Welke sleepboot is dit?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Ledi in Echtenerbrug...

Afbeelding
Dan is v.w.b. de Thomassen het cirkeltje weer rond.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
wout.bij

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door wout.bij »

de boot was van douwe laverman uit echtenerbrug doch wegens emigratie naar noorwegen is de boot verkocht, de nieuwe eigenaar heet Pieter le Feber uit Abbenes de boot heet nu Zambezi. er staat een Brons 5GB in van 300 pk.
nu is het cirkeltje helemaal rond. :)
vr.gr.wout
averheijden

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door averheijden »

Heren WRIJFHOUT _ WATERMAN _ CONTESSA en WOUT namens Dhr JAN WEEDA een welgemeende dank voor de snelle reactie met de oplossing

Zelf heb ik meer verstand van DOXFORD SCHEEPSMOTOREN, dan van SLEEPBOTEN

Maar ieder zijn vak of hobby

MVG
ALFONS

https://users.telenet.be/doxford-matters
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door MdB »

M.dslb. Zambezi 23.06840
Bouwjaar 1947 werf, Vooruitgang Suurmeijer, Foxhol.
Lxbxhxdg.: 17,5 x 4,7 x 2,5 x 1,8 meter, ,

1 x 5 cilinder Brons, nr. 14522, type GB5 uit vermogen 300 apk. = 221 kW. bij 650 r.p.m.

Ex namen:
4-01-1947 Constancia/R.J.van Schijndel, Koog aan de Zaan toen Thomassen nr 3411 – 150 pk
15-01-1947 Lean II/V.O.F. "Lean", Ridderkerk
11-06-1956 Joma/J.Durinck, Dordrecht
29-09-1975 Lucia I (2)/W.Stuurman, Nigtevecht
12-08-1994 Denise/V.O.F. J.A.Leemans & G.J.Romunde, Rotterdam
22-10-1996 Denise/Inzilt B.V., Rotterdam
19-02-1998 Le-Di/V.O.F. Schuller-Raaijmakers, Raamsdonksveer
10-01-2001 Gezonken hoek Noord- Lek 12-01-2001 geborgen.
05-03-2002 Le-Di/Acali Basel AG., Bazel, Zwitserland
17-03-2002 Le-Di/S. Meijer, Franeker
14-03-2005 Le-Di/D.T. Lawerman & J.B. Koopmans, Echternerbrug
08-10-2009 Zambesi/L.E. Feber, abbenes
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Wrijfhout »

Dit rijtje hierboven gelezen blijft voor mij de vraag hoe het zit met de naam Zeemeeuw, die komt niet voor...

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door MdB »

Beste Harry,

Dat is inderdaad een vraag, die via ons (kadaster gegevens) bestand niet wordt opgelost.

Ik heb ons gehele bestand doorzocht op een Zeemeeuw uit Maasbracht, maar helaas niets gevonden.

De vraag ook voorgelegd aan een "Zeemeeuw" deskundige maar die reactie nog niet binnen.

Op deze foto zijn aan de achterste sleepboog ook nog elementen te zien, die je vrijwel nooit meer ziet op een (historische) sleepboot, namelijk de "tuimelaars" die vroeger heel gewoon waren en tot functie hadden te voorkomen, dat de draden die over de sleepboog lagen te gemakkelijk buitenboord zouden glijden.

Eigelijk toch heel vreemd dat die er bij zoveel boten niet meer opzitten.

Op deze Zeemeeuw zijn ze perfect te zien.
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door vasco »

Afbeelding

Beste collega's

De Zeemeeuw is voor mij onbekend hierbij een foto uit de Ruhr met exact een zelfde bootje bij de Meeuw opzij en die heette in 1949 Rijn en IJssel. De eig. weet ik niet misschien dat jullie hier iets mee kunnen.

Gr. Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door MdB »

Hallo vrienden van de uitzoekclub,

Die ZEEMEEUW blijft een raadsel.
Ik heb Mister Zeemeeuw zelf geraadpleegd (B.J. Damstra), maar die kende deze boot niet onder deze naam, wel wist hij dat de boot LEAN, Joma en Lucia heeft geheten, dus ergens moet er een kwinkslag liggen in de kadastergegevens.
Op zijn advies ook nog eens even op de werflijst van Suurmeijer gekeken of er een vergelijkbare boot kan zijn gebouwd, doch daar kom ik er ook niet mee.
Leest er hier een Limburger mee, die wellicht iets meer weet.
Zou het mogelijk zijn, dat de boot enige tijd van Maasbracht heeft gevaren, doch wellicht in een Belgisch register (kadaster) heeft te boek gestaan?????
Wel leuk zulke zaken, we weten nu vrijwel zeker, dat het dezelfde boot is, maar officieel niet bekend.
En een Rijn en IJssel zie ik ook maar 1 x maar die staat te boek als gebouwd bij Fikkers in Foxhol.

Ik zal eens kijken of de ordner met de kadaster gegevens van de LEAN JOMA etc nog opheldering geeft, maar jij dan moet ik diep ons archief / opslag in.
averheijden

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door averheijden »

Beste Sleepboot fanaten

Ik heb zelf niets met sleepboten maar Dhr. Jan Weeda vond dit nog op "Maritiem Digitaal"

https://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... startrow=1

Misschien heeft U er iets aan

Hier kunt U elke zoekterm invullen

https://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... =page.home

Mvg
Alfons

https://users.telenet.be/doxford-matters
averheijden

Re:

Bericht door averheijden »

Wrijfhout schreef:Het zou mooi zijn als die grote foto's even werden geresized...

Wie kent dit sleepbootje, de Luus, gefotografeerd in de haven van Burghsluis. Lijkt me een aannemers bootje.
Wie weet of hij nog bestaat?
gr. Harry

Afbeelding

L.S.
Van Jan WEEDA ontving ik het volgende bericht:

Hallo Alfons,

Ik was op het Scheepvaart -forum o.a. aan het zoeken naar gegevens over de sleepboot Luus. Toevallig vond ik bijgaande vraag van Harry daarover van 27 oktober 2005. Op 27 september 1961 is de Thomassen motor nr. 3446 van de Nederlandse Spoorwegen gekocht door Sleep- en Bergingsdienst Maassluis t.b.v. de sleepboot Luus. De motor is gebouwd in 1948 en heeft dienst gedaan in één van de z.g. "Grote Sikken"van de NS. Deze diesel locomotieven zijn in de periode 1958-1961 gesloopt. Maar de meeste van deze motoren, totaal 13 van de 17, zijn toen doorverkocht t.b.v. inbouw in schepen. Bijgaand het bericht van Harry wat ik vond, een kopie van de motorkaart, een foto van een dergelijke motor en een foto van de locomotief. Ik hoop dat je daarmee Harry mee kunt plezieren.

m.vr.gr.
Jan Weeda


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij deze
MVG
Alfons
Plaats reactie