Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Na het overlijden van Theo wilde Mia het bedrijf niet voortzetten, zij was al een beetje op leeftijd om dat nog te doen.
Zo doende is de zoon bij Muller gaan varen. Hij heeft een korte tijd op de "Zwitserland" gezeten.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

t`Was al nacht, na twaalven dus dat ik nog een mailtje kreeg uit Grevenbicht van meneer Ben.
Hij vertelde dat hij de voorgaande dagen 3804 foto`s uit Grevenbicht had zitten bekijken naar aanknopingspunten.
Nou, is dat meeleven of niet.
Hij stuurde me er drie van op via de mail, eentje van een hele oude melkkar met een paard er voor de melkboer met zijn geldtas om zijn nek, doe dat nu niet meer melkboer want je wordt er zo van beroofd , eentje van een processie te water, ja misschien stond Mia daar wel tussen maar dat ken ik van die afstand niet bevestigen en eentje nog van het schipperscafe Du Commerce van Swart.
Hartstikke goed Ben en je kunt mij er gerust voor uit mijn bed bellen hoor vooral voor het volgende.
Dat was een foto van het bunkerschip de Zwaan.
Ik had op mijn netvlies een grote vierkante bak staan net zo iets als je nu ze nog ziet liggen maar nee, het was heel wat anders, een afgetuigde oude raderboot.
Harry, heb jij die ook in je collectie anders vraag ik Ben om hem op Nostalgie te plaatsen want zo bijdehand ben ik nou ook weer niet om dat te doen.
Ben is intussen een trouwe lezer schreef hij, altijd al dagelijks de Schuttevaer maar nu volgt hij ons ook op het forum, leuk toch. Hij is trouwens met een schippersdochter gehuwd want hij zat vroeger vaak aan de berghaven om de geur van teer op te snuiven maar ik vermoed dat hij ook wel ergens anders naar zat te gluren, een leuke schippersmeid ?
Dat was wel een verrassing om de geschiedenis van de Zwaan er bij te lezen.
Toch kom ik nu nog met een vraag, wie en dat moeten denk ik oude schippers zijn, wie herinnerde zich nog de Zwaan zoals Ben hem beschreef ........ Laat me nu eens niet in de steek maar schrijf desnoods maar een regel.
d`oude schipper
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

d,ouwe schipper

met is wel geen mooi meisje maar misschien kom deze je ook nog wel bekend voor

https://www.gahetna.nl/collectie/afbeeld ... /58021_028
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Nee piet, die zou ik niet meer herkennen, wel een prachtig ouwetje.
De naam is nog goed te lezen, hij kwam uit Maasbracht. Zou het een levensmiddelen roeier geweest zijn ? Er staat niet veel in of op.
Misschien wordt hij wel herkent ?
d`oude schipper schipper
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Lau Bos »

Ik las hier een stuk over mevr. Dijkhuizen uit Vlissingen. Midden jaren zeventig is mevr. Dijkhuizen, samen met haar zoon Willlem, een passagiersrederij begonnen die nu nog steeds bestaat. Ze varen nu met 3 schepen, van uit Middelburg en van uit Veere. Haar zoon Willem is vorig jaar gestorven en de rederij wordt nu voortgezet door een kleinzoon Marinus. Voor verdere gegevens,
https://www.rederij-dijkhuizen.nl/
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door karelzijpe »

Hier een stukje over het bunkerschip "Zwaan" later verhuisd naar Zaltbommel. Ben er regelmatig aan boord geweest
in de jaren 70. En wat blijkt hij vaart weer.

https://www.psdnet.nl/westerschelde.html

Karel
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Karel,

Re; " Daarna werd het schip gestationeerd als bunkerschip in de Berghaven van Born (Limburg) aan het nieuwe Julianakanaal".

Was dit het bunker station van de Shell ?

Ik weet nog wel dat achter in de haven de bunkerboot lag van Martens.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door karelzijpe »

Inderdaad Jan, Shell.

Karel
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Dank voor je antwoord Karel

Daar ben ik meer dan eens aan boord geweest. Wij lagen nog al eens achter het winkelschip op werk te wachten. Een mooi plekje voor al in de zomermaanden.
Kinderen konden aan de wal spelen.
Alleen als de wind over het kanaal stond, zat je onder het kolenstof.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Nou het was niet voor niets de zoektocht dit weekend naar Mia Demandt het mooie melkmeisje, de Zwaan, de Temi 1V.
Wat maakte het weer los, zelfs een mooie foto van Teo Dijkhuizen en zelfs kwamen wij er achter dat ze in Vlissingen begraven werden. Hun grafsteen heb ik zelfs gezien. Misschien vond u het wel intressant te lezen over De Zwaan, wat voor een rol hij speelde in de oorlog. En ik zelf zag dat het een oude raderboot geweest was in plaats van een vierkant geval, mijn geheugen werd er door opgefrist. Alleen blijft er nog over de wens om nog een foto van Mia te zien te krijgen maar Grevenbicht is nog zoekende maar die zitten nu allemaal op het carnaval dus er is nog hoop.
Allen die mee dachten en schreven, fijn dat jullie er aandacht aan besteden, en nu Ossebaar mijn werkgebied hardnekkig verdedigde gaan we een volgende keer naar de hoogovens te IJmuiden, het forteiland daar, de arrestatie, de latere emotie volle confrontatie op het forteiland maar dat moet allemaal nog aan het papier toevertrouwd worden. Hoe heb ik dat gezegd, maar dat duurt nog wel een week.
Prettige zondagavond nog en wij gaan nu eerst bunkeren, natte en droge lading,
d`oude schipper
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Plaats reactie