Howel niet helemaal scherp, vanwege het glas dat er tussen zat of een onvaste hand natuurlijk, toch nog maar een foto van het model van de Stier.
Boele en Oosterwijk.
Schaalmodel Stier
Groet,
Hans.
Hans.
Boele en Oosterwijk
Beste forumleden,
Vorige week had ik het genoegen een bezoek te mogen brengen aan de voormalige Oosterwijk villa aan de 's-Gravenweg in Rotterdam,
thans in gebruik als kantoor bij Boskalis.
Van Willem Blom had ik gehoord dat in de villa nog een model van de Volkerak zou moeten staan.
Althans die was er altijd geweest.
Hij adviseerde om kontakt te leggen met Bas Lageweg.
Het model bleek er inderdaad nog te zijn.
En, nog mooier, op de kamer van Bas stond het model van een ruimtevaarder.
Ik kon natuurlijk nauwelijks wachten om dat moois te gaan zien en een afspraak werd gemaakt.
Helaas zijn de fotos, zoals jullie inmiddels hebben kunnen zien, niet geworden wat ik er van gehoopt had.
Ik heb geen professionele foto-apperatuur om scheepsmodellen achter glas uit te lichten.
Wil echter nog een nieuwe poging gaan wagen.
Heb daar nu even geen tijd voor, maar zal na de jaarwisseling nogmaals kontakt leggen om te kijken of het een tweede keer wel wil lukken.
Het is in ieder geval wel gelukt om een aantal fotos op te diepen uit het archief.
De eerste heb ik inmiddels in huis.
Aan een aantal anderen wordt nog hard gewerkt (waarvoor heel veel dank mijnerzijds).
U kunt dus de komende dagen weer een stukje uit het verleden gaan zien.
Ik hoop dat u er net zo veel plezier aan beleeft als ik.
Vorige week had ik het genoegen een bezoek te mogen brengen aan de voormalige Oosterwijk villa aan de 's-Gravenweg in Rotterdam,
thans in gebruik als kantoor bij Boskalis.
Van Willem Blom had ik gehoord dat in de villa nog een model van de Volkerak zou moeten staan.
Althans die was er altijd geweest.
Hij adviseerde om kontakt te leggen met Bas Lageweg.
Het model bleek er inderdaad nog te zijn.
En, nog mooier, op de kamer van Bas stond het model van een ruimtevaarder.
Ik kon natuurlijk nauwelijks wachten om dat moois te gaan zien en een afspraak werd gemaakt.
Helaas zijn de fotos, zoals jullie inmiddels hebben kunnen zien, niet geworden wat ik er van gehoopt had.
Ik heb geen professionele foto-apperatuur om scheepsmodellen achter glas uit te lichten.
Wil echter nog een nieuwe poging gaan wagen.
Heb daar nu even geen tijd voor, maar zal na de jaarwisseling nogmaals kontakt leggen om te kijken of het een tweede keer wel wil lukken.
Het is in ieder geval wel gelukt om een aantal fotos op te diepen uit het archief.
De eerste heb ik inmiddels in huis.
Aan een aantal anderen wordt nog hard gewerkt (waarvoor heel veel dank mijnerzijds).
U kunt dus de komende dagen weer een stukje uit het verleden gaan zien.
Ik hoop dat u er net zo veel plezier aan beleeft als ik.
Groet,
Hans.
Hans.
Villa Oosterwijk, 's-Gravenweg 399, Rotterdam.
Voor diegene die de villa van Oosterwijk nog nooit hebben gezien hier, ter illustratie, een plaatje.
Gebouwd in 1950 aan de 's-Gravenweg in Rotterdam, in opdracht van de toenmalige directeur J.C. Oosterwijk en als woonhuis in gebruik genomen.
Een deel van de villa werd als kantoor voor de firma gebruikt.
In de loop der jaren is de woonhuisfunctie in zijn geheel vervallen en is het nu kantoorpand en als zodanig in gebruik bij Boskalis.
Het interieur van de villa is, voorzover dat mogelijk was, onveranderd gelaten.
Later is achter de villa nog een uitbreiding van het kantoor gebouwd.
Gebouwd in 1950 aan de 's-Gravenweg in Rotterdam, in opdracht van de toenmalige directeur J.C. Oosterwijk en als woonhuis in gebruik genomen.
Een deel van de villa werd als kantoor voor de firma gebruikt.
In de loop der jaren is de woonhuisfunctie in zijn geheel vervallen en is het nu kantoorpand en als zodanig in gebruik bij Boskalis.
