Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

visser

Re:

Bericht door visser »

Wrijfhout schreef:Afbeelding
Nogmaals een paar foto's van de Twenthe Eems. Altijd een smetteloos witte den. Er werd op de schepen tegen elkaar op geschilderd, het ene schip zag er nog mooier uit als de andere. Op de Twenthe Dinkel hielden ze van veel tierelantijntjes. Daar werd door andere schippers de neus wel eens voor opgehaald als je zei dat je dat mooi vond; "Hes't wel zain dat ze over de raust hinvaarfen?' En zo werd er wel meer afgekat.

Afbeelding
'Frisse wichter...' Wie het zijn weet ik zo niet, de foto lijkt mij in Eefde gemaakt, je kunt nog net iets zien van het oliebootje van Slurink.

Afbeelding
Iedere reis over het IJsselmeer...

gr. Harry
Hallo Harry,
Even voorstellen, ik ben Henk Visser en voer van 1966 tot 1974 als schipper op de Twenthe IJssel. De namen van de vrouwen op de foto met titel "Frisse Wichter" zijn v.l.n.r. Hiske, zus van de vrouw rechts, Mevrouw Slurink, Fokje Sluman. De foto is inderdaad genomen te Eefde. Ten tijde van deze foto was ik matroos op de Twenthe Eems.
m.v.g. Henk
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Twenthe Rijn

Bericht door Wrijfhout »

Hallo Henk, ik lees je berichtje nu pas, vakantie... Bedankt voor de info

Afbeelding

Afbeelding
Het was even dubben waar ik met deze plaatjes naar toe zou gaan: 'Foto's met een verhaal' of 'Twenthe Rijn', of misschien wel beide...

Toen ik dit kaartje kreeg was ik blij verrast, de omgeving kon ik mij nog goed herinneren en het verhaal dat er aan kleeft, maar daarover later. Nadat ik de achterkant had gezien was de ansicht mij nog veel meer waard. Een echte Twenthe Rijn memorie, gestuurd door Ali en Otto Hazewinkel die in 1965 nog maar net als schippersechtpaar op de Twenthe Maas zaten. Mooi om te lezen dat er 47 jaar geleden een week stond voor een reis van Engis naar Delfzijl, wat zou er nu voor staan; een dag of drie???

In de zomer van 1969, een paar dagen na de wandeling van Neil Armstrong op de maan, dat had ik in Klein Ternaaien bekeken toen we leeg op gingen van Linne naar Engis, hadden we daar zelf geladen met de Twenthe Vecht. We zijn daar die avond blijven liggen en terwijl ik in mijn voorwoning bezig was hoorde ik geroep aan de wal. Daar stond een Frans sprekende buurman van een spits te roepen waaruit ik opmaakte dat ik snel mee moest komen. In de woonstuurhut was het grote paniek. Te midden van huilende kinderen zat de buurvrouw dik onder het bloed met wat even later bleek een slagaderlijke bloeding. Ik begreep dat ze in de hut wat had zitten drinken terwijl haar man met de motor bezig was. Toen hij het maschien startte stond de schroef in het werk en liep het roer naar het midden. Dat met een stuurrad zonder hoepel; lang verhaal, kort verhaal, het glas sloeg in haar been en ze bloedde als een rund. Uit verveling had ik al eens zitten studeren op een groot Duitstalig geel instructiebord dat in de ingang van mijn woning hing. Met een riem wisten we de bloeding te stoppen en toen als een hazewind over de brug naar een café op zoek naar een dokter. Die vond ik en in mijn beste schoolfrans legde ik de man uit wat er gebeurd was. Met de dokter in de auto terug naar boord en die bracht de gewonde vrouw en haar man naar een ziekenhuis in Luik. Ik heb nog een paar uurtjes op de kindertjes gepast. Dat zijn van die dingen die 43 jaar later zo maar weer naar boven komen bij het zien van zo'n oud kaartje.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Twenthe Rijn

Bericht door Westeind »

Mooi ,zo`n verhaal ,dat ik dan ook nu pas lees ,ik zou zeggen doe nog maar wat kaartjes ,leuk ook om te lezen dat de matroos bevalt ...
stel je voor dat r stond dat dat niet zo was en de betreffende matroos leest dat nu hier :D

