Koks op de kustvaart

van: www.kustvaartforum.com
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door A Vriend »

Jan, en je was kok op de Scheldeborg in 1967-1968? Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
paul
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 jan 2008 22:27
Locatie: den hoorn

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door paul »

Een van de meest onvergetelijke kok waar ik mee gevaren heb was een Belg ,, Benjamin Luville als ik mij goed herinner,in de zomer maanden runde hij een restaurant in Oostende,en in de winter voer hij als kok op de khv.
Hij had lang in Argentinie gewoond was volgens zijn zeggen 21 keer getrouwd geweest.
Als hij niet te veel dronk,en zelf de wal op kon, om op de markt eten te kopen,kon hij verschrikkelijk lekker koken.
Ben zelf een keer in Oostende bij hem wezen eten in het restaurant,perfect.
Vraag me af of er hier ook lezers zijn die deze man meegemaakt hebben.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
nimrod

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door nimrod »

In 1970 was ik stuurman op de passagiervaart (n.l. de Rijnhaven) en toen hadden wij een kok????
die was kippenslachter geweest en die spoelde de sla niet en wat saus er over ging het gelijk naar
de passagiers en toen kropen de wormen eruit,had je gelijk een dessert.Met de bezemsteel
roerde hij de soep om.Wij als bemanning gingen aan de wal om te eten.

Afbeelding
Tjipke

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Tjipke »

Ik heb ooit een verhaal gehoord over een kok van de kustvaart die door een weddenschap een komplete kerkdienst incl. een preek in een kerk (OUDEGA W) heeft verzorgd. Deze weddenschap ook nog heeft gewonnen. Het mooie aan dit verhaal was dat de kerkgemeente vond dat deze dominee wel erg goed kon preken. Vraag was dit een kok van de coaster FAVORIET ?????
Wie dit verhaal kan bevestigen en ook nog een naam weet mag dat hier vertellen. Ik ben nieuwschierig (mischien ene Houwaart??)
tjipke
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Theo Horsten »

Ik schreef het veertien dagen geleden al: De nepdominee heb ik helaas gemist; die ken ik alleen maar van de verhalen van anderen. :D

Ik weet dat hij bij Wagenborg voer en volgens mij was het geen weddenschap maar was hij in de trein met iemand in gesprek geraakt en had daar zijn rijke fantasie op losgelaten, waarna hij een uitnodiging kreeg om te komen preken. Ik meen toch ook dat het niet één keer was, maar meerdere keren. Het hele verhaal moet overbekend zijn en er is vast wel iemand die het fijne ervan weet.
Harry Bernd

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Harry Bernd »

Ik weet het niet.Heb die verhalen over de "kokdominee" ook wel gehoord,maar heb ze opgeborgen in hetzelfde hoekje waar al die verhalen liggen over de tros die aan de Ballentent werd vastgemaakt teneinde het bouwsel in het water te trekken.
Harry
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door A Vriend »

Afbeelding
Heb nog een krantenartikel. Deze wordt waarschijnlijk bedoeld. Hier de veroordeling van de kok. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
hendrikstuurman

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door hendrikstuurman »

tjonge dat is heel erg dicht bij eh was het toevallig ene van der wal
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Theo Horsten »

Een zeer betrouwbare bron mailde mij het volgende...
m.b.t. de kok die in Oudega (Friesland) gepreekt zou hebben. De naam van de kok was Rutger van der Weerd uit Wageningen en m.i. voer hij op de Spaarneborg als afloskok. Zijn preek had als titel: "Hij ging de weg met blijdschap". Geboeid hebben de mensen deze geweldige preek aangehoord en hebben ze ervan genoten. Hij is hiervoor veroordeeld. Een aardige man, die veel en snel praatte. Kwam uit de voetbalgeneratie van der Weerd uit Wageningen
Die tekst: Hij ging zijn weg met blijdschap, komt uit Handelingen 8:26-40. Wie het interesseert kan HIER gaan kijken.
Geen verkeerde keuze voor een preek. Ik bedoel: die kok Van der Weerd moet toch echt wel het een en ander in zijn mars hebben gehad om een dergelijke tekst eruit te pikken en daar dan een preek over te schrijven waar de mensen geboeid naar luisterden. Het is inderdaad een vermakelijk, maar toch ook heel interessant verhaal. :D

En die veroordeling begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Wat had hij nu eigenlijk misdaan? Een beetje advocaat had geen spaan van die beschuldiging heel gelaten. Hij had zich immers niet voor dominee uitgegeven? Voor theologiestudent. Nou, en? Als je zo bijbelvast bent als hij klaarblijkelijk was, mag je jezelf dat eigenlijk wel noemen, vind ik. Waarom mag je dan niet op de kansel klimmen en een mooie preek houden? Er zijn immers genoeg mensen die dat regelmatig doen zonder dat ze dominee zijn? Wie zich geroepen voelt om het evangelie te verkondigen, mag dat immers doen?

Maar dat er na al die jaren nog over gesproken wordt, is toch ook mooi, of niet soms? Ik geloof vast dat die Rurger van der Weerd zijn eigen weg inderdaad met blijdschap gegaan moet zijn. :D
Het zou mooi zijn als hij zich hier alsnog zou melden.
Je weet maar nooit... :roll:
Frans de Lijster
Berichten: 5305
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Koks op de kustvaart

Bericht door Frans de Lijster »

Helemaal mee eens Theo, hulde.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Plaats reactie