Het interieur van de villa is, voorzover dat mogelijk was, onveranderd gelaten.
Later is achter de villa nog een uitbreiding van het kantoor gebouwd.
Groet,
Hans.
Hans.
Blanka
Ergens op het forum is eens gesproken over een oude stoomzuiger van Oosterwijk die de haven van Scheveningen op diepte hield.
Deze had moeten worden vervangen door de nieuwe Octopus maar voor het zover kwam werd het contract opgezegd en werd de Octopus beunschip.
Die oude stoomhopper was de Blanka.
Roy was, dacht ik, op zoek naar een foto.
Nou daar is tie dan, hier in de opvaart op de Nieuwe Maas t.h.v. de Oosterkade.
Deze had moeten worden vervangen door de nieuwe Octopus maar voor het zover kwam werd het contract opgezegd en werd de Octopus beunschip.
Die oude stoomhopper was de Blanka.
Roy was, dacht ik, op zoek naar een foto.
Nou daar is tie dan, hier in de opvaart op de Nieuwe Maas t.h.v. de Oosterkade.
Groet,
Hans.
Hans.
boele en oosterwijk
rechts houden
Reiger Oosterkade
Een prachtige oude foto, gemaakt aan de Oosterkade, passend in dit jaargetijde.
De kraan laat zich niet beinvloeden door kou of de gevallen sneeuw, maar draait gewoon zijn bakken zand naar de trechter.
Volgens mij is de kraan de oude Reiger.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben is het schip dat gelost wordt.
Ik kan dat nog niet plaatsen.
Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is de Trio I, maar had die dan een pompkamer in het midden ?
Of anders de Waal.
Maar die heb ik slechts een keer gezien en daar herinner ik me niet zoveel meer van.
Kan natuurlijk ook nog iets anders zijn.
Ik hoor het graag, ook om het het archief zo volledig mogelijk te krijgen.
Noot: Het betreft hier inderdaad de Waal.
De kraan laat zich niet beinvloeden door kou of de gevallen sneeuw, maar draait gewoon zijn bakken zand naar de trechter.
Volgens mij is de kraan de oude Reiger.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben is het schip dat gelost wordt.
Ik kan dat nog niet plaatsen.
Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is de Trio I, maar had die dan een pompkamer in het midden ?
Of anders de Waal.
Maar die heb ik slechts een keer gezien en daar herinner ik me niet zoveel meer van.
Kan natuurlijk ook nog iets anders zijn.
Ik hoor het graag, ook om het het archief zo volledig mogelijk te krijgen.
Noot: Het betreft hier inderdaad de Waal.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Boele en Oosterwijk
Ha die Jan,
Goed je weer eens op het forum te treffen.
Ik weet het ook niet zeker hoor.
Het zou de Waal kunen zijn.
Die was ongeveer 1500 ton.
De Maas was iets kleiner maar die had een doorlopend beun, dus die is het niet.
Nou ja, misschien komen we er nog uit met zijn allen.
Ben wat dit soort dingen aangaat altijd weer afhankelijk van mensen die deze tijd hebben meegemaakt.
Het blijft wel leuk op deze manier.
Goed je weer eens op het forum te treffen.
Ik weet het ook niet zeker hoor.
Het zou de Waal kunen zijn.
Die was ongeveer 1500 ton.
De Maas was iets kleiner maar die had een doorlopend beun, dus die is het niet.
Nou ja, misschien komen we er nog uit met zijn allen.
Ben wat dit soort dingen aangaat altijd weer afhankelijk van mensen die deze tijd hebben meegemaakt.
Het blijft wel leuk op deze manier.
Groet,
Hans.
Hans.
Waalhaven
Vandaag 2 fotos.
Zelfde lokatie, zelfde onderwerp.
De lokatie is duidelijk.
De Waalhaven in Rotterdam, pier 4, Opijnenstraat.
Tijdvak: Ik denk rond 1960.
De eerste foto is gemaakt in oostelijke richting.
De flat is de BPM flat aan de Slinge op de hoek met de Groene Kruisweg in de wijk Pendrecht (oké, ik heb in die wijk gewoond, vandaar).
Links boven op de foto zijn de steigers te zien van de zand- en grindoverslag van Hoogstad.
Nu het stukje Oosterwijk.
Links is een stukje te zien van een stoomkraan.
Er staat nr. 59 op.
Misschien dat aan de hand van dat nummer de kraan nog eens een naam kan krijgen.
Ik heb geen idee welke dat kan zijn geweest.
Nu de schepen.
