Sleepdienst Maas

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
jschuitemaker

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door jschuitemaker »

Hi allemaal,

Even een reactie op al het bovenstaande.
In de jaren 50-70 hebben mijn ouders altijd met een binnenvaart schip (scheepje, 235 ton) in de dokhaven gelegen.
Dus ook tijdens mijn jeugd en schooljaren (ik ben van 1952) vandaar dat ik een behoorlijk aantal van de Maas boten ken.

Daarnaast is Wim Kelly (eerder door een van de forumleden genoemd) getrouwd met mijn zus. Hij was inderdaat kaptein op de Albatros of de Wilhelmina (weet ik niet zeker meer). Ook Sietse de Boer (eerder genoemd) is bij mij bekend, is namelijk een zwager van mijn andere zus.

Leuk hier wat van die tijd terug te zien, ik heb jaren rondom de dokhaven als kind gespeeld en later toen ik wat ouder werd ook wel op een van de Maas boten meegevaren. Eén keer herinner ik mij drie nachtdiensten ingevallen als "derde man".

b.t.w. Ik wil niet bijdehand doen, maar ik las bij één van de vorige reacties dat er een Gartner en de Albatros stond, dat klopt wel, maar geen 400 maar 200 PK, (8 cilynders bij 1000 RMP), in de Wilhelmina dezelfde kar met 150 PK (bij 900 RMP)
groeten Joop Schuitemaker
( vroeger a.b. MS Luctor)
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: rederij maas avontuur

Bericht door MdB »

Uw tekst doorgestuurd naar de huidige eigenaar
yabadabadoo

Re: rederij maas avontuur

Bericht door yabadabadoo »

hallo, martin. Gecondoleerd, net jou bericht gelezen, was wel ff schrikken van BOLLE PIET. ik kon piet goed , samen bij de maas gevaren, samen met engel ekkerman op de goudvink, en amazone en piet netten op de valk, en ik op de zwaluw enzv. het waren leuke tijden , want wij waren er haast vanaf het begin bij. met directeur OME JOOP. heb dit bericht doorgestuurd aan piet & engel. ik wens zijn vrouw bij deze veel sterkte toe.
p.s. de valk , gebouwd in 1906 = in 2008 gesloopt in haarlem. 102 jr oud geworden , heeft de hele sleepdienst overleeft , net als de avontuur en de adelaar. groetjes van een ouwe sleepdienst maat.
zou graag photo,s plaatsen daarvan, maar weet niet HOE ?????
jaap kloosterziel

jaap klosterziel

Bericht door jaap kloosterziel »

Jongens nog even ik ben bezig met foto,s van maas te plaatsen .
en ik gaat stukjes schrijven, van 60 jaren de goude tijden voor de sleepdiens
ieder een had werk, het was zo gewoon .
jaap kloosterziel
Jur Kaspers
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 okt 2009 15:40

Re: jaap klosterziel

Bericht door Jur Kaspers »

Hoi Jaap,

Ik kijk er naar uit Jaap,ik heb veel samengewerkt met
sleepboten van de Maas o/a "ANNA"en de "Valk" heel
wat kleine zeescheepjes versleept in de jaren zestig.
Ik was toen kapitein op de "VLIELAND" bij L Smit een
heel drukke en leuke tijd gehad.

Groeten Jur
jaap kloosterziel

Re: Re:

Bericht door jaap kloosterziel »

jaap543 schreef:ik ben er niet mee eens dat sleepdiens de Maas een speeltje was van directie van piet smit,
ik heb er jaren bij gevaren, het waren eigenaars van 1 t/m4 sleepboten, ik heb er zelfs jaren bij gevaren als matroos toen motordrijver en kaptein,
als echt bij de maas gevaren heb, Dan zeg je zo iets niet,ze hebben beter verdient,
als bij smit je diens er op zat waren ze weg ,bij de maas bleven we dat het werk klaar was!
dat waren echte sleepbootmensen, met vaak te kleine boten deze toch groot werk er mee.
mvgr jaap kloosterziel
yabadabadoo

