Om een start te maken met deze rederij is hier 2 x een Zwaantiena:
Zwaantiena van 1929 in IJlst.
foto: collectie B.Th. Gernaat
Zwaantiena van 1954 in Groningen.
Foto: ©B.Th. Gernaat.
Pot Scheepvaart, Delfzijl.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
- Locatie: Zwolle
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Moi Anne,
Inderdaad, dat was na de verlenging waarbij dat middelste luikhoofd ertussen was gekomen. Dat had normale McGregor luiken boven, met in het tussendek pontonluiken. Luik 1 en 3 hadden hydraulische luiken in het tussendek. Het was 6,58m lang en 8,20m breed, terwijl luik 1 12x5 en luik 3 15,60x6 m was. Het gangboord was bij luik 2 dus een stuk smaller. De grootste breedte van het schip was 10,40m dus je had krap een meter gangboord over.
Hierbij het tekeningetje dat ik zelf van het schip in mijn boekje maakte. Je ziet hoe enorm die tank 3 naar verhouding door de verlenging is geworden. Tank 3 center was de enige brandstoftank en was goed 75 ton.
De drie tanken nr. 4 waren bestemd voor koeling tijdens de vaart door ijs en stonden onderling met elkaar in verbinding.
Er stond een Deutz RBV 8 M 545 in (wat dat dan ook mag betekenen ) van 1200 pk bij 380 omwentelingen op een verstelbara KaMeWa schroef.
Na de verlenging was het schip 590,41 bruto, 355,13 netto en had een deadweight van 1275 ton. De lengte was toen 81,02 geworden.
Ik heb het schip en de lijndienst die we ermee voeren gebruikt in mijn eerste boek, zij het met een andere naam en andere mensen, dat spreekt, want het verhaal is fictie.
.
Inderdaad, dat was na de verlenging waarbij dat middelste luikhoofd ertussen was gekomen. Dat had normale McGregor luiken boven, met in het tussendek pontonluiken. Luik 1 en 3 hadden hydraulische luiken in het tussendek. Het was 6,58m lang en 8,20m breed, terwijl luik 1 12x5 en luik 3 15,60x6 m was. Het gangboord was bij luik 2 dus een stuk smaller. De grootste breedte van het schip was 10,40m dus je had krap een meter gangboord over.
Hierbij het tekeningetje dat ik zelf van het schip in mijn boekje maakte. Je ziet hoe enorm die tank 3 naar verhouding door de verlenging is geworden. Tank 3 center was de enige brandstoftank en was goed 75 ton.
De drie tanken nr. 4 waren bestemd voor koeling tijdens de vaart door ijs en stonden onderling met elkaar in verbinding.
Er stond een Deutz RBV 8 M 545 in (wat dat dan ook mag betekenen ) van 1200 pk bij 380 omwentelingen op een verstelbara KaMeWa schroef.
Na de verlenging was het schip 590,41 bruto, 355,13 netto en had een deadweight van 1275 ton. De lengte was toen 81,02 geworden.
Ik heb het schip en de lijndienst die we ermee voeren gebruikt in mijn eerste boek, zij het met een andere naam en andere mensen, dat spreekt, want het verhaal is fictie.
.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Nee, voor Mathies Reederei GmbH in Hamburg. Stukgoed Goole-Stockholm-Gävle-Norrköping-Goole in wisselende volgorde. Drukke, maar wel interessante vaart. Altijd hartstikke vol naar Goole, maar daarvandaan minder lading naar Zweden. Veel en razendsnel stabiliteitsberekeningen maken want het kwam altijd weer anders uit dan van tevoren was gezegd en op het laatste moment moest je beslissen wat wel en niet kon. Prima mensen aan boord. Jan Nutbroek als stuurman, later kapitein bij Pot. In 1983 in Spanje tragisch verongelukt.
Rederij Pot
In eind jaren zestig/begin zeventiger jaren was één van onze vroegere buren in Delfzijl kapitein bij Pot (voer geloof ik op de EDDA en de NOORDERKROON). Zijn naam was Jan de Boer. Zijn vrouw kwam geloof ik uit het Westen van het land.
Sibrand
Sibrand