Het geladen schip aan stuurboord is of de Amer of de Merwede.
k kan dat er niet uit opmaken.
Misschien dat er verschillen zijn tussen die twee maar ik weet ze niet.
Het waren beiden voormalige landingsvaartuigen.
Ook het schip dat in lossing ligt is niet duidelijk.
Ook hier twee mogelijkheden.
Het is of de Kalahari of de Negeb.
U ziet het, je kunt wel eens fotos plaatsen, maar je weet dan eigenlijk nog niet wat je in handen hebt.
Ik hoop dat iemand aan details kan zien over welke schepen het hier gaat.
Uiteindelijk 12 november 2018 er achter gekomen dat het schip in lossing de Kalahari is.
Schip rechts is de Amer
Zelfde lokatie, zelfde onderwerp.
De lokatie is duidelijk.
De Waalhaven in Rotterdam, pier 4, Opijnenstraat.
Tijdvak: Ik denk rond 1960.
De eerste foto is gemaakt in oostelijke richting.
De flat is de BPM flat aan de Slinge op de hoek met de Groene Kruisweg in de wijk Pendrecht (oké, ik heb in die wijk gewoond, vandaar).
Links boven op de foto zijn de steigers te zien van de zand- en grindoverslag van Hoogstad.
Nu het stukje Oosterwijk.
Links is een stukje te zien van een stoomkraan.
Er staat nr. 59 op.
Misschien dat aan de hand van dat nummer de kraan nog eens een naam kan krijgen.
Ik heb geen idee welke dat kan zijn geweest.
Nu de schepen.
Het geladen schip aan stuurboord is of de Amer of de Merwede.
k kan dat er niet uit opmaken.
Misschien dat er verschillen zijn tussen die twee maar ik weet ze niet.
Het waren beiden voormalige landingsvaartuigen.
Ook het schip dat in lossing ligt is niet duidelijk.
Ook hier twee mogelijkheden.
Het is of de Kalahari of de Negeb.
U ziet het, je kunt wel eens fotos plaatsen, maar je weet dan eigenlijk nog niet wat je in handen hebt.
Ik hoop dat iemand aan details kan zien over welke schepen het hier gaat.
Uiteindelijk 12 november 2018 er achter gekomen dat het schip in lossing de Kalahari is.
Schip rechts is de Amer
Groet,
Hans.
Hans.
Waalhaven
Nu dezelfde lokatie maar dan in westelijke richting.
Wat misschien wel leuk is om te vermelden is het toevallig op deze foto staan van de twee kranen in de verte bij de, toen nog, kolencentrale.
Nadat de centrale op gas of olie, dat weet ik niet, was overgegaan werden de kranen overcompleet.
En wie kocht die twee kranen ???
Juist ja, Oosterwijk.
De ene heeft jaren als Nandoe aan de Keilehaven gestaan, de andere is, na het afbreken van de oorspronkelijke kraan, op de Flamingo gezet.
De vragen blijven echter dezelfde.
Wie herkent de twee Oosterwijk schepen op de foto.
Ik vond altijd de put achter in het beun van de Amer/Merwede opmerkelijk.
De buikdenning was daar een stuk lager dan in de rest van het beun en liep door tot onder de roef.
Je kon die put ook nooit helemaal leeg krijgen omdat je met de grijper niet verder onder de roef kon komen.
Bijzonderheden genoeg dus.
Nu de namen nog.
Zoals gezegd in de post hiervoor is dit dus de Kalahari.
Links de Amer.
Wat misschien wel leuk is om te vermelden is het toevallig op deze foto staan van de twee kranen in de verte bij de, toen nog, kolencentrale.
Nadat de centrale op gas of olie, dat weet ik niet, was overgegaan werden de kranen overcompleet.
En wie kocht die twee kranen ???
Juist ja, Oosterwijk.
De ene heeft jaren als Nandoe aan de Keilehaven gestaan, de andere is, na het afbreken van de oorspronkelijke kraan, op de Flamingo gezet.
De vragen blijven echter dezelfde.
Wie herkent de twee Oosterwijk schepen op de foto.
Ik vond altijd de put achter in het beun van de Amer/Merwede opmerkelijk.
De buikdenning was daar een stuk lager dan in de rest van het beun en liep door tot onder de roef.
Je kon die put ook nooit helemaal leeg krijgen omdat je met de grijper niet verder onder de roef kon komen.
Bijzonderheden genoeg dus.
Nu de namen nog.
Zoals gezegd in de post hiervoor is dit dus de Kalahari.
Links de Amer.
Groet,
Hans.
Hans.