Een vraagje: ik heb gisteravond naar de Kolner lichtshow gekeken, heeft plaats gevonden zaterdag 13 juli. Had het opgenomen, vond het vuurwerk wel spectaculair. Het koppelverband Colombia is hier voor gebruikt volgens de Duitse commentator. Er is ca 5 ton vuurwerk de lucht in gegaan. Wat mij opviel dat het bijna windstil was en de meeste rommel weer naar beneden viel op het schip. Ik vraag mij af hoe je schip eruit ziet, moet toch niet echt goed zijn voor je verf etc.
Heeft iemand een idee?
Met vriendelijke groeten,
Geert
Wie weet?
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Wie weet?
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Persoonshaven, kort voor of begin 1930
https://s1119.photobucket.com/user/Peter ... 0Rotterdam
Bovenstaande link naar Photobucket verwijst naar een foto (bestandsgrootte 6,9 mb) die door Hans Vles voor mij werd gescand uit het jubileumboek ter gelegenheid van 75 jaar Metaalmaatschappij S.A. Vles en Zonen (1930). Vermoedelijk is het scheepje dat aan de binnenkant ligt mijn huidige Cornelia (geb. 1903 door Gebr. Boot, Leiderdorp - nu is dat Leiden -, voor Gebr. Stuijt te Purmerend en 1919 in handen gekomen van Vles. Al het materiaal voor het jubileumboek is natuurlijk met het bedrijfspand in vlammen opgegaan bij het bombardement in 1940.
Vragen:
1. Wie van de specialisten met een scherp oog en ervaring wil mij helpen vast te stellen (aan de hand van bouwtekening en deze gerasterde foto) of het achterste scheepje inderdaad mijn Cornelia is?
2. Wie kent de Persoonshaven nog van voor de oorlog en kan mij zeggen aan welke zijde (en waar) de pakhuizen van Vles hebben gestaan?
3. Wie heeft er nog foto's van de Persoonshaven waarop het voor de kade liggende scheepje te zien kan zijn?
Bij voorbaat dank en groet,
Peter
Cornelia op 13-7-2013:
https://s1119.photobucket.com/user/Peter ... k.jpg.html (996 kb)
Bovenstaande link naar Photobucket verwijst naar een foto (bestandsgrootte 6,9 mb) die door Hans Vles voor mij werd gescand uit het jubileumboek ter gelegenheid van 75 jaar Metaalmaatschappij S.A. Vles en Zonen (1930). Vermoedelijk is het scheepje dat aan de binnenkant ligt mijn huidige Cornelia (geb. 1903 door Gebr. Boot, Leiderdorp - nu is dat Leiden -, voor Gebr. Stuijt te Purmerend en 1919 in handen gekomen van Vles. Al het materiaal voor het jubileumboek is natuurlijk met het bedrijfspand in vlammen opgegaan bij het bombardement in 1940.
Vragen:
1. Wie van de specialisten met een scherp oog en ervaring wil mij helpen vast te stellen (aan de hand van bouwtekening en deze gerasterde foto) of het achterste scheepje inderdaad mijn Cornelia is?
2. Wie kent de Persoonshaven nog van voor de oorlog en kan mij zeggen aan welke zijde (en waar) de pakhuizen van Vles hebben gestaan?
3. Wie heeft er nog foto's van de Persoonshaven waarop het voor de kade liggende scheepje te zien kan zijn?
Bij voorbaat dank en groet,
Peter
Cornelia op 13-7-2013:
https://s1119.photobucket.com/user/Peter ... k.jpg.html (996 kb)
www.motorschipCornelia.nl
Lawyers do it in small print
Lawyers do it in small print
Re: Wie weet?
Wij hadden vroeger een spits van Tielrode, en met die pennen werden de dekjes (waar we de luiken op stapelden) mee vast aan de denneboom bevestigd. Dit was handiger dan bouten met schroefdraad, want als de dekjes er uit waren geweest om b.v. lang ijzer te laden, en de den was wat geknepen, dan behoefden de gaten niet precies voor elkaar te zitten, want als de punt er maar in paste kon je ze er met een hamer in slaan. Ook als de den iets naar buiten stond, en je kreeg de spie met de punt in de gleuf van de bout dan trok je den ook meteen weer naar binnen.pieter53 schreef:
Wie weet waarvoor deze pennen dienden?
Misschien dat een ander een beter uitleg heeft, maar ik herkende ze meteen, later op de kempenaar, overigens ook van Tielrode, hadden we bouten met schroefdraad, en toen heb ik ze wel eens gemist, want daarbij sneuvelde schroefdraad wel eens.
Groet,
Sjaak Grinwis
Re: Wie weet?
Dit is een prachtig antwoord!
BEDANKT!
BEDANKT!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Nu nog een vraag: hoe werd het genoemd?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Een benaming weet ik ook niet.
Wij noemden het "Bouten van de Dekjes", maar dat zal zeker níet de originele benaming zijn, als die al bestaat.
Sjaak Grinwis
Wij noemden het "Bouten van de Dekjes", maar dat zal zeker níet de originele benaming zijn, als die al bestaat.
Sjaak Grinwis
Re: Wie weet?
Dat lijkt me een heel logische naam.
Waarom zouden ze ook anders heten?
Alleen maar om woordenboekmakers een plezier te doen?
Waarom zouden ze ook anders heten?
Alleen maar om woordenboekmakers een plezier te doen?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Wie weet?
Dan zijn het dus; BORGPENNEN.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Wie weet?
Hoe kan jij weten dat ik ze daar geplaatst heb, terwijl het nog niet on-line is
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Wie weet?
Pieter, die conclusie trok ik er uit, na het lezen van Piet Hein z,n verhaal .
Gr, Kees
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.