Nu ja, ik dank mijn informatie weer aan deze site, waar de trotse eigenaar helaas vergeet te vertellen van welke werf dit scheepje afkomstig is.
Ik kon het in de liggers bij de LVBHB niet terug vinden.
Helaas was Joost zijn foto net niet duidelijk genoeg om de tonnemaat en het meetbriefnummer te kunnen lezen,
maar misschien dat één van jullie een juiste ingeving heeft.
Foto: Joost Roeland.
De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dankbaarheid, eig. Arno Westra te Landsmeer. (2325007)
21,42 x 4,62 x 1,20 - 12 passagiers
gebouwd in 1890 bij Duijvendijk in Krimpen a/d Ijssel
Volgens mij is het deze geweest:
Ariaantje, eig. J. van de Velden in Gouderak.
ijzeren tjalkschip, gebouwd in 1890 bij van Duijvendijk in Krimpen a/d Ijssel.
21,46 x 4,30.
meetbrief nr. 66 uitgeven te Arnhem op 25 juli 1904.
Brandmerk 5968 B Rott 1988. (2305968)
Nieuwe meetbrief nr. 11595 te Rotterdam op 2 sept 1938.
Dankbaarheid, eig. A. van de Velden in Krimpen a/d Ijssel.
motorpaviljoentjalk
21,34 x 4,33 - 82,123 ton.
21,42 x 4,62 x 1,20 - 12 passagiers
gebouwd in 1890 bij Duijvendijk in Krimpen a/d Ijssel
Volgens mij is het deze geweest:
Ariaantje, eig. J. van de Velden in Gouderak.
ijzeren tjalkschip, gebouwd in 1890 bij van Duijvendijk in Krimpen a/d Ijssel.
21,46 x 4,30.
meetbrief nr. 66 uitgeven te Arnhem op 25 juli 1904.
Brandmerk 5968 B Rott 1988. (2305968)
Nieuwe meetbrief nr. 11595 te Rotterdam op 2 sept 1938.
Dankbaarheid, eig. A. van de Velden in Krimpen a/d Ijssel.
motorpaviljoentjalk
21,34 x 4,33 - 82,123 ton.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Het zou kunnen Gert, maar ik zie niets bekends als ik het met het oude ijkmerk vergelijk.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Daar heb je een punt Pieter, dat had ik ook gezien, maar ik denk niet dat van Duivendijk in 1890 heel veel tjalken van deze afmetingen gebouwd heeft.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Daar heb jij weer gelijk in.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
https://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
is dit de tjalk uit Zwolle waar al een paar keer over geschreven werd op het forum??? naam ontschiet me even...
Zo te zien dus helaas nog niets aan gedaan...
Groet Gerben
is dit de tjalk uit Zwolle waar al een paar keer over geschreven werd op het forum??? naam ontschiet me even...
Zo te zien dus helaas nog niets aan gedaan...
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
- Locatie: zwolle
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dag Gerben,
Dit was de tjalk van mevrouw Apeldoorn. Lag aan het Almeloosche pad, tegenover de "Zwaluw".
Er is wat moed en doorzettingsvermogen benodigd om dit project tot een goed einde te brengen.
Dit was de tjalk van mevrouw Apeldoorn. Lag aan het Almeloosche pad, tegenover de "Zwaluw".
Er is wat moed en doorzettingsvermogen benodigd om dit project tot een goed einde te brengen.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dan heb ik dat toch goed herkend, bedankt Han! Dat schip bedoelde ik inderdaad. Jammer dat het schip nu weer te koop ligt, daar is zeker nog veel doorzettingsvermogen voor nodig... Ik zou het zelf wel mooi vinden als het schip in de huidige staat gerestaureert wordt. Zo langzaam verdwijnen alle schepen die ooit gemotoriseerd werden en worden terug onder zeil gebracht. Nou vind ik zeilen een erg mooi iets, maar het is ook mooi om te zien hoe die schepen aan de tijd aangepast werden en nog jaren hun dagelijks brood verdienden als motorschip.
