Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Fluks »

Johannes de Witte,de man met het buukske,had een café op het Falconplein te Antwerpen,waar later Janus van Dongen in zat.
Groeten,Arie.
Harmonie
Berichten: 640
Lid geworden op: 08 mei 2009 22:43

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Harmonie »

Die Benjamin Johannes de Witte heeft in 1961 ook deze spits laten bouwen in Puttershoek.
De naam was Jo-Hen II
Afbeelding

Afbeelding

Wij kochten haar als Crescendo van Wim van IJken.

Ze vaart nu nog als Nelly onder belgische vlag.
Afbeelding
Groeten, Anton
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door maarpol »

Voor de Spitsen liefhebbers , jullie moeten even naar England want daar worden er wel 5 gevijld.
https://www.go-dove.com/en/event-17600/C ... Waterways)

Als je marzel hebt krijg je ze voor een prikkkie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Eemspoort »

Ik had er al iets over gelezen op Narrowboatworld, maar dacht dat het om luxe motorekkes ging.
Het blijken dus toch spitsen te zijn. Deze worden dus geveild door CaRT, de beheerders van de kanalen en rivieren in Groot Brittanië.

Gr. Ed
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door JC »

Kwestie Pinta / Virgo Maria of anders
t.fluks schreef:vraag het Harm Berend Wezeman zélf, hij woont tenslotte in TERNEUZEN!
Dat is inmiddels gebeurd, volgens Wezeman is het niet de Virgo Maria...welke dan wel weet hij ook niet. Voordien zou het schip DA CAPO hebben geheten.
Grooten

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Grooten »

Wrijfhout schreef:Afbeelding

Ik heb sterk het vermoeden dat het een Nederlandse spits is die hier langs Alfortville vaart, maar wie kent het?
De naam is niet te lezen en vanwege het raster helpt vergroten ook niet erg.

gr. Harry
Harry,

Als ik die kaart zo bekijk, dan denk ik dat het de "Vagari" is, van Wistrik 03170671 gebouwd als "Alco" van Jansen uit Gent bouwjaar 1962 bij Van Garse in Moerbere Waas.
Dat was n.l. een van de weinige Moerbeke spitsen met een doorgetrokken roef.

Groeten Jan.
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Spitsenvaart.

Bericht door enterprise »

JC schreef:Kwestie Pinta / Virgo Maria of anders
t.fluks schreef:vraag het Harm Berend Wezeman zélf, hij woont tenslotte in TERNEUZEN!
Dat is inmiddels gebeurd, volgens Wezeman is het niet de Virgo Maria...welke dan wel weet hij ook niet. Voordien zou het schip DA CAPO hebben geheten.
Was dat dan voor de Pinta de Da Capo van Wim v.d. Molen uit Groningen ??
die is toen sluismeester geworden op de sluis in Harderwijk of bij Nijkerk op he Veluwemeer
of heette die spits anders?
dat weet jij toch nog wel Tammo?

die foto dat zou inderdaad wel eens de Vagari kunnen zijn voordat hij verlengd is.
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Hier is de Vagari al wel verlengd, en er zijn nieuwe ramen gezet. Die ramen zijn ongelijk groot, in tegenstelling tot het schip op de ansichtkaart. Ik mis op de Vagari de openstaande machinekamerkap naast de stuurhut aan stuurboord. Het boldertje naast de roef etc. Op de Vagari kun je niet voor de stuurhut langs, bij het andere schip wel, kan zijn dat de stuurhut is vergroot, in elk geval veranderd. Ik ben nog niet overtuigd...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Grooten

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Grooten »

Hier is de Vagari al wel verlengd, en er zijn nieuwe ramen gezet. Die ramen zijn ongelijk groot, in tegenstelling tot het schip op de ansichtkaart. Ik mis op de Vagari de openstaande machinekamerkap naast de stuurhut aan stuurboord. Het boldertje naast de roef etc. Op de Vagari kun je niet voor de stuurhut langs, bij het andere schip wel, kan zijn dat de stuurhut is vergroot, in elk geval veranderd. Ik ben nog niet overtuigd...

gr. Harry[/quote]

Harry,

Onderstaande foto's van Schipperdochter geleend en daar op is duidelijk te zien dat de machinekamer ingang aan sb zit en je ook voor de stuurhut langs kunt.
Wat betreft de ramen weet ik het niet, maar het model is duidelijk een Moerbeke spits en van dit soort zijn er niet zoveel van gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door mastodont »

ik had er nog een in mijn gedachten en heb hem even opgezocht
Afbeelding
maar helaas,weer mis :(
maar ik denk niet dat het de Vagari is
gr
leo
Plaats reactie