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hendrik-T

Bericht door Ben »

Gert Schouwstra schreef: De Hendrik-T hoort bij de serie van 7 Harlingen-kempenaars, die zijn nooit van Twenthe-Rijn geweest, maar hebben wel hetzelfde ontwerp. Mijn ouderlijk schip, de Drechtstad, hoort ook bij die serie. - Hendrik T, europanummer 3270558, bouwjaar oktober 1960
afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, ca 499 ton. 232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Hendrik Teuben te Harlingen
Vanaf 1966-1999: Bounty, schipper Theo Kelder, deze woont nu in Rotterdam. Deze was samen met Teuben en scheepswerf Welgelegen eigenaar.
In 1971 wordt Kelder 100% eigenaar en wordt de motor vervangen door een 360 pk Caterpillar. In 1973 verlengd naar 60 mtr, diepgang 2,51, 673 ton. In 1977 gezonken voor de Friese kust, gelicht en weer in de vaart gebracht. In 1999 gesloopt te Linne.
Afbeelding
@Gert, herken je deze kempenaar bij scheepswerf Harlingen? De foto is van eind 1961/begin 1962.

Afbeelding
nimrod

Re: Twenthe Rijn

Bericht door nimrod »

Dit schip is de Esperance gebouwd in 1961 bij scheepswerf Harlingen.

mvg Harrie Dost
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door Ben »

@Harrie, allereerst welkom op het forum.
Jij schrijft dat de kempenaar de Esperance is, bouwnummer 17 van scheepswerf Harlingen.
De geplaatste foto is een uitvergroting van onderstaande foto met de kiellegging van bouwnummer 22, zou het schip rechts dan niet de Fiducia met bouwnummer 21 kunnen zijn?

Afbeelding
nimrod

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door nimrod »

Hallo Ben, ja ik had de andere foto niet gezien,dat kon ook niet want jij hebt de originele
nimrod

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door nimrod »

Dit is ook een van de werf Harlingen, de Neptunia.

Afbeelding
nimrod

Re: Twenthe Rijn Bevrachtingskantoor.

Bericht door nimrod »

Wat dacht je van deze Esperance.

Afbeelding
nimrod

Re: Harlinger kempenaars

Bericht door nimrod »

Gert Schouwstra schreef:Dan zet ik er eerst maar even een lijstje van de Harlinger kempenaars bij:

In 1960-1962 is een serie van 7 kempenaars gebouwd bij scheepswerf Harlingen. Elke drie maanden ging er één te water. 5 schepen waren voor rekening van v/d Schoot. De Hendrik-T (okt 1960), de Esperance (jan 1961), de Romantica (apr 1961), de Fantastica (nov 1961) en de Neptunia (jan 1962). Deze schepen hadden een 232 pk MWM op 1500 rpm. Ze hebben in de beginjaren veel voor Akzo gevaren.

Twee kempenaars waren voor een particuliere eigenaar en gebouwd voor de rijnvaart. Dat waren de Drechtstad (jul 1961) voor G. Schouwstra te Zwijndrecht (mijn vader) en de Fiducia (sep 1961) voor C. Schouwstra te Zwijdrecht (zijn broer). De Drechtstad is mijn ouderlijk schip. Mijn ouders hebben er tot 1987 op gevaren.
Deze twee schepen kregen een veel zwaardere uitrusting mee. Een 375 pk direct omkeerbare Deutz, 16 ton gasolie, strangenlier en sleephaak. een luxere betimmering, centrale verwarming en stalen ramen in de roef.
In de beginjaren vele naar Basel gevaren, opvarend als voorspan met twee of drie motorschepen voor een sleepschip van 2300 ton, afvarend met een losse 1200-tonner er achter.

De schepen hebben een relatie met de Twente-Rijn kempenaars. Ze komen van dezelfde ontwerper. De tekenaar bij Harlingen had het ontwerp meegenomen van scheepswerf Welgelegen, waar hij eerder had gewerkt.

