Holland - Amerika Lijn.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Holland-Amerika Lijn.

Bericht door Ben »

Een krantenknipsel uit 1959 over het nieuwe vlaggeschip Rotterdam.

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland-Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Victor Trip was een heel bekende en goeie maritieme kunst schilder. Misschien ook wel op andere vlakken, maar dat is me niet bekend.
Helaas klopt het perspectief op deze afbeelding niet helemaal. De Euromast is te hoog en ook het Erasmus is te hoog weer gegeven.
De havenslepers van Smit liggen wel erg ver voor de "Rotterdam" en ik vraag me ook af of die havenslepers wel zolang vast bleven staan. Op weg naar W.F., Schiedam of de R.D.M. op de Heyplaat zal het ook niet zijn, daar de werven ook altijd eigen slepers mee leverde.
De coaster op de voorgrond is daar en tegen weer de klein uitgevoerd.
De sfeer is overigens wel weer een pracht !. Dus als het alleen daar om ging was het wel weer een geslaagd project............. :wink:

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Holland-Amerika Lijn.

Bericht door Ben »

Afbeelding

1927-04-13: Het bijna drie jaar in Belfast op de werf van Harland & Wolff Ltd. liggende casco van het passagiersschip STATENDAM van de Holland-Amerika Lijn, waarvan de kiellegging reeds op 9 juni 1921
en de tewaterlating op 11 september 1924 had plaatsgevonden, wordt met vier sleepboten van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst (ROODE ZEE, POOLZEE, OOSTZEE en SEINE) vanuit Belfast naar Schiedam gesleept
voor de verdere en definitieve afbouw op de werf van Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf.
Bron: marhisdata.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland-Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Het was in die tijd voor Wilton-Fijenoord een hele kluif om de completering van de "Statendam", (3), tot een goed einde te brengen.
Dat het de werf goed gelukt is heeft erg veel goodwill opgeleverd en daarmee veel vervolg orders van zijde H.A.L.

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Holland-Amerika Lijn.

Bericht door Ben »

Afbeelding

IDNo: 5602050 Year: 1903 Name: GRANGESBERG Flag: NLD Tons: 6749 DWT: 10530 LPP: 134.2 Beam: 18.9 Builder: W.Doxford & Sons, Pallion
Subsequent History:[turret hull] - 16 BEUKELSDYK Disposal Data: wrecked 67.00N/13.40E 29.1.23 [Rotterdam-Narvik, ballast]
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland-Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Het turret deck schip was een product van Wm Doxford & Sons Ltd., te Sunderland, Engeland. ( Doxford zou letterlijk wereld vermaard worden door de bouw van hun motoren die van een sterk afwijkend systeem waren ). Doxford bouwde 176 schepen van dit type, zowel met de m.k. achteruit als met de m.k. en opbouw midscheeps.

De Lijn heeft twee stuks van dit type turret deck schip gehad. Ze waren aangekocht van Muller & Co. uit R'dam. Ze hadden hetzelfde silhouet maar verschilden toch in afmetingen.
"De "Beukelsdijk" en "Blommersdijk" waren aangekocht voor het toenemende graan vervoer uit Amerika naar Nederland, dit in opdracht van de Nederlandse regering.
Lang plezier heeft de H.A.L. niet van deze schepen gehad. De "Blommersdijk", geb. 1907, aangekocht in 1916 en het zelfde jaar nabij het Nantucket vuurschip met kanonvuur door Duitse "U 53" t.z.g.
De "Beukelsdijk" hielt het wat langer uit, gebouwd in 1903, aangekocht in 1916 en in 1923 wrak geslagen.
Daar deze schepen erg veel laadmasten en bomen hadden werden ze door de bemanningen van de bijnaam Het Haagsche Bosch voorzien.

