Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds actief.
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
Groeten van Ton uit Elburg
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
Helaas gaan "Golden Oldies" de laatste tijd veel naar de sloper; hopelijk blijft de Falknes ex Gerda Frese dat lot nog een tijd bespaart.
Op de foto van januari 1982 vaart zij in een ijsveld op de Elbe.
IDNo: 7053264 Year: 1971 Name: MAGULA Flag: DEU DWT: 920 Length overall: 72.9 LPP: 67.0 Beam: 11.0 Builder: Ronnebeck Pape, Bremen
Subsequent History: 79 GERDA FREESE - 83 INGE MEYN - 95 HEIN - 10 FALKNES
IMO number : 7053264 Name of ship : FALKNES Gross tonnage : 1276 DWT : 1049 Year of build : 1971 Flag : Togo (since 01-06-2010) Status of ship : In Service
Op de foto van januari 1982 vaart zij in een ijsveld op de Elbe.
IDNo: 7053264 Year: 1971 Name: MAGULA Flag: DEU DWT: 920 Length overall: 72.9 LPP: 67.0 Beam: 11.0 Builder: Ronnebeck Pape, Bremen
Subsequent History: 79 GERDA FREESE - 83 INGE MEYN - 95 HEIN - 10 FALKNES
IMO number : 7053264 Name of ship : FALKNES Gross tonnage : 1276 DWT : 1049 Year of build : 1971 Flag : Togo (since 01-06-2010) Status of ship : In Service
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
De Unterelbe deed onlangs nog een paar reisjes met graan van Wyk auf Föhr en Pellworm naar Husum en Büsum en kalksteen van Aggersund/Limfjorden naar Pellworm.
Foto: J.G. Rautawaara - graan laden in Wyk.
Foto: J.G. Rautawaara - graan laden in Wyk.
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
Op 5 september jl. gespot in het Kielerkanaal de Poolse Tanais, met haar 45 jaren nog steeds "still going strong".
IDNo: 6721008 Year: 1967 Name: KARGIT BAGENKOP Flag: DNK Tons: 299 DWT: 493 Length overall: 45.0 LPP: 41.0 Beam: 7.5 Builder: Jansen, Leer
Subsequent History: 74 SEINES - 90 LARS-ARILD - 93 MYRGRUNN - 04 TANAIS
Foto's: ©K. Goudriaan.
IDNo: 6721008 Year: 1967 Name: KARGIT BAGENKOP Flag: DNK Tons: 299 DWT: 493 Length overall: 45.0 LPP: 41.0 Beam: 7.5 Builder: Jansen, Leer
Subsequent History: 74 SEINES - 90 LARS-ARILD - 93 MYRGRUNN - 04 TANAIS
Foto's: ©K. Goudriaan.
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
De DIDE maakte dit jaar o.a. 4 reisjes met graan vanaf Wyk auf Föhr, op 24 augustus jl. werd zij, "still going strong" daar gespot:Ben schreef:De als koftjalk gebouwd Dide is wel totaal verbouwd. Onlangs nog gespot in Wyk auf Föhr werd zij in 1901 gebouwd bij H. Holtman & Zn., Buinermond voor R. Holwerda, Gasselternijveen als Vier Gebroeders.
In 1929 werd zij als Grauerort verkocht naar Duitsland, 1965 - Gesa, 1966 - Dide.
Foto: ©J. Rautawaara.
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
De Unterelbe van 1939 deed in september jl. ook nog een paar graanreisjes o.a. vanaf Pellworm.
Foto: ©J. Rautawaara.
Foto: ©J. Rautawaara.
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
De Sydfart is gebouwd bij P. Larssons Varv, Thorskog, aan het Trollhätte kanal in Zweden. Geen in Nederland gebouwde logger dus. Het is al in 1879 gebouwd, dus je zou denken als zeilschip, want er waren toen nog helemaal geen scheepsmotoren. Maar het kan ook als stoomscheepje gebouwd zijn natuurlijk. Ik gok op stoom omdat zeilen op het Gota kanaal niet makkelijk is.Chalawa schreef:Is dit wat als ik het goed heb ze ook wel een platte logger noemden, niet gebouwd voor de visserij maar meteen al voor de vrachtvaart?
Het is in ieder geval een van de oudste, zo niet het oudste nog varende vrachtschip ter wereld schat ik.
Bijzonder dat het nog vaart, hoewel ik uit die radiouitzending die Gerben linkte niet helemaal kan opmaken
of het commercieel blijft varen, of als woonschip.
Maar dat het zo lang gevaren heeft zal te maken hebben met de vele kleine Zweedse haventjes en eilandjes die je in Zweden hebt, en het Gotakanaal waar het precies in past en waar het voor gebouwd zal zijn.
Wat gegevens:
Build 1879 as OLOF TRÄTÄLJA,sold 1965 new name HAMNFJORD.
Sold 1969 new name STIGFJORD sold again 1972 new name Ann.
1977 sold too Sven Larry Larsson, Rederi A/B Sydfart, Degerhamn.The oldest (still operative) merchant ship in Sweden.
SFWE - IMO: 5262768
31,69 M x 6,52 x 3,0 m. 176/83 ton. 280 dwt.
Maskin: Volvo Penta TMD 120A på 199 kW. 7 knop.
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
Ik had het berichtje hiervandaan: https://www.stp-norway.com/phpBB3/viewto ... rt#p175577
Daar staat: SYDFART har fått nye eiere, og hun skal fortsette i fraktefart.
Dat vertaal ik met Sydfart heeft gevonden nieuwe eigenaar, en zal voortzetten in vrachtvaart. (Zelf vertaald, maar ik verwacht dat een vertaalprogamma hetzelfde resultaat geeft...)
Gezien de vorm van het schip ga ik er voor 100% voor dat ze als stoomscheepje gebouwd is...
Groet Gerben
Daar staat: SYDFART har fått nye eiere, og hun skal fortsette i fraktefart.
Dat vertaal ik met Sydfart heeft gevonden nieuwe eigenaar, en zal voortzetten in vrachtvaart. (Zelf vertaald, maar ik verwacht dat een vertaalprogamma hetzelfde resultaat geeft...)
Gezien de vorm van het schip ga ik er voor 100% voor dat ze als stoomscheepje gebouwd is...
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
Inderdaad een stoomscheepje geweest en heeft in 1953 een dieselmotor gekregen. Zie onderstaande link. Groeten, Klaas
https://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupn ... jid=105408
https://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupn ... jid=105408
Re: Coasters voor 1975 gebouwd en nog steeds aktief.
De Duitse kustvaarder Hannelore werd als Adele Hagenah in 1965 gebouwd, hier op een ongedateerde foto op de helling in Harlingen.
Foto: ©B.Th. Gernaat.
Foto: ©B.Th. Gernaat.