Groet Gerben
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Helemaal met je eens Gerben, we raken dit specifieke beeld van na-oorlogs gemotoriseerde zeilschepen kwijt. Het zou nog goedkoper zijn ook om 'm als motorscheepje te restaureren, zonder al dat hout, staaldraad en katoen, nou ja Dacron.
Ik heb in het prille begin met de Janna ook even getwijfeld wat ik zou doen; zo laten en slechts opknappen of terug restaureren naar de zeiltijd. Maar ik ben toch vooral een zeiler, voor mij komt zo'n schip pas tot leven als het zeil erop-, en de motor uit, staat. Dus die keuze was snel gemaakt.
Maar goed, het voordeel van dit schip is dat er zo te zien nog niemand echt aan is begonnen. Je begint met een schone lei, en betaalt geen goed geld voor iemand anders, ehm goedbedoeld prutswerk.
Maar dit wordt wel een béste klus, want er zit járen achterstallig onderhoud aan dit schip. Dat gaat met onroesten en opnieuw verven niet klaar zijn.
Kijk alleen maar naar dat platrondje, wat zo prachtig gegolfd op dat potdek zit.
En waarschijnlijk moet je de nodige stuikplaten eraf halen en opnieuw klinken, het vlak is vast flinterdun, afijn, noem maar op. De Los brothers zullen 'm wel willen verkopen met ijzerwerk erbij, zo gaat dat meestal.
Maar goed, hij is in ieder geval heel gebleven met op de wal zetten, zo'n schip valt niet zo maar uit elkaar.
Het kán, maar wie heeft het lef? Het is pure liefhebberij, geen investering.
Want denk vooral niet dat je alle erin gestoken geld eruit gaat halen - dat is kansloos.
Of je moet alles zelf willen (en kunnen..) doen en dan ben je twintig jaar verder eerdat je klaar bent en inmiddels te oud om te zeilen...
Ik heb in het prille begin met de Janna ook even getwijfeld wat ik zou doen; zo laten en slechts opknappen of terug restaureren naar de zeiltijd. Maar ik ben toch vooral een zeiler, voor mij komt zo'n schip pas tot leven als het zeil erop-, en de motor uit, staat. Dus die keuze was snel gemaakt.
Maar goed, het voordeel van dit schip is dat er zo te zien nog niemand echt aan is begonnen. Je begint met een schone lei, en betaalt geen goed geld voor iemand anders, ehm goedbedoeld prutswerk.
Maar dit wordt wel een béste klus, want er zit járen achterstallig onderhoud aan dit schip. Dat gaat met onroesten en opnieuw verven niet klaar zijn.
Kijk alleen maar naar dat platrondje, wat zo prachtig gegolfd op dat potdek zit.
En waarschijnlijk moet je de nodige stuikplaten eraf halen en opnieuw klinken, het vlak is vast flinterdun, afijn, noem maar op. De Los brothers zullen 'm wel willen verkopen met ijzerwerk erbij, zo gaat dat meestal.
Maar goed, hij is in ieder geval heel gebleven met op de wal zetten, zo'n schip valt niet zo maar uit elkaar.
Het kán, maar wie heeft het lef? Het is pure liefhebberij, geen investering.
Want denk vooral niet dat je alle erin gestoken geld eruit gaat halen - dat is kansloos.
Of je moet alles zelf willen (en kunnen..) doen en dan ben je twintig jaar verder eerdat je klaar bent en inmiddels te oud om te zeilen...
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Toch is er wel wat gebeurd, het schip is na vertrek uit zwolle eerst gehellingd bij Geertman in Zwartsluis, daar is ook het ruim leeg gehaald en het vlak geconserveerd. Helaas had ik geen camera bij me..
Het is pas crisis als het bier op is!