Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
amphora

Re: Uit de oude doos.

Bericht door amphora »

Afbeelding
Wie kent hem nog??
Afbeelding

Gr. Cees
Roel
Berichten: 221
Lid geworden op: 04 mar 2006 14:45

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Roel »

Goeiemorgen Cees ik ken hem nog wel met toen der tijd Fred Lingen als schipper.
gr Roel.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Roy »

Ja, ik ken die "Guus" uit Dord nog wel. Er waren nog twee van die schepen omgebouwd tot beunschip. De "Oderia" van Buitendijk en de "Titan".
Het waren, zoals dat toen heette oude "hardlopers" uit de Rijnvaart. Maar van wie die schepen geweest zijn weet ik helaas niet.
Ik zag deze beunschepen midden jaren 60 vaak varen. Ik meen dat ze alle drie in het ballastzand zaten.
Nog even wat de "Guus" betreft. Dezelfde eigenaar had ook de kempenaar "Aad" varen. Die zat altijd in het betonzand of grind vaqn de Maas af. De schipper die er op voer is later op een gasolieleurbootje op het Schelde-Rijnkanaal gaan varen. Z'n naam ben ik helaas kwijt. De "Aad" schijnt trouwens ook gesloopt te zijn.

m.v.g., Roy
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door maarpol »

Roy schreef:Ja, ik ken die "Guus" uit Dord nog wel. Er waren nog twee van die schepen omgebouwd tot beunschip. De "Oderia" van Buitendijk en de "Titan".
Het waren, zoals dat toen heette oude "hardlopers" uit de Rijnvaart. Maar van wie die schepen geweest zijn weet ik helaas niet.
Ik zag deze beunschepen midden jaren 60 vaak varen. Ik meen dat ze alle drie in het ballastzand zaten.
Nog even wat de "Guus" betreft. Dezelfde eigenaar had ook de kempenaar "Aad" varen. Die zat altijd in het betonzand of grind vaqn de Maas af. De schipper die er op voer is later op een gasolieleurbootje op het Schelde-Rijnkanaal gaan varen. Z'n naam ben ik helaas kwijt. De "Aad" schijnt trouwens ook gesloopt te zijn.

m.v.g., Roy
Er waren nog twee van zulke omgebouwde stoombooten , dat waren de Corma 1 en Corma 2 . Waren omgebouwd tot beunschip met zuig instalatie . Zaten over het algemeen in Groningen en Friesland en Ijsselmeer
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik denk dat je deze bedoeld Martin: de CORIMA 1 gefotografeerd in de tijd dat hij zeezand aanvoerde voor de aanleg van de rondweg rond Groningen, dat was eind jaren zeventig, begin tachtig.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Roel
Berichten: 221
Lid geworden op: 04 mar 2006 14:45

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Roel »

Als ik het goed heb waren de Guus en de 4 Sexta,s van Bezemer uit Dordrecht.
gr Roel.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door maarpol »

Ik denk dat je deze bedoeld Martin: de CORIMA 1 gefotografeerd in de tijd dat hij zeezand aanvoerde voor de aanleg van de rondweg rond Groningen, dat was eind jaren zeventig, begin tachtig.

Dat is hem en de Corma 2 was vrijwel identisch met het schip op deze mooie foto. Ik had een oom die consulent was toen deze 2 scheepen omgebouwd werden ik dacht ergens in Groningen . De naam van de eigenaar was als ik me goed herrinner de Breijer of zoiets.
En ik dacht dat dit 2 Ex Wijkdienst booten geweest waren
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Tim76 »

Naar aanleiding van een raadplaatje bij 'Waar is dit?' en de reacties daarop vroeg ik mij af wat voor vaart er op de Biltsche Grift plaatsvond en hoe dat eruit zag. Ik vond dit artikel van de Historische Kring De Bilt waar een en ander staat uitgewerkt, samen met wat genealogie en locaties van de 'nautische elementen'. :D

Groeten van Tim!
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Fluks »

Was de Guus soms een Rijn-Schelde-boot en de Oderia de Oder van de Vola?
Groeten,Arie.
amphora

Re: Uit de oude doos.

Bericht door amphora »

Fluks,
Klopt helemaal, Oderia was de Oder. Ook op pagina 21 van "Modelbouw Binnenvaart" wordt hier al over gesproken.
Maar je had ook nog de "Waterpoort" welke op het IJsselmeer is gezonken naar ik meen, en de "Verdo 9" welke is gesloopt.

Gr. Cees
Plaats reactie