Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
Marnespits
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 mei 2007 16:38
Locatie: Haren

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Marnespits »

Ja 86m de maat voor de vaartijdenwet, terwijl 84.75m toch veel meer voorkomt bij de sluizen.
Schachtschleuse Minden, Schleuse Bolzum, dan natuurlijk sluisjes in het belgische. Zelfs Antoing was mogelijk met 84.75m, maar ja dat 1m langer dat's hem.

Er was een tijd dat men schepen bouwde die op de afmetingen van de kanalen zijn afgestemd, nu bouwen we schepen en dan moeten de kanalen maar worden aangepast.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Tim76 »

Afgezien van de (mij onbekende) 'lokale regelgeving' zou de Westeind in zowel Strépy-Thieu als Ronquières moeten passen... :shock: Of zit het probleem juist op het kanaal Brussel - Charleroi?

Groeten van Tim
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Fluks »

Kanaal Brussel-Charleroi heeft een schutlengte van 81,30.De Dordrecht 32 is ingekort tot 84,75 om naar Noord-Frankrijk te kunnen.
Groeten,Arie.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Tim76 »

Ja, ik zie het nu op Wikipedia, Arie. 81,60 bij 10.50 is de maximale afmeting... :roll:

Groeten van Tim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

Wij zouden dan niet via Brussel kunnen Tim, maar door de Nieuwe lift van strepy varen en via de schelde naar de ringvaart enz, maar daar is de lengte dus idd zo een 84,75....
Afbeelding
we liggen nu dus tussen liegé en namur op de maas.. even ruwweg gezegd :wink:
dan zou je dat oranje lijntje kunnen volgen over Tournai..enz

Ergens in het begin van dit topic heb ik al eens beredeneerd waarom we geen 85 m zijn dacht ik, dat had te maken met 10 TEU lengtes en m`n doorloop voor de brug langs meen ik..die TEU`s had ik wel kunnen laten varen achteraf want die hebben we nog niet ingehad zoals je weet :P
daarbij kwam dat we toen we nog 80m waren zeggen en schrijven 1 keer op t kanaal van peronne geweest zijn ..
achteraf denk ik daar nu wel eens anders over, er is toch regelmatig wat te laden in Tetre en nu in zo een geval als dit heb je gewoon een ontsnappingsroute..maar ja een mens wikt en weegt enzenz
dan hadden we natuurlijk geen 1704 ton geweest.. :mrgreen:

Nu aan het lossen, rollen zo blank als n dubbeltje, zo in de regen .... :roll:
Afbeelding
13 u leeg , nu 3 dagen vrij ...

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Evert CadIJ »

Marnespits schreef:Ja 86m de maat voor de vaartijdenwet, terwijl 84.75m toch veel meer voorkomt bij de sluizen.
Schachtschleuse Minden, Schleuse Bolzum, dan natuurlijk sluisjes in het belgische. Zelfs Antoing was mogelijk met 84.75m, maar ja dat 1m langer dat's hem.

Er was een tijd dat men schepen bouwde die op de afmetingen van de kanalen zijn afgestemd, nu bouwen we schepen en dan moeten de kanalen maar worden aangepast.
Dit soort problemen lossen zich wel op:
In Bolzum ligt inmiddels een nieuwe sluis

Afbeelding
Nieuwe sluis Bolzum

Afbeelding
Oude sluis Bolzum wordt nu een soort kunstwerk zoals bij de Schachtsluis Henrichenburg.

Afbeelding
Voor de Schachtschleuse in Minden zijn ze ook een nieuwe aan het bouwen :wink:
(deze zomer met eigen ogen gezien)
Alleen boven Brussel zal het waarschijnlijk niet snel gebeuren :|

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Tim76 »

Dat moge voor zich spreken, Bram :wink: Op Petit Lanaye en Ivoz-Ramet heb ik mijn Frans volop geoefend, tot grote hilariteit uiteraard :lol:
Wij kwamen in die contreien met een schip van iets meer dan 63 meter, dan hoef je over zulke dingen niet na te denken. Alleen de hoogte speelde ons parten: we konden alleen geladen én afgebroken over Brussel - Charleroi. Dat we dat liever niet deden spreekt voor zich. We hebben 1 keer fosfaat gelost in Peruwelz (boven Peronnes 2), daar moesten we eigenlijk ook al afbreken om terug te kunnen maar met veel water en een aanloopje hebben we de spoorbrug net niet ge(k)raakt. We deden dus liever de Maas, fosfaat naar Engis, suikersteentjes voor Vierverlaten terug, of calcaire voor de glasfabriek in Tiel. Als het echt niet anders was grind vanaf de Zuid-Willemsvaart (we hebben nog geld tegoed voor het op diepte maken van dat stuk :| ). of rollen vanaf Ramioul naar IJmuiden :wink:
Met de Vrijbuiter hebben we daar in het haventje ook eens overnacht, compleet uitgestorven en heerlijk rustig. Als het goed is ligt er nog een kapotte ovenschaal op de bodem daar, ongeveer waar je zelf de foto maakte :mrgreen:

Groeten van Tim!
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