Koenigsfeld

ScoutingSkippy
Berichten: 204
Lid geworden op: 24 jan 2008 12:23
Locatie: Maastricht

Re: Koenigsfeld

Bericht door ScoutingSkippy »

ik hoorde nu dat onze dortmunder de ex helvetia is heeft iemand hier nog oude foto's van?
gr
Arjen
Luctor et Emergo
kobo254
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2011 18:19
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Koenigsfeld betreft Cork

Bericht door kobo254 »

Dit schip is gebouwd in Meppel bij worst en dutmar
de eerste naam was Kralingen daarna Magda 4 van van Ballegooien daarna hendrik-B van 1972 tot 1983 daarna samrock en nu dus Cork
ik ben samen met mijn broers eigenaar van dit schip geweest van 1972 tot 1983
ik ben als scheepsjongen begonnen tot stuurman het was mijn opleidingsschip
wij hebben veel aan dit schip veranderd nieuwe motor van 500 pk MWM type 545 naar 720 Pk Deutz type 816 een200 pk boeschroef van bos uit groningen hogedenneboom met friesekap luiken van alco en de denne van oldhof uit maasbracht daar is ook de roef naar voor uit gebouwd
er zat een olie tank van 9 kub. voor onder de woning er lagen van orgine 18 ponton luiken op het schip was eigenlijk voor de nederlanse antille gebouwd maar dat ging toen niet door er waren 4 zuster schepen ze waren 67.40 bij 7.20 diepgang 2.71 tonnage 851
mvgr. Ad de Bot
TrienkoKrohne

Re: Koenigsfeld

Bericht door TrienkoKrohne »

Arie schreef:Heeft dit schip in de 70er jaren misschien onder de naam Borelli gevaren? Ze vervoerde veel boomstammen naar Duitsland, er stonden toen twee Bonk en Kloper 4 cylinder motoren in.

Gr. Arie
Wat geweldig, heb in de jaren 70' op de Borelli als matroos/stuurman gevaren, met J. en G. Hut en hun zoon Patrick. Helaas helemaal uit het oog verloren. Voeren veel van Rotterdam/Antwerpen naar Mannheim/BASF, Basel met stukgoed etc. heen en weer. Was een geweldige tijd. Heb nu dus ook een foto van de Borelli in volle glorie. Als ik gasolie ruik zie ik mezelf weer in de machinekamer staan, de kleppen smeren en olie overpompen. Weet nog dat bij het opstarten het grote vliegwiel eerst met een stang moest draaien, voordat de motoren aangezet konden worden. Na een paar jaren van prachtige dienst sloeg de heimwee toe en stapte in Lobith weer aan wal. Vond het een ramp!!

Trienko Krohne
Excuses voor de minder kwaliteit.


Afbeelding
Dit ben ik!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de stuurhut met de familie Hut. [een compilatie]
Afbeelding
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Suche Fotos von der Reederei Koenigsfeld !

Bericht door Franzose »

Hallo, ich arbeite als Moderator im www.binnenschifferforum.de an der Reederei J.H.Koenigfeld aus Rotterdam.
Von diesen Schiffen habe ich die Daten aber keine Fotos.

Bak
ROBA - 301
ROBA - 302
ROBA - 303
ROBA - 304
ROBA - 305
ROBA - 306
ROBA - 307
ROBA - 308
ROBA - 309
ROBA - 310
ROBA - 311
ROBA - 312
ROBA - 90
ROBA - 91

Duwboot
ROBA - 1
ROBA - 2
ROBA - 3
ROBA - 4

Motorslepboot
PLUTO

Motorvrachtschep
JUNIOR
SENIOR (2)
HELVETIA (1)
WESTFALIA (1)
CIMBRIA
NORMANNIA
MARKOMANNIA
THURINGIA
GALLIA (1)
KELTIA (1)
HOLSATIA
JOHANN HEINRICH (2)
THERESIA
ALSATIA (2)
FRANKONIA (2)
GALLIA (2)
KELTIA (2)
LOMBARDIA
WESTFALIA (2)
HELVETIA (2)
JOHANN HEINRICH (3)

Slepvrachtschep
SENIOR (1)
BOGAERTS - I
BOGAERTS - II
JOHANN HEINRICH (1)
MARGARETHA
MARIA

Stomvrachtschep
GERMANIA
MERCATOR
HOLLANDIA (1)
RHENANIA
TEUTONIA

Stomvrachtschep Umbau zum Motorvrachtschep
ALLEMANNIA
BORUSSIA
BAVARIA
HASSIA
NASSOVIA
PALATIA
ALSATIA (1)
HOLLANDIA (2)
FRANKONIA (1)
SUEVIA

Für diese Schiffe suche ich Fotos die ich mit Hinweis auf das © im Forum zeigen darf.

