Wijgula

Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Danny,

Ik wist wel dat hij verkocht was maar dat hij achter dit schip zat wist ik niet,de Synthese 2 is weer de Gudrun geweest,dus eerst een nieuw achterschip en daarna een nieuw voorschip.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Danny

Bericht door Danny »

Hoi Rene

Ik wist het ook niet totdat ik het bijtoeval las in binnenvaart 2006
Ook bij de Vechtland is er een ander achterschip aan de bak geplakt
ik meen van een ro ro schip
Bij Koole hebben ze dat gedaan met de bakken (nu mts) Volharding 1 en 3
alleen zijn dat nieuwbouw achterschepen
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

WGL

Bericht door maarpol »

Ik herinnert goed toen dit Schip naar Holland kwam voor het omgebouwd wert naar zuur tanker. (Astrid)Het was Redery Heuvelman die hem toen ombouwde . Hoofd motorene waren nieuwe 1000 Pk Deutz (RBVM545 dacht ik).
Herinnert dit schip ook als Malm , over het algemeen onder sleep door een brug schip Haniel 51-52-55 . Dit vondt ik altyd een imponerend zien op de ryn.

Maarten
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Maarten,

Dat klopt,de firma Heuvelman is toen samen gegaan met de WGL,later is alles naar de WGL gegaan,eerst zat het kantoor in Amsterdam op de Keizersgracht,dat pand is toe verkocht aan Rutger Hauer,daarna zaten ze in Nijmegen aan de Havenweg bij de Waalhaven bij het bunkersteiger van de Neptun,van daar uit zijn ze naar Dodewaard gegaan waar ze ook nog een soort machinefabrieje hadden,en nu zitten ze in Druten naast de Gerlien van Tiem.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

WGL

Bericht door maarpol »

Het is niet presies over de WGL maar ik vindt dat deze historie er ygenlyk wel by kan.
De eerste zuur tanker redery Heuvelman in vaart bragt was een dortmunder .EX Haniel Kurier 24 -Hego -Cornelis h. Eerst vracht schip met MWM dubbel klepper er in .Omgebouwd tot beun schip en daar zyn toen tanks in de beunen gezet en een nieuwe Deutz AM 620 Pk ingebouwd. de schipper was toen Chiel de Hoog. Vaarde fosforzuur naar de Ruhr van uit Vlaardingen Windmill.

(Kende dit schip heel goed , heb er 2 jaar aanboord geweest)

Maarten
Bertus

Bericht door Bertus »

Hallo Rene en Harry,
Op die foto van Harry is inderdaad de Quota die ik bedoelde en waar toen Joep Tempelaars op zat in "mijn" tijd. Nu spreek ik dus van begin tot half jaren 60. De Quota, een kempenaar, is gebouwd bij de werf van De Rijk te Amsterdam, in het hoekje van de Houthaven onder het vroegere havenkantoortje.
Regelmatig gingen er schepen van de WGL naar Norderham op de Elbe nabij Bremerhafen om zwavelzuur te laden. We voeren toen altijd via het Mittelandkanaal, maar misschien gingen en mochten de schepen, na aanpassingen (o.a. mast achter met 2e toplicht e.d.) later via de Weser en Jade het Ems- Jade kanaal naar Emden, dat weet in niet.
Vandaar dat ze toen via Delfzijl kwamen.
Leuk dat Harry die foto heeft geplaatst en die mag ik wel bewaren in een map?
Ik heb in de late jaren 70 vanaf een zolder aan de Tasmanstraat een serie foto's gemaakt vanaf links de Igma, Vlothaven, tot rechts de graansilo.
Deze foto's heb aan elkaar "gemonteerd" zodat ik een panoramafoto kreeg. Het middelste gedeelte heb ingescand en zal deze hier plaatsen.
Waarschijnlijk worden ze wat breed maar krijg je toch een indruk hoe het toen geweest is. Links op de voorgrond de werf van de Rijk met kraan en schip op de helling. Rechts het voormalige havengebouwtje, de vuilverbranding en carbitfabriek ik Noord. Waarschijnlijk ook een van de laatste mammoettankers welke de NDSM voor de Shell heeft gebouwd.
De allerlaatste was de Schelderix welke in 1978 is afgebouwd en misschien is dat die nieuwbouwtanker die er ligt. Ik zou in m'n archief moeten duiken om de datum van de opnames te achterhalen.
Zo zie je maar weer dat een vraag weer een heel verhaal opleverd.
Afbeelding
Afbeelding

Ja, daar in de Amsterdamse haven is wel het een en ander veranderd.
Groeten Bertus.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Bertus,

Wij voeren altijd vanuit de Coenhaven in Amsterdam,vandaar dat wij bijna allemaal in Amsterdam op internaat hebben gezeten,toen ik er op school ging was het afgelopen met Amsterdam,dus werden we alleen met de vakantie opgehaald,ben verleden week nog bij Theo Fortuin geweest die kende jou nog dat je bij Arie van de Lei op de Walcheren zat.

Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dit lijkt dezelfde kraan wel als die op de foto van Bertus.
Stuur mij maar even een mailtje Bertus dan krijg je een grotere foto van mij,

groeten

Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Harry,

De Quota heeft een korte tijd nog bij de WGL gevaren met Swytink,daarna is hij de vrachtvaart in gegaan,wat er verder van geworden is weet ik niet,of hij nog vaart?

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Bertus,

Dit zijn ook allemaal schepen van na mijn tijd,maar omdat ik de Fortuintjes ken blijf ik op de hoogte,de Quota daat zat Tempelaars op,Keesje heb ik pas nog gezien,die stopt ook met varen.Ik ken er nog veel meer die verhuurt waren bij de WGL.

Immaculata Bosman

Abel Vechter

Moerdijk 1, 2, 5 en Moerdijk 6,later Theion geworden de Theion vaart nu als Zephir voor dochteronderneming Navitank

Tonnie de Vries

Hencor 2,3 en 4 Wigman dat is nu familie van mij een zwager en een schoonzus.

Jober Didden

Kraichau een paar

Tonnie Bosman

Isala, Bokslag.


Gamma Rinus Mooy

Ge-ad, Frank Mooy.

Walcheren

Zeeuws Vlaanderen

Tholen

Valkhof

Woutrina de Graaf

Oleum

Acidum

Misschien dat er nog wel wat komt

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie