Houtvaart.

van: www.kustvaartforum.com
deventer05
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 sep 2011 22:25

Re: Houtvaart.

Bericht door deventer05 »

Ok Ben, bedankt nogmaals. En nu we toch zo leuk bezig zijn: die ouderwetse grote houtslepers die af en toe in Zaandam kwamen waren niet alleen Finnen en Zweden. Er kwamen ook wel Russen, zoals deze Stephan Kalturin. Ik herinner hem zo goed omdat we eens vanwege de drukte een paar dagen op lossing moesten wachten en we er vlak naast lagen. Ik had in Zaandam meestal boordwacht. Bijna de gehele bemanning kwam uit Zaandam, of omgeving. "Jij komt uit Friesland en je kunt toch niet naar huis, dus kun jij mooi boordwacht lopen". Maar al boordwachtend kon ik wèl mooi waarnemen hoe het bij die Rus toeging. Ze speelden in het weekend op het plein voor de houtloodsen een spel waarbij met stokken gegooid werd. Herinner me kreten als "botsman" en "stoerman". Waar het scheepvaart betreft hebben Zaandam en Rusland natuurlijk een stukje gedeeld verleden (Tsaar Peter !). 's-Avonds zat de bemanning vaak op de luiken en werd dan door iemand toegesproken. Zou het hier een soort volkskommissaris betreffen, die de bemanning ideologisch bewust moest houden, vroeg ik me dan af. Als de bemanning (waaronder opvallend veel vrouwen) de wal op ging dan gebeurde dat en bloc .
Zo maar wat herinneringen en gedachten die bij me opkwamen naar aanleiding van je foto. Om Wim Sonneveld te citeren: "ik was een kind, en wist niet beter dan dat het nooit voorbij zou gaan".

Afbeelding
click on image for enlargement
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Houtvaart.

Bericht door Ben »

"deventer05", bedankt voor je herinneringen en ook deze foto met de Zaan van N.V. Houtvaart is in Zaandam.

Afbeelding
IDNo: 5605399 Year: 1921 Name: ZAAN Flag: NLD Tons: 1309 DWT: 2015 LPP: 72.4 Beam: 11.2 Builder: Baanhoek, Sliedrecht Subsequent History: 55 GRETKE OLDENDORFF Disposal Data: BU Lubeck 14.11.60 [A.Harmstorff]
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Houtvaart.

Bericht door Ben »

De Ponza, bouwjaar 1940, is aan het hout lossen in haar thuishaven gelet op haar eigenaar N.V. Reederij 'Ponza', Zaandam en manager N.V. Houthandel voorheen William Pont, Zaandam.

Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Houtvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Schitterende plaat,Ben!
Groet Jan
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Houtvaart.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Dan nog maar een keer de Ponza, maar nu op het Noordzeekanaal

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Houtvaart.

Bericht door Ben »

En nog een keer de Ponza, maar nu als Duitse Eisberg:

Afbeelding
Foto: collectie J.A. Ideler.
IDNo: 5174882 Year: 1940 Name: PONZA Flag: NLD Tons: 492 DWT: 720 Length overall: 52.8 LPP: 49.0 Beam: 8.7 Builder: Zaanlandsche, Zaandam 42 EISBERG - 45 PONZA - 61 JOMA
Disposal Data: Broken up Brake 3.1972 [Eckhardt & Co]
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Houtvaart.

Bericht door Ben »

De Beppie op een onbekende laadplaats in Zweden waar zo te zien hout wordt geladen. Vaak zie je op dergelijke foto's iets naast het schip zoals bij de Beppie.
Op het vlot staat Lungvik no. 62, iemand die hier iets over kan vertellen?

Afbeelding
Foto: ©R. Boman.
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Houtvaart.

Bericht door Theo Horsten »

Afbeelding

Er staat geen LUNGVIK, maar LUGNVIK en dat is bij Kramfors, dus daar zal ze toen hebben gelegen.
Het zal de naam van de zagerij zijn.
Bollstabruk ligt daar ook. Ook een bekende laadplaats.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Houtvaart.

Bericht door Ben »

@Theo, bedankt voor je bericht en correctie op mijn "slip of the pen". Wat was de funktie van het drijvende gebouwtje?
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Houtvaart.

Bericht door Theo Horsten »

Dat waren "träpråmarna", oftewel houtpramen. Daar werden de partijen hout van de zagerij in langszij gebracht. Op een ankerplaats altijd, maar soms ook als je aan de kade lag, zoals in dit geval.

Afbeelding

Eigenlijk merkwaardig dat daar in dit topic niet veel meer foto's van zijn. Het was een van de meest kenmerkende dingen in de Scandinavische houtvaart. Als stuurman kroop je door die dingen om de partijen te tellen, plankje voor plankje. De hijsen moesten eruit worden gesleurd en soms ging er wel eens een dak af.

Klik HIER voor de bron van bovenstaande foto en de Zweedse uitleg ervan.

Ja! Toch nog een foto gevonden. Op pagina 17 had Evert Sikkema een fraaie foto van de haven van Stocka geplaatst, met rechts plenty houtpramen. Maar dat is wel de enige foto in dit topic. Merkwaardig...

Afbeelding
Plaats reactie