Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Friese Maatkastje.

Bericht door Lau Bos »

Pieter vroeg naar Friese maatkastjes. Dit is de Maja; 30,50 m. lang bij 5,30 breed, eind jaren 50 voorzien van een 80 pk Daf.

Afbeelding
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
v gilske
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jan 2006 20:52
Locatie: waspik

Bericht door v gilske »

mijn ouders hebben vroeger eerst een klipper en daarna een luxe motor gehad ze heten allebei scheldestroom, met een zelflosser er op en ik dacht dat ze rond de 250 ton waren.
mijn ouders voeren van raamsdonksveer , en nu wou ik vragen of er iemand is die nog foto's van die schepen heeft.
groeten marcel

Afbeelding
aqua nova

het m/s Zwerver uit Ouderkerk a/d ijssel

Bericht door aqua nova »

heeft iemand daar nog foto`s van door omstandigheden zijn we veel kwijt

daar om deze vraag
bij voorbaat bedankt
hans vd ziel
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 aug 2005 11:30
Locatie: Hattem

Luxe motors

Bericht door hans vd ziel »

Hier 2 foto's van de luxe motor ERJA (van wijlen ) E.SCHAAFSMA uit Hattem. deze voer met zand van OLST ,WIJHE en Hattem naar de firma's Concordia en Massier in Meppel.
Het schip werd met de eigen losinstalatie gelost.
Het schip was 88 ton groot. en had een 150 pk Mann diesel.

Afbeelding

Afbeelding

gr. Hans v/d Ziel
Bertus

Luxe motors

Bericht door Bertus »

Hier nog een mooie luxe motor in diverse stadia's.
Afbeelding
Het splinternieuwe motorschip GELRIA, 1931 gebouwd bij A.Apol in Winsem, Gron. voor L Beukers uit Nijkerk. 26.83x5.10x1,80 m. 123 ton 55 pk 3 cil 4 tact MWN diesel.

Afbeelding
Hier voor de oorlog in de Oranjesluis te Amsterdam. Wel een slechte foto.
De Gelria is 1 dag voor de bevrijding van Zeeland in 1944 nabij Vlissingen in het kanaal in brand geschoten. Het achterschip was geheel uitgebrand. 1945 weer geheel opgebouwd, de mast is naar het voordek verplaatst en er is een 4e raam in de roef geplaatst. De zoon F.J Beukers heeft het schip overgenomen.

Afbeelding
1956 bij de stroopfabriek aan de Turfsingel in Groningen. De witte rand was inmiddels verdwenen. 1955 gangboord verhoogd (kalfdek) 148 ton.

Afbeelding
Eind 50 er jaren. Het hijstuig was nog aanwezig. De Gelria heeft jarenlang voor de CSM te Amsterdam gevaren. 1970 wederom naar zoon overgegaan en daarna bij de ENCI in de huur. 1974 is het schip verkocht en hernoemd in Risico.
1984 verkocht aan een Engelsman uit Hamshire, E. met p/a in Harderwijk en hernoemd in Dove.

Afbeelding
Zoals op de foto is te zien heeft die er een recreatieschip van gemaakt,
denneboom met ramen er in en golfbreker verwijderd. Maakt(e) er tochten mee door Europa. Wat en hoe verder met dit schip is mij niet bekend.
Aangezien mijn grootvader (staat met pet op met mijn vader, ooms en tantes op de luiken van de eerste foto) dit schip heeft laten bouwen en lange tijd in de familie is geweest, heb ik er diverse foto'sen gegevens van. Dit schip was in de jaren dertig een zeer trotse luxe motor maar de jaren erna is het altijd een mooi schip gebleven met z'n mooie zeeg.

Groeten Bertus Beukers. Almere.
Bertus

Luxe motor

Bericht door Bertus »

Nogmaals een Gelria uit Weurt.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is de Graaf Adolf geweest en gekocht door een Beukers welke er ook mee in de losse cement zat bij de ENCI, Maastricht. Nieuwe ramen in de roef, een "mistbezem" en verhoogde den met een Scania in de machinekamer.
Ook dit schip is een aantal jaren geleden verkocht.
Gr Bertus.
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

Mooi tijdrelaas zo Bertus!
gr., jannuh
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Gisteren liet deze inmiddels tot hotelschip verbouwde Luxe Motor uit 1926 zich zien.
Om carnaval te vieren? Zie ook www.Ali-B2.nl

Gr. Wim

Afbeelding
Dieter

Bericht door Dieter »

Deze heeft ook nog een mooie leven.
De Merlijn was laatste jaar niet voor de carneval in Boppard, maar om het wijnfeest te vieren. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Groeten van de Middenrijn
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Is dit niet een Jansen boot geweest?

Jansenboot

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie