Boele en Oosterwijk.
Re: Boele en Oosterwijk.
De Aquila ligt nu bij Hoondert in de Sloehaven. Sloop lijkt het meest aannemelijk. De twee afmeerponton liggen al op de kade. Einde verhaal. Gelukkig hebben we de fotos nog....
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
Sloop Aquila
Hopelijk is er nog iemand in de buurt die er foto's van zou kunnen/willen maken !!
Groet,
Hans.
Hans.
Re: Boele en Oosterwijk.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Boele en Oosterwijk.
Klopt Piet.
De Ahoy is inderdaad wel eens voor iets anders ingezet zoals hier voor het leegzuigen van de ondergelopen delen van de Hoekse Waard na de Watersnoodramp.
De Ahoy is inderdaad wel eens voor iets anders ingezet zoals hier voor het leegzuigen van de ondergelopen delen van de Hoekse Waard na de Watersnoodramp.
Groet,
Hans.
Hans.
Afgraven steenberg Staatsmijn Maurits
Het afgraven van de steenberg bij de gesloten Staatsmijn Maurits door de firma Oosterwijk is eerder op dit topic al uitgebreid besproken.
Van Klaas Kamstra is de volgende serie foto's en dia's afkomstig uit die tijd.
Het grootste deel spreekt voor zich. Daar waar nodig zal ik er een kleine verklaring bij geven.
De steenberg van de Staatsmijn Maurits te Geleen bevatte uiteindelijk 26.000.000 ton steen,
was 110 meter hoog en besloeg een oppervlakte van meer dan 84 hectare.
Om u enige indruk te geven van de omvang van de steenberg, plaats ik deze link naar een foto uit de verzameling van DSM.
Steenberg Maurits
Van Klaas Kamstra is de volgende serie foto's en dia's afkomstig uit die tijd.
Het grootste deel spreekt voor zich. Daar waar nodig zal ik er een kleine verklaring bij geven.
De steenberg van de Staatsmijn Maurits te Geleen bevatte uiteindelijk 26.000.000 ton steen,
was 110 meter hoog en besloeg een oppervlakte van meer dan 84 hectare.
Om u enige indruk te geven van de omvang van de steenberg, plaats ik deze link naar een foto uit de verzameling van DSM.
Steenberg Maurits
Groet,
Hans.
Hans.
Afgraven steenberg Staatsmijn Maurits
Op 29 oktober 1969 wordt het officiële startsein gegeven door Prins Claus en begint men met het karwei.
De afgegraven mijnsteen werd via een door Oosterwijk zelf aangelegde spoorbaan naar de haven van Urmond getransporteerd alwaar het in schepen werd gestort.
De schepen vervoerden de mijnsteen via het Julianakanaal naar de grintgaten die moesten worden gedicht.
Eind 1978 is de berg opgeruimd. Oosterwijk verzette 75.000 ton per week zodat uiteindelijk 25 miljoen ton mijnsteen werd opgeruimd.
Van de allerlaatste geladen container, hangend aan de kraan Limburg voordat hij werd leeggestort, werd onderstaande foto gemaakt.
De afgegraven mijnsteen werd via een door Oosterwijk zelf aangelegde spoorbaan naar de haven van Urmond getransporteerd alwaar het in schepen werd gestort.
De schepen vervoerden de mijnsteen via het Julianakanaal naar de grintgaten die moesten worden gedicht.
Eind 1978 is de berg opgeruimd. Oosterwijk verzette 75.000 ton per week zodat uiteindelijk 25 miljoen ton mijnsteen werd opgeruimd.
Van de allerlaatste geladen container, hangend aan de kraan Limburg voordat hij werd leeggestort, werd onderstaande foto gemaakt.
Groet,
Hans.
Hans.
Afgraven steenberg Staatsmijn Maurits
Maar we beginnen bij het begin.
Een van de hoofdrolspelers bij het afgraven is deze Demag H41, hier gefotografeerd bij het opbreken van een stuk rijksweg.
Op de achtergrond een van de vele P&H draglines die Oosterwijk tot zijn beschikking had.
P&H waren de beginletters van de achternamen van de oprichters van het bedrijf die de draglines bouwden (Alonzo Pawling and Henry Harnischfeger).
Klaas Kamstra voegde het volgende toe:
Ik wil even reageren op die foto van die demag voor het afgraven van de steenberg
is deze wel gebruikt maar dan als hooglepel
Deze dia is genomen in gorkum hij was toen verhuurd aan rotterdam hij moest daar een stuk rijksweg opbreken
omdat het kapot beulen teveel tijd kosten en deze brak het gewoon op dat moest s,nachts gebeuren
Een van de hoofdrolspelers bij het afgraven is deze Demag H41, hier gefotografeerd bij het opbreken van een stuk rijksweg.
Op de achtergrond een van de vele P&H draglines die Oosterwijk tot zijn beschikking had.
P&H waren de beginletters van de achternamen van de oprichters van het bedrijf die de draglines bouwden (Alonzo Pawling and Henry Harnischfeger).
Klaas Kamstra voegde het volgende toe:
Ik wil even reageren op die foto van die demag voor het afgraven van de steenberg
is deze wel gebruikt maar dan als hooglepel
Deze dia is genomen in gorkum hij was toen verhuurd aan rotterdam hij moest daar een stuk rijksweg opbreken
omdat het kapot beulen teveel tijd kosten en deze brak het gewoon op dat moest s,nachts gebeuren
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Boele en Oosterwijk.
Puttershoek Lorregat, het haventje boven de werfpiet42 schreef:zo te zien aan de foto,s is er veel ander werk gedaan door oosterwijk zo ook op deze foto
bron ghna
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Even een tussendoortje Hans,de 4 / 5 reizen in de week naar de Vijfsluizen zijn toch niet voor niets geweest.
https://www.devlaardinger.nl/Voorpagina/ ... angen.aspx
Karel
https://www.devlaardinger.nl/Voorpagina/ ... angen.aspx
Karel
Aquila Hoondert
De Aquila ligt inmiddels in Vlissingen in de Kaloothaven bij Hoondert wachtend op het einde.
Mcdermoth maakte er de volgende foto's waarvoor hartelijk dank.
Mcdermoth maakte er de volgende foto's waarvoor hartelijk dank.
Groet,
Hans.
Hans.