- IMO Nr. 5101691
In 1917 in Nederland gebouwd als ELIZABETH
148 ton
- IMO Nr. 5101691
Naam bekend, maar historie niet.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Een beginnetje:
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Dat was ook mijn begin, Allen, maar omdat ik daar niets wijzer van werd, ben ik verder gaan zoeken. Zo kwam ik die foto van Ben HIER tegen, op eBay. Daar stond bij:
De volledige geschiedenis:
Een kleurrijk bestaan, zou ik zo zeggen.
- PANAMANIAN FREIGHTER M.V. "ASTRAPI". Built in 1917 in Holland as "ELIZABETH".
De volledige geschiedenis:
- In 1917 onder Germanischer Lloyd als "Gouwsluis" op stapel gezet bij D. Boot in Alphen aan de Rijn, bouwnummer 647.
September 1917 te water.
In 1918 opgeleverd en in de vaart gekomen als "Achterdiep".
Eigenaar: N.V. Vrachtvaart maatschappij Gouwsluis te Rotterdam.
Manager: N.V. Hollandse Vrachtvaart Maatschappij, H. van Krieken en Co, te Rotterdam
L.o.a. 36,57 m
L. l.l. 32,85 m
Breedte 6,70 m
Holte 2,96 m
Zomerdiepgang 2,74 m
BRT 166
Netto 111
DWT 325 long tons
Motor: "Industrie" van Joh. Boot, Alphen a/d Rijn
2-clinder 2-takt, 85 pk. (350x380) ruwolie
Moest goed zijn voor een snelheid van 7 knopen.
In 1920 verkocht naar Griekenland, aan Loukas N. Nomikos van Santorini.
In de vaart als NIKOLAOS NOMIKOS met thuishaven Santorini.
In 1929 verkocht aan Kontogeorgios in Patras.
In de vaart als LOULA met thuishaven Patras.
In 1932 verkocht aan P. Svolakas, ook in Patras.
Onder dezelfde naam LOULA en thuishaven Patras verder.
In 1939 verkocht aan mevrouw S.P. Svolakis & Ch.L. Svolakis, Piraeus.
In de vaart als ELISSAVET met thuishaven Piraeus.
In 1950 motor vervangen door een 4-takt 6 cilinder MWM van 90 pk.
In 1956 verkocht aan G. Sfougatas & Co., Piraeus
Onder dezelfde naam ELISSAVET en thuishaven Piraeus verder.
In 1959 gestrand en total loss verklaard, maar toch geborgen en weer in de vaart.
In 1965 verkocht aan E.M. Sfougatakis & Co., Piraeus
In de vaart als STAVROS A met thuishaven Piraeus,
In 1971 verkocht aan Marion Compania Maritima S.A., Panama
In de vaart als ASTRAPI met thuishaven Panama R.P.
In 1999 geschrapt uit Lloyd's Register omdat bestaan twijfelachtig was.
- In 1917 onder Germanischer Lloyd als "Gouwsluis" op stapel gezet bij D. Boot in Alphen aan de Rijn, bouwnummer 647.
Een kleurrijk bestaan, zou ik zo zeggen.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Heer Theo, mooi mooi mooi man en heer Ben weer helemaal bijgeschreven.
Grtn @Allen
Re: Naam bekend, maar historie niet.
@Theo, heel erg bedankt voor je speurwerk en de oplossing.
Ik heb er nog één waar ik de gegevens van zoek, haar naam begint met Hieronymus en dan nog een woord.
Ik heb er nog één waar ik de gegevens van zoek, haar naam begint met Hieronymus en dan nog een woord.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Ben, Dat is de Duitse schoener 'Hieronymus Ipland', gebouwd in 1914 bij Scheepswerf Gebr. G. & H. Bodewes te Martenshoek (bouwno. 590)
grt. Leo
grt. Leo
Re: Naam bekend, maar historie niet.
@Leo, bedankt voor je reactie. Ken je haar levensloop ook, in 1922 is er een andere Hieronymus.