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door yabadabadoo »

ik ben het helemaal eens met jaap, de s/d maas is ontstaan doordat hr burger het oneens was met het beleid van p.smit waar hij tot 1912 werkte en toen de sleepdienst maas oprichtte , met sterkman en zeilmakers, er zat ook geld in van van,t hoen & de graaf , want daar werkten wij veel mee, maar wie maakt zich nu nog druk over die tijd, precies 100 jr geleden, persoonlijk kon ik hr , burger (ome joop ) redelijk, omdat hij de oom was van engel ekkerman. en die was weer mijn straatvriend . ik hem naar zijn vacantie adres mocht slepen (reeuwijkse of kagerplassen plassen ) te lang geleden. samen met zijn vrouw marie en nog 2 andere met de meeuw er achter.op 1 kruisdraadje, maar niet te hoog toerental, want de zwaluw waar ik op voer , die rammelde als de pest , bij te hoge toeren. maar ijsselmeer was zo vriendelijk om wat photo,s van mij erop te zetten, dus ga daar maar ff kijken. adelaar/grutto/goudvink/zwaluw. suc 6. en de groeten van ex medewerker s/d maas, yabadabadoo.
yabadabadoo

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door yabadabadoo »

ahoy, s/d maas mensen.
Bij het surfen op het web, heb ik verleden jr de s/s valk gevonden, ja. U leest het goed. als STOOMBOOT, hij is gebouwd in 1906 en daarna gemotoriseerd, maar toen werd hij gebruikt als opleidings boot voor kapiteins. helaas kan ik hem niet meer terug vinden, wie helpt mij.
met dank van YABADABADOO !!
yabadabadoo

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door yabadabadoo »

he !! schipper WILLEM. ik las jou verhaal over anvers, en het toeval wil , dat ik ook die reis gemaakt heb. dat was in de 60er jr en met de pandan omgedoopt tot arend ,(stoomboot ) van r.dam naar anvers, ik weet daar niet veel meer van, maar wel dat WIJ ZIJN VAST GELOPEN OP 1 ZANDBANK. met het sleepschip erbij. en moesten wachten op hoog water. hoe die kapt heette ????? wel dat hij matroos was geweest op de waterboot en zich had uitgegeven als sl.boot kapt. was het misschien deze reis die jij bedoelde. ???? groetjes en suc 6 met je boek , mocht je meer willen weten over de s/d maas , dan mail mij.
yabadabadoo

Re: Sleepdienst Maas

Bericht door yabadabadoo »

[quote="jaap kloosterziel"][quote="jaap543"]hallo jongens, ik ben jaap kloosterziel
gevaren bij sleepdiens de MAAS.
op de albatros met kap: zeilmaker
op de wilhelmina met kap: heinz artse
op de grutto met kap: gerrit zeilmaker
op de roek met kap: van driel
ik heb een mooie tijd mee gemaakt in 60 jaren
mijn maten waren frans blijksloot nu kaptijn op de clyder.
jan mus , klaas kooi ,kap:kelly ,kap: ome joop , kap: henk ....
frans en jan waren ook nog buurtjes van me
ik heb mooie foto's van sleepboot wilhelmina en albatros.
ik ga proberen ze er op te zeten
mvgr jaap kloosterziel[/quote]
HOI JONGENS BEDANKT DAT JULIE MIJ NIET OP DE VINGERS HEB GETIK,
IK HEB EEN FOUTJE GEMAAKT,HET WAS NIET DE ADELAAR MAAR DE ROEK,
MET KAPT V DRIEL HIJ WAS OOK DE EIGENAAR VAN DE ROEK,
IK WEET NOG HET WAS AL EEN OUDE KNAR HIJ LIEP AL TEGEN DE 70 JAAR SLEPEN WAS ER AL NIET MEER BIJ, ALLEEN STOOM GEVEN
JAAP KLOOSTERZIEL[/quote]
klopt helemaal, jaap/
Plaats reactie