Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
hans materman
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:38
Locatie: utrecht

Bericht door hans materman »

zeg Aadje , je haalt 2 mensen door elkaar , degeen die zei van batavier is jan , ik ben een landrot .
als ik op een veerpont zit word ik al misselijk
gr hans
ijsselmeer

IJsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Forummers.

Zwierboom ja mooi he', ik heb er veel aangehangen om de strop van de

18 m/m hercules om de walbolder te doen , en die ik ook 1x toen ik net

op de oever sprong op m'n kop kreeg :cry: omdat ze hem te vroeg gooide!
:lol:
Weet iemand of je nu nog al je naar boven gaat een pakket kunt bestellen?

groeten Henk.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Zwierbomen werden en worden toen overal voor gebruikt. Op de West-Duitse kanalen, Boven Rijn en waar er ook maar iemand aan de wal moest als er geen kademuur was.

Paketten bestaan niet meer Henk, zoals jij bedoelt, voor zover ik weet. Sinds beide landen bij de EU zijn aangesloten zijn er geen grenzen meer.

Op de schepen die hier varen worden ook zwaai/zwierbomen gebruikt. "Lakers' zetten hun eigen matrozen aan de wal om de draden aan te pakken en om een bolder te leggen. Om dat de schepen een stuk hoger zijn dan bij jullie wordt er een bootsmanstoeltje gebruikt waar de matroos dan in gaat zitten, boom buiten boord en dan vieren maar.

Assistentie bij afmeren en vertrekken wordt alleen gegeven aan schepen in de zeevaart. Een linesman wordt zo iemand genoemd.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Sleepvaart

Bericht door maarpol »

Het is geen ryn sleepvaart maar Donau sleepvaart .de geen die niet op deze Home site gekeeken hebben absolut de moeite waard.

https://www.polpi.net/ALTE%20UND%20NEUE%20SCHIFFE.htm

Maarten Noorwegen
ijsselmeer

IJSSELMEER

Bericht door ijsselmeer »

Hallo Maarpol.

Inderdaad, mooie sleepboten beetje jaren '50 ik begrijpt niet :shock:

dat ze de boten van v.Ommeren niet gekocht hebben?

Jammer nu zijn ze voorgoed weg. :(

gr.Henk.
hans materman
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2005 23:38
Locatie: utrecht

Bericht door hans materman »

prachtige boten , wat dat betreft maakt het niets uit , Rijn of Donau .
gr Hans
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Onlangs tikte ik deze oude ansichtkaart op de kop. Een foto genomen vanaf de brug die Duisburg en Homberg verbindt. De kaart is op 7 januari 1940 verstuurd en dateert hem als een 'Vorkriegs Aufnahme'.
Ik dacht op de afvarige losse sleepboot de naam Jo te kunnen lezen. In het Rijnschepenregister van 1938 kom ik maar één Jo tegen, eigendom van de firma W. Lansing, aannemer uit Nijmegen. Die boot was in 1894 gebouwd. Zou dat deze kunnen zijn? Wie weet het?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

Afbeelding

Wie kent de Bastei in Keulen, in de jaren zestig een luxe tent nu misschien wel gesloopt of een simpel ding geworden.

Vult u rustig aan!

Elstoplo
Mennojan

Bericht door Mennojan »

De Bastei staat er nog steeds in Keulen. Is een restaurant geloof ik.
Mennojan

Bericht door Mennojan »

ijsselmeer schreef: Weet iemand of je nu nog al je naar boven gaat een pakket kunt bestellen?
groeten Henk.
Jan van der Doe schreef: Paketten bestaan niet meer Henk, zoals jij bedoelt, voor zover ik weet. Sinds beide landen bij de EU zijn aangesloten zijn er geen grenzen meer.

"Het pakket" bestaat al een jaar of 4 niet meer helaas. Accijnsvrije drank en sigaretten. Als 1 van je collega's niks bestelde kon je mooi op zijn naam bestellen want er was een bepaald limiet wat je per persoon mocht bestellen. In Lobith het bootje langszij en voordat je bij de Ruhr was lagen de eerste lege flessen alweer over de muur.
Plaats reactie