Het oorspronkelijke prototype van schip is de Patria, gebouwd bij Janssen in Druten. Dit schip is rond 1950 ontworpen door G. de Vries. Later is hij iets met kustvaart gaan doen en dat kun je wel zien ook. Het schip is later overgenomen door zijn schoonzoon Casper Fernhout. Er stond een Brons 3ED in van 180 pk. Inmiddels is het schip omgebouwd tot passagiersschip.

De 7 kempenaars op een rij:

- Hendrik T, europanummer 3270558, bouwjaar oktober 1960
afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, ca 499 ton. 232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Hendrik Teuben te Harlingen
Vanaf 1966-1999: Bounty, schipper Theo Kelder, deze woont nu in Rotterdam. Deze was samen met Teuben en scheepswerf Welgelegen eigenaar. In 1971 wordt Kelder 100% eigenaar, vervangen motor door 360 pk Caterpillar. In 1973 verlengd naar 60 mtr, diepgang 2,51, 673 ton. IIn 1974 gezonken bij Workum, gelicht en weer in de vaart gebracht. In 1999 gesloopt te Linne

- Esperance, Europanummer 3270578, januari 1961
afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 536 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm.
Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
eerste schipper was H.K.Dost en was tevens mede eigenaar en woonde in Harlingen.
Later Schipper Romein

- Romantica, april 1961 voor Fa v/d Schoot te Harlingen
1963 Wilja – van Slobben te Kampen
Spes Vera – de Jong Ouderkerk, 365 Cat
1978-2000 – Harmonie, M.N. Jonker Zwolle, 61,95 x 2,72, 735 ton, 548 Caterpillar
2000 – Nivoma, G. Nieboer Zwolle.

- Drechtstad, Europanummer 3270600, 16 juli 1961. afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 497 ton. 375 pk Deutz, type RV6M536, bij 500 rpm. Eigenaar Gerrit Schouwstra te Zwijndrecht, woont nu in Sneek. Er kwamen ook een strangenlier en sleepbeting voor de Rijnvaart op te staan. In 1977 verlengd naar 58 meter, diepgang 2,51, 609 ton. Boegschroef 153 pk Scania
Vanaf 1987 Jantine, eigenaar Jan Wagenmaker te St Philipsland

- Fiducia, europanummer 3270606, september 1961 afmetingen 50 x 6,60 x 2,41, 498 ton. 375 pk Deutz, type RV6M536, bij 500 rpm. Eigenaar Cornelis Schouwstra te Zwijndrecht. Er kwamen ook een strangenlier en sleepbeting voor de Rijnvaart op te staan.
Vanaf 1975 Fiducia, eigenaar Geert Schouwstra te Dordrecht, verdere gegevens ongewijzigd
Vanaf 1981 Spera, eigenaar Brouwer, verdere gegevens ongewijzigd
Vanaf ….???? Piraat, onder Belgische vlag omgebouwd tot gasolietanker
Tevens nieuwe motor geplaatst: merk GM

- Fantastica, europanummer 3270607, overdracht 20 oktober, in de vaart 31 oktober 1961, Afmetingen 49,99 x 6,60 x 2,52, 528 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
1e Schipper Eddy Post, ook oud-sluismeester, woont in Harlingen.
Op 7 oktober 1977 verkocht aan dhr E.Hazewindus te Dordrecht, als Fantastica.
Op 3 augustus 1993 verkocht aan dhr H. Swart te Wormerveer, als Fantastica.
Daarna verkocht aan E. Zwiggelaar in Alblasserdam als Lis.
Daarna verkocht aan Ruiten & Kreijger BV te Oude Wetering als Koophandel 3.
Nieuw motor geplaatst. 380 pk Volvo Penta

- Neptunia, Europanummer: 3270613, overdracht 21 december 1961, in de vaart in 1962. afmetingen 49,99 x 6,60 x 2,52, 539 ton
232 pk MWM, bij 1500 rpm. Eigenaar Fa. v/d Schoot te Harlingen
Op 23 juli 1987 verkocht aan K. de Jong te Nieuwegein als Fortuna.
Daarna verkocht aan E.E. Hartman te, Wieuwerd als Fortuna.
In 2006 is het schip bij scheepswerf Talsma in Osingahuizen omgebouwd tot 3 mast-charterschip "Mare fan Fryslân". De MWM is in ongeveer 2004 vervangen door een 515 pk Scania.
Plaats reactie