Gruß Ernst
Danny

Re: Koenigsfeld

Bericht door Danny »

Ik kreeg van Cees Phaff het volgende bericht EN foto`s

Hallo Danny

Ik heb van 1970 tot 1973 op de Catharina gevaren,dit is de Frankonia ( 1 )
gebouwd bij Pot in Bolnes in 1914

Ik weet niet precies wanneer ze door Koenigsfeld zijn verkocht want er waren er drie die bij van Vlaardingen zijn omgebouwd tot beunschip.
De Frankonia werd Catharina van Piet Pols uit Ouderkerk a d IJssel .
Later is het schip verkocht en als ik het goed ooit overvaren op de Waterweg en de schipper Thomas Versluis verdronken en zal gesloopt zijn (waar en wanneer is een raadsel)

De Borussia werd de Carolina D van Jan van Dam uit Oudewater en is later verkocht aan Phijffer in Nijmegen en Elisabeth P genaamd en gesloopt.
De laatste die nog vaart is de Wodan uit Zuilichem en die heette toen Dicor en was van Bram Pols maar de oorspronkelijke naam weet ik niet.
Ik zou het leuk vinden als je foto's op het forum kan zetten en wellicht begint er bij mensen wat op te borrelen want wij voeren het water dun voor Rook in Krimpen.
Mede zou ik graag aan de weet zien te komen wanneer de Catharina verongelukt is en waar ze aan haar einde is gekomen.
Danny mocht je iets willen weten of aanvullen mail me dan.

met vriendelijke groet en alvast bedankt voor je hulp


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Met dank aan Cees
Er volgen nog meer foto`s dus als er mensen zijn die Cees kunnen helpen
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Koenigsfeld

Bericht door Arie »

Volgens vereniging de binnenvaart is de Dicor de ex Bavaria.
Eind 60er jaren loste de Dicor veel te Spijkenisse, kenmerkend was dat ze als dubbelschroefschip een soort van schroefbeschermingsraam had van breed en dik band ijzer herinner ik me.

Inderdaad is omstreeks 1984 bij het Breeddiep een ledig zandschip overvaren, ik dacht de Joma of Jomaja van Versluis.
Bij het oversteken naar het Breeddiep stopte de motor er mee, de schipper is nog de machienekamer in gegaan om te pogen de motor te starten met fataal gevolg, dit herinner ik me nog heel goed omdat we dat zandschip dagelijks in de Rozenburgsesluis hadden, na dit ongeluk was het Breeddiep wegens de berging getremd en hebben we op de Rozenburgsesluis de drukste dag uit het bestaan van de sluis gehad, we hebben toen 320 schepen op 1 dag geschut.
Het schip is hoogst waarschijnlijk naar het Ambacht gegaan

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Danny

Re: Koenigsfeld

Bericht door Danny »

Ik heb van 1970 tot 1973 op de Catharina gevaren,dit is de Frankonia ( 1 )
Nog wat foto`s van Cees Phaff

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Danny

Re: Koenigsfeld

Bericht door Danny »

Nog een paar uit het album van Cees Phaff

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Avensis
Berichten: 290
Lid geworden op: 01 mar 2008 19:49

Re: Koenigsfeld

Bericht door Avensis »

Danny schreef:Ik kreeg van Cees Phaff het volgende bericht EN foto`s

Hallo Danny

Ik heb van 1970 tot 1973 op de Catharina gevaren,dit is de Frankonia ( 1 )
gebouwd bij Pot in Bolnes in 1914

Ik weet niet precies wanneer ze door Koenigsfeld zijn verkocht want er waren er drie die bij van Vlaardingen zijn omgebouwd tot beunschip.
De Frankonia werd Catharina van Piet Pols uit Ouderkerk a d IJssel .
Later is het schip verkocht en als ik het goed ooit overvaren op de Waterweg en de schipper Thomas Versluis verdronken en zal gesloopt zijn (waar en wanneer is een raadsel)
Thomas Versluis is niet met dit schip verongelukt maar met een zandzuiger die hij hierna heeft gehad en dat was inderdaad bij het breeddiep.
Binnenvaart
Berichten: 28402
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Koenigsfeld

Bericht door Binnenvaart »

Hollandia , 64,04 x 7,90 x 2,64 , 747 ton , Bouwjaar 1912 , Werf gebr.Pot in Bolnes bouwnummer: 664 ( Nederland ) , 500 pk Bolnes , eigenaar J.H.Koenigsfeld NV in Rotterdam , reg-Nummer 4556 B Rott

1955 omgebouwd naar Saxonia NV Reederiij v/h J.H. Koeningsfeld in Rotterdam (2304556) , 1973 HASSIA <> V.N. Deen in Avenhorn
1978 RIJNKADE ? , 1989 CONCORDANTIE Hoff. in ?

Foto gekregen van George Bergenhenegouwen.

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie