.
Omdat het schip uit die haven moest verdwijnen verdween het naar een plek in de toen juist geopende haven in het centrum van Steenwijk.
De stuurlui aan de wal voorzagen toen al hoe het zou aflopen.
Ik meen dat ik nog eens in de buurt was toen het schip doormidden werd gezaagd .....
Dat opknappen moet je maar met een korreltje zout nemen Evert, daar is niks van terecht gekomen.
Anne
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door Ben »

In maart 1989 maakte ik onderstaande foto's bij de spoorbrug in het van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Helaas geen verdere gegevens genoteerd.
Het transport van dit dekhuis ging richting Harlingen. Maar voor welk schip?

Afbeelding

Afbeelding
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie herkent dit schip?

Bericht door hank »

Ben.

De Stellla Lyra van Theodora Tankers.

1989 Tille Scheepsbouw B.V. Kootstertille. BNR 266.

Hank.
Plaats reactie