Het turret deck schip was er populair daar ze een lage netto tonnemaat hadden en een relatief groter laadvermogen dan hun zusters van gelijke tonnage die een conventionele rompvorm hadden. Ze waren zeer geschikt voor bulklading, maar werden ook ingezet in het stukgoed vervoer.
Voor passage door het Suez Kanaal werd uitgegaan van een netto tonnage, dus waren deze schepen zeer aantrekkelijk voor de trade via het Suez Kanaal. Van de meer dan 180 schepen die van dit type gebouwd zijn, voeren er zo'n 30 stuks voor de Schotse Clan Line die duidelijk in de lijnvaart, lees stukgoed, trade zaten.
Het laatste schip van dit type ging in 1959 naar de sloop. Ze konden dus zeer oud worden, ondanks dat vele schepen van dit type de W.O.I of W.O.II niet overleefden.
In 1911 veranderde de berekening van de passage gelden voor het Suez Kanaal, hetgeen het belang van dit scheepstype overbodig maakte. De constructie van dit scheepstype was overigens niet goedkoop maar werd gedurende hun livespan meer dan goed gemaakt, gesteld dat ze hun tijd "uitdienden".

Toch een stukje scheepsbouw / scheepvaart geschiedenis dat vrijwel opzich stond als het Amerikaanse whaleback type even buiten beschouwing gelaten wordt. :idea: :wink:

Nog even terug naar de H.A.L.
Het is vreemd te noemen dat de H.A.L. na de oorlog niet opnieuw schepen bestemd voor massagoederen vervoer in haar vloot opgenomen heeft. Immers in een hoog tempo raakten ze veel losgestorte retour lading aan de bulkcarriers kwijt. Met enige geared bulkers had haar toekomst er mogelijk heel anders uitgezien. Maar dat is wel mosterd na de maaltijd.................... 8)

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Ben »

@Roy, bedankt voor je informatie n.a.v. de foto van de Beukelsdyk.
Onderstaand 2 foto's van de Averdijk / Averdyk.

Afbeelding

IDNo: 5031482 Year: 1944 Name: DURHAM VICTORY Flag: USA Tons: 7612 DWT: 10750 Length overall: 138.8 Ship Design: VC2-S-AP3 LPP: 133.0 Beam: 18.9 Builder: California SB Corp, Terminal Is
Subsequent History: 46 AVERDIJK - 54 AVERDYK - 67 DOMINA Disposal Data: BU Kaohsiung 15.11.71 [Keun Hwa Steel & Enterprise Co Ltd]

Afbeelding
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Buiten de drie regerings Victories, is de "Averdijk" misschien wel de bekenste Nederlandse Victory geweest.
Op 4 maart 1964 kwam ze uitgaand van Amsterdam, ( in charter bij de V.N.S.), in het Noordzeekanaal met het Panamese srs."Alexander K" in aanvaring en hielt zodoende voor dagen het Noordzeekanaal voor dagen gestremd. De "Averdijk" lag bijna dwars in het kanaal met haar boeg een behoorlijk eind in de b.b. zij van de Panamees. De laatste moest eerst gelichterd worden voor men het aandurfde haar van de "Averdijk" te verlossen.
Van de Nederlandse rederijen had de H.A.L. had de meeste Victories in de vaart t.w. 12 stuks. Deze zijn onder te verdelen in 6 speed en 6 slow Victories. De "Averdijk" was een speed Victory, had een turbine installatie van 8.500 apk., goed voor een service speed van 17 á 17½ knopen.
Indrukwekkende schepen vond ik het destijds.............

m.v.g., Roy
enthoven
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2009 06:44

Re: Holland-Amerika Lijn.

Bericht door enthoven »

Ben schreef:Afbeelding

De Nieuw Amsterdam in de Noorse fjorden en aan de pier in New York.

Afbeelding
Ben,
Wat doet de Oranje aan de andere kant van de pier.
Charter reis of was er iets speciaals te doen in New-York ??
Jan E
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Holland - Amerika Lijn.

Bericht door Roy »

Misschien een erg detailistische vraag, maar toch maar even geponeerd.
Uit welke Amerikaanse oorlogsbodem kwamen de 5 Foster Wheeler ketels die in 1967 in de "Nieuw Amsterdam" geplaatst werden ?.
Het oorlogschip zal niet veel gevaren hebben, daar de ketels weinig gebruikt waren. Ik denk dus dat het betreffende schip langdurig in de mottenballenvloot gelegen heeft.
Wie durft !?.

m.v.g., Roy
Plaats reactie