Foto's gezocht.

van: www.kustvaartforum.com
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Simon,

Weinig te vinden over Wortelboer, behalve wat krantenberichten. Was deze Wortelboer familie van de werfbazen in Ijlst, Harlingen en Wildervank?

GRONINGEN, 18 Febr. 1903:
Door de directie der Scheepv.- Maatschappij „Groningen", directeur de heer 11. Kühn, is aan de lirma Wortelboer & Co. te Westerbroek de bouw opgedragen van een stalen 3/mast schoener, welke bevaren zal worden door kapt. E. De Vries van Groningen.

27 juli 1906 over een dodelijk ongeval op de werf.
Op de werf van de firma Wortelboer te Westerbroek (Gr ) had eergisteren een ongeluk plaats. Eenige werklieden waren bezig een ijzeren plaat op het dek van een in aanbouw zijnd schip te hijschen. Toen de plaat reeds boven was kantelde deze en sleepte 4 werklui mee naar beneden met het treurig gevolg dat H Woltman van Martenshoek gedood en H Kalsbeek van Foxhol doodelijk gewond werd. De werklui Oost en Westerhuis kwamen er met lichte kwetsuren af, een gebroken pols en gespleten lip.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Simon Marrink
Berichten: 1005
Lid geworden op: 01 jan 2005 14:13
Locatie: Groningen

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Simon Marrink »

Gert,

Ja, dat klopt. Vandaar ook mijn verzoek op deze plaats. Het betreffende artikel heb ik gelezen. De zoon van Wortelboer Sr. is directeur geweest in IJlst.

Groeten,

Simon
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Theo Horsten »

Wie kan mij helpen aan een foto van de havensleper STATIA. In 1982 gebouwd, ik weet niet meer waar in Nederland, voor St. Eustatius. Ik heb hem naar Las Palmas gebracht waarna iemand anders hem verder naar zijn bestemming bracht. In 1985 is hij tijdens een passerende orkaan wrak geslagen.
Ook alle andere gegevens van de boot zijn welkom.
Miramar vermeldt de boot niet en ook mijn verdere zoeken levert niets op, dus wie me kan helpen, zal ik zeer erkentelijk zijn. Hij ontbreekt bij de foto's van schepen waarop ik voer.
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Jaap de Roode RIP »

Theo hij stond nog wel in het Lloyds Register van 1987-1988, maar foto’s heb ik niet.
IMO nummer 8209157
Roepletters PJBT
Werf = Dricon Scheepsconstructie B.V. in Drimmelen (639)
BRT = 169
L.o.a. x Br. x Diepte = 26,52 x 7,98 x 3,00
Motoren 2x MWM 4T 16 cil.-V (160x185)
Eigenaar Statia Terminals Service in St. Eustatius (NA)`
Vriendelijke groet
Jaap
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Theo Horsten »

Bedankt, Jaap. Hier ben ik om te beginnen al mee geholpen. Toch vreemd dat er nergens foto's te vinden zijn. Ik had zelf een keurige foto gemaakt toen hij van Las Palmas vertrok, maar die is aan het eind van mijn vorige leven zoekgeraakt.

Ik ben mijn website aan het updaten en bovendien met een nieuwe verhalenbundel bezig en nu merkte ik plotseling dat ik helemaal niets van de STATIA heb.
Nogmaals bedankt!
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Jaap de Roode RIP »

@ Theo
In 1982 werd op de zelfde werf de SABA gebouwd met bouwnummer 640 voor de zelfde eigenaar, het schip is gelijk in alle maten. IMO nr. 8209169.
Een afbeelding van dat schip vind je HIER
Groet
Jaap
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Theo Horsten »

Die had ik, zoekend op de naam van de werf, gevonden, Jaap, maar ik zit nog steeds te twijfelen of dat nu wel of geen zusterschip is. Ik herinner me het stuurhuis anders, maar het is zeer wel mogelijk dat het beeld in dertig jaar een beetje vervaagd is... :roll:

Intussen twee foto's gekregen van Jaap de Roode. Dus verzoek verder ingetrokken. Hartelijk dank!
Jan van Beek

Leendert-B

Bericht door Jan van Beek »

Eind jaren 50 heb ik als hulp van de 2e machinist op de Leendert-B gevaren.Is het mogelijk dat er van zo'n soort tankertje nog foto's van de machinekamer bestaan?
Bij voorbaat dank voor de eventuele antwoorden.
Gr.Jan
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Theo Horsten »

Gezocht: een foto van de MARIA, in 1937 of 1938 gebouwd bij Gideon als bouwnummer 161 voor kapitein Jan Smith uit Delfzijl. Op 22 december 1943 getorpedeerd ter hoogte van Kirkenes.
Dit verzoek staat in verband met DEZE oproep op Kombuispraat.
Alvast bedankt!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Het gaat om deze Maria, op www.marhisdata.nl staat ook het e.e.a. te lezen,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie