van der Linden transport

sailor wim
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 jan 2008 09:34
Locatie: den haag/westeinderplassen

Re: van der Linden transport

Bericht door sailor wim »

Hoi allen,
Mijn neef is eigenaar van een Amsterdammer die dit jaar 100 jaar oud is, deze is in bezit geweest van, van der Linden Oliehandel te Vlaardingen.
Afbeelding
Wie weet wat meer van de Blue boy ?
Afbeelding
Het schip is ingezet tijdens de watersnood,de schipper was toen Piet Baas.
Afbeelding
Het schip stond ook te boek als "Shipdock V" waarschijnlijk voor de aankoop door van der Linden.
Wie heeft wat informatie over deze Amsterdammer?
Gr.WIm.
Willum

Re: van der Linden transport

Bericht door Willum »

die terminal is inderdaad familie op gezet door j v/d linden,eerst ome jan,dan jonge jan(jan boskoop) en nu de zoons van jonge jan,en dan zal die kraan meester wel rinus(de blauwe)de bruin zijn mvg willem hoek
Ketelbinkie

Re: van der Linden transport

Bericht door Ketelbinkie »

Willum schreef:die terminal is inderdaad familie op gezet door j v/d linden,eerst ome jan,dan jonge jan(jan boskoop) en nu de zoons van jonge jan,en dan zal die kraan meester wel rinus(de blauwe)de bruin zijn mvg willem hoek
Ja dat klopt de kraanmachinist heet Rinus de Bruin.
Ik heb een paar jaar geleden wel eens containers naar Waalwijk gevaren.
De zoon die op de terminal zit heet John v/d Linden.

Gr. Joost
Ben Dekker

Van der Linden transport

Bericht door Ben Dekker »

Beste allemaal,

Ik heb de scheepvaart & transport familie in mijn jeugd leren kennen toen ik 7 jaar jong was.

Men had toen aan de gedempte haven te Waalwijk een houten loods in gebruik waar de vrachtwagens stonden gestald.
Men had toen een Volvo 495 met tandem as achterstel voorzien van boogielift. Daarnaast een Volvo N88 treker met oplegger. Deze werden ingezet voor vervoer van aluminium en koper vanuit de Waalwijkse haven naar respectievelijk
LIPS BV en ALCOA TE Drunen.

Later is het vervoer nog uitgebreid met de aankoop van een Volvo F88 met tandem as achterstel voorzien van boogielift met op het achterportaal een Pesci Kraan welke er met een heftruck kon worden geplaatst en verwijderd.
Deze kraan werd hoofdzakelijk gebruikt voor het laden lossen en van de eigen auto's bij het vervoer van vaten hars voor Transicol te Maastricht.

Ook toen was men al multifunctioneel.

Ik heb als kind en puber vele uren bij de Gebroeders Van der Linden doorgebracht, de vrachtauto's cleanen, laden en lossen van de schepen en auto's. Mee op route met Pa Jan van der Linden Sr. naar Alocoa en LIPS.
Ook veel vakantiedagen doorgebracht in de cabines als ik met Jan Jr of Bram Jr op route ging voor Unipart uit Gouda waarvoor men de autoonderdelen bij de Britsh Leyland Dealers in geheel Nederland afleverde.

Ook op stap met Jan Jr om de bodedienst in de regio Boskoop over te nemen als de vaste chauffeur Thijs met vakantie ging.
Leuke rítjes door het westland waarbij de bodehuizen in Den Haag ook werden aangedaan, en vaste prik tussen de middag een broodje bal in een haagse chauffeurs kroeg.

Dat waren nog eens tijden......

Ik ben door de familie gaan studeren aan het Haven Vervoer & Transport College de Jan Backx. het tegenwoordige STC.
hier heb ik mijn opleiding Master Shipping & Transport afgerond.

In de loop der jaren heb ik de ontwikkelingen van de firma natuurlijk wel gevolgd en men timmert nog steeds aan de weg door bedrijven over te nemen en te groeien.

Volgende keer meer.

Groet Ben Dekker
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: van der Linden transport

Bericht door SchipperWillem »

Goedenavond, de Adriana, was bestemd voor de sloop, maar het achterschip heeft nog lang als oefenruimte voor de brandweer, ik vermoed van de kabelfabriek, met de achtersteven naar het water bij voormalige zuurstoffabriek de Alblas gelegen.
De Nijmegen was een snel schip, daar hoefden wij ons brood niet aan mee te geven dat zag je nooit meer terug.
Bram en Adrie goed gekend, onlangs sprak bij toeval mijn vrouw een dochter van Adrie in Alblasserdam, dan is de wereld weer even heel klein.
Ze hadden later ook nog een klipper, de Deo Juvante van Eikelenboom, ik denk dat dat een beetje de begin periode was voor het vervoer naar Waalwijk, met later de Adriana, en de Andwari.
Naar ik vermoed, hebben ze de grondstof voor de luiken van het motorkastje Anna ook nog vervoerd, later ben ik de luiken zelf op wezen halen in Waalwijk.
Groet, Willem.
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: van der Linden transport

Bericht door karelzijpe »

Eerste transport met zink naar Waalwijk meegemaakt, was januari 1961.
Met de Corja 2 , Gebroeders en de Tijo , lossen deden we met de overstoom mast en giek van de Gebroeders.

Willem, de Gebroeders is later gekocht door Arie Bakker uit Maassluis ( zoon van de visboer) met z'n Blauwe Deutz.
Later is hij met hengelaars gaan varen op het Grevelingenmeer.
Vorig jaar nog even gesproken met "Vader Bram", is inmiddels overleden.
Het Scheepvaart bedrijf is al enkele jaren opgedoekt, het was mijn eerste werkgever na mijn vader.

Joop van de Corja 2 schold mij verrot toen hij mij betrapte dat ik het vuil van het roefje onder de mat veegde
"er komt geen moer van jou terecht"zei hij.
Jaren later voer ik hem voorbij met de Noordzee van Oosterwijk, ik riep "Joop weet je nog".

Karel
Straver
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 sep 2019 14:10

Re: van der Linden transport

Bericht door Straver »

Beste heren,

ik zie de naam van (mogelijk) mijn grootvader hier voorbij komen, Joop Straver. Hij is al jaren geleden overleden, toen ik nog een jong ventje was. Wel weet ik nog goed hoe hij er uit zag en dat hij schipper was geweest. In de schuur hadden wij na zijn overlijden nog een hoop zeevis-spullen van hem.

Mochten de mannen hier nog actief zijn die vroeger met hem gewerkt hebben of hem nog herinneren, of zelfs foto's hebben, misschien een verhaaltje willen doen. Mijn vader (de zoon van Joop) is 4 jaar geleden ook, op 59-jarige leeftijd, veel te vroeg overleden.

Ik zou graag meer willen lezen over Joop Straver.

Met vriendelijke groet,

kleinzoon Straver
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: van der Linden transport

Bericht door Arie »

In mijn jeugd jaren vaarde van Spijkenisse een heel klein scheepje, de Jacoba van Piet van hulst 20x3,5 meter en een 28 ton laadvermogen.
Nu zie ik in de scheepsliggers dat dit scheepje in november 1916 de eerste scheepsmeting had met als scheepsnaam Helena van W.v.d.Linden uit Vlaardingen.
Volgens de gegevens is de Helena in 1936 verkocht naar Spijkenisse.
Mogelijk dat deze W.v.d.Linden iets te maken had met van der Linden transport?
De Jacoba begin de 60-er jaren gesloopt.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
BramLabordus
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2018 22:37

Re: van der Linden transport

Bericht door BramLabordus »

Hoi Allemaal,

Tijdje terug nog contact gehad met Hennie vd Linden. Mocht ik nog oud collega's of bekende van hem tegenkomen mocht ik ze de groeten van hem doen, dus hierbij, de groeten van Hennie!

Voor degene die wel is in Waalwijk kwamen en daar naar de kroeg Le Pito gingen van Piet en Toos Fijneman ook de groeten, dat zijn mijn opa & oma. Beide alle 2 nog "redelijk" gezond en wel!
Plaats reactie