HIERONYMUS HGJT (Gaffelschoner) April/- 1918 NV Scheepswerf "De Maas", Slikkerveer (5) 413 brt 43,52-8,07-3,72-3,99 m
"Clara Veer" (Claraveer) Scheepvaart Mij. Rotterdam, ? (NLD). 1920 Rotterdam Algemeene Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1921 AB Standard OY, Abo (FIN). 1922 "Hieronymus" Hieronymus Schiffahrts GmbH (G. Ipland), Danzig (Dg).
3.3.1923 auf Reise Fowey - Drammen mit Chinaerde nahe Hantsholm von der Besatzung aufgegeben und verloren gegangen.
HIERONYMUS HGJT (Gaffelschoner) April/- 1918 NV Scheepswerf "De Maas", Slikkerveer (5) 413 brt 43,52-8,07-3,72-3,99 m
"Clara Veer" (Claraveer) Scheepvaart Mij. Rotterdam, ? (NLD). 1920 Rotterdam Algemeene Scheepvaart Mij., Rotterdam.
1921 AB Standard OY, Abo (FIN). 1922 "Hieronymus" Hieronymus Schiffahrts GmbH (G. Ipland), Danzig (Dg).
3.3.1923 auf Reise Fowey - Drammen mit Chinaerde nahe Hantsholm von der Besatzung aufgegeben und verloren gegangen.
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Ze is tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Engelsen in beslag genomen, maar verder kom ik ook (nog) niet.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Naam bekend, maar historie niet.
Ze was in elk geval van G. Ipland in Bremen. 285 grt. Ik vind nog wat informatie op Spaantalige en Engelse sites:
Door Bodewes afgeleverd op 2 juni 1914. Op 6 juni is de Hieronymus Ipland onder kapitein Wickert van Delfzijl vertrokken naar Hamburg. In datzelfde jaar nog geïnterneerd geraakt in Buenos Aires en provisioneel verkocht aan een Argentijnse reder. Nieuwe naam werd PAZ of PAX.
Op 23 mei 1915 werd de PAX onderweg naar Stockholm op 19 mijl van de vuurtoren van Recalada door de Britse kruiser HMS Glasgow aangehouden en met een prijsbemanning naar Port Stanley op de Falklands opgebracht. Daar kwam het op 23 juni 1915 aan en werd door een sleepboot de haven van Port William in gebracht. Op 2 augustus 1916 lag de PAX daar nog steeds in de haven en liet de commandant van de Glasgow in het dok wat herstelwerkzaamheden uitvoeren. Vanaf hier is het lot van de PAX mij onbekend.
De bemanning van de PAX bleef aan de Rio de la Plata achter en werd op 17 juli 1915 ingescheept op HMS Macedonia voor transport naar Europa.
Door Bodewes afgeleverd op 2 juni 1914. Op 6 juni is de Hieronymus Ipland onder kapitein Wickert van Delfzijl vertrokken naar Hamburg. In datzelfde jaar nog geïnterneerd geraakt in Buenos Aires en provisioneel verkocht aan een Argentijnse reder. Nieuwe naam werd PAZ of PAX.
Op 23 mei 1915 werd de PAX onderweg naar Stockholm op 19 mijl van de vuurtoren van Recalada door de Britse kruiser HMS Glasgow aangehouden en met een prijsbemanning naar Port Stanley op de Falklands opgebracht. Daar kwam het op 23 juni 1915 aan en werd door een sleepboot de haven van Port William in gebracht. Op 2 augustus 1916 lag de PAX daar nog steeds in de haven en liet de commandant van de Glasgow in het dok wat herstelwerkzaamheden uitvoeren. Vanaf hier is het lot van de PAX mij onbekend.
De bemanning van de PAX bleef aan de Rio de la Plata achter en werd op 17 juli 1915 ingescheept op HMS Macedonia voor transport naar Europa.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Naam bekend, maar historie niet.
@Theo, bedankt voor de "voorzet" en Gert voor de bijna volledige levensloop.