Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Nostalgie over de oude parlevinkers uit de Rotterdamse havens.
Zo, maar weer een stukje verder en we blijven even aan de wal.
Op de hoek van de Wolphaersbocht en de Doklaan had je vroeger, 1950 `60 `70 een grote drogisterij.
De eigenaar was Jan de Rooy en het moet zo rond 1945 `46 geweest zijn dat deze drogist een bakfiets had, gevuld met zand zeep en soda maar ook drogisterij artikelen en natuurlijk scheermesjes scheerkwasten toilet artikelen.
Wat precies dat zou ik niet meer weten maar die kwam veel in de Waalhaven op de steigers.
Ik weet geen andere naam hier voor maar het waren de steigers 1 tot en met 10 voor zo ver ik weet en alle steigers lagen altijd vol met schepen die in legdagen lagen maar ook met lege schepen.
De bediende uit de winkel kwam enige malen per week en stopte op ieder steiger en kondigde zich aan door luidkeels te roepen “ drogisterijartikelen, zand zeep en soda Jan de Rooy.
Ook liep hij over de vele loopplanken om spullen te bezorgen, ja de service was hoog vroeger.
Ik weet niet meer hoe het precies gegaan is maar mijn oudste broer is waarschijnlijk op het idee gekomen om met Jan de Rooy te gaan praten dat je dat veel beter via het water kon doen en na enige tijd was de “ Gele boot “ een omgebouwde Westlander met als verkoper Jan Fricke, mijn broer dus te zien in de Rotterdamse havens. Met het vertrek van Jan van de " Dina " werd ik gelijk tot matroos eerste klas bevorderd oei oei ...............
Zo was er, uniek denk ik, een varende drogist want ik heb er nooit meer ergens eentje meer zien varen ?? U ??
Na enige jaren drogist gespeeld te hebben kocht Jan zelf een bootje, het was voorheen van de firma Martens die er verf olie teer petroleum en benzine mee verkocht maar geen opvolger had geloof ik. De ligplaats was op Delfshaven in de buurt van het Tinnegietershuisje.
Zo had Fricke zelf een boot en wel de “ Blauwe boot “ die toen in de victualien ging dus verf teer staaldraad olie enz enz. Hij scharrelde door al de Rotterdamse havens.
Jan is ook nog eens onderste boven met de Blauwe boot gegaan in de Maashaven toen een zeeboot achteruit varend tegen de kademuur trachtte te lopen en voluit vooruit sloeg en de boot van Jan omsloeg. Jan en zoon Arie konden zich ter nauwer nood redden.
Van de gele boot en de blauwe boot moeten er nog foto`s zijn en een artikel in de krant. Ik moet het nog hebben ergens.
Zo dit herinnerde ik mij weer vandaag, volgende keer weer verder.
Heeft u nog wat om aan te vullen of te verbeteren, graag.
D`oude schipper
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

Afbeelding

Een van de eerste duwboten op de rijn,
ook inmiddels nostalgie
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Jouw verhaal hier boven lezend vraag ik mij af of jij me misschien kunt vertellen welke boot hier in Delfshaven ligt, er staat op het naambordje te lezen: De Nieuwe Lloyd.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Helaas Harry, daar moet ik het antwoord op schuldig blijven.
De Nieuwe Lloyd, verzekering ??
t`Is wel een oud zootje daar.
Maar ik ga inlichtingen inwinnen.
d`oude schipper.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Het voorwerp op de foto van Pieter Klein ,kan dat misschien een kanon of mortier zijn . In oude voorschriften wordt er gesproken over het geven van seinen .Bij de passage van een schipbrug ,moeten stoomschepen met of zonder aanhang dit des nachts kenbaar maken door een kanonschot .
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Harry,
dat proviand bootje op Delfshaven, t`zit me nog niet lekker dat we dat niet weten wie het is, dat lijkend toch wel wat op het vletje van van der Wijngaarden uit de Persoonshaven. Hij was altijd op de Steenplaats aanwezig. Dat wipneusje............ tja
Dat kleine dakje zeg me wel iets. Maar ...... geen garantie geef ik hier op.
Weet jij ook dat er vroeger een bootje met leesboeken en met de Dominee in de Rotterdamse havens vaarde, volgens mij een Gereformeerde ?
d`oude schipper.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

ossebaar.j schreef:Het voorwerp op de foto van Pieter Klein ,kan dat misschien een kanon of mortier zijn . In oude voorschriften wordt er gesproken over het geven van seinen .Bij de passage van een schipbrug ,moeten stoomschepen met of zonder aanhang dit des nachts kenbaar maken door een kanonschot .
Bedankt voor het antwoord.
Ik had niet gedacht dat er zo weinig over bekend was onder de kenners al hier op het forum anders had ik er meteen wel bij geschreven wat ik wist. Sorry.
Mij is verteld dat er op het voordek van de radersleepboten vier van dergelijke kanonnetjes stonden. Afvarende slepen moesten op een x aantal minuten afstand van de schipbrug een kanonschot lossen. Een tijdje later een tweede en weer een tijdje later nummer drie. Nummer vier was er voor het geval één der andere weigerden.

Zo is het mij tenminste verteld.
Klopt dit verhaal?
Van wanneer tot wanneer was deze regel van kracht?
Wat waren de tijdsintervallen die in acht genomen moesten worden?
Is er ook een foto waarop deze kanonnetjes werkelijk te zien zijn?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Westeind »

Ik heb het ook al eens gehoord en zat ook in die richting te denken ,ik heb ooit wel eens dat regelement onder ogen gezien ,klopt het dat als er een rood licht of rode vlagop de brug kwam als je door mocht varen ?
dat was iig behoorlijk averrechts in mijn ogen :D

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

RPR van 27-6-1931 ,onder schipbruggen .
Doorvaart mag eerst plaatsvinden ,wanneer elk van de beide zijden der brugopening bij dag door eene rood en witte vlag , bij nacht , voor het naderende schip zichtbaar , door twee boven elkander geplaatste lantaarns met rood licht zijn aangeduid .Naar achteren mogen de lantaarns niet zichtbaar zijn .

A;Indien de brug niet geopend kan worden ,wordt dit kenbaar gemaakt ,des daags door ene blauw en witte vlag, bij nacht in twee boven elkander geplaatste lantaarns met groen licht .
B; beneden Kehl-Straatsburg het voorsein ,waardoor aan de naderende scheepvaart op grooteren afstand wordt bericht ,dat zij door de brug kunnen varen . Dit sein bestaat voor de vaart stroomafwaarts in een roode vlag,bij nacht in een rood licht ; voor stroomopwaarts bij dag in een witte vlag , bij nacht in twee boven elkander geplaatste lantaarns met rood licht
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door vasco »

Afbeelding

Rotterdam Nassaukade .
vrnl: slb. Filia Maris van Kamphuizen , Germa 3 van Gerbers , Speculant van Thyssen en buitenop de Cornelia van.......
Voor de Germa 3 nog net zichtbaar de Antonie van Kievits.

Gr. Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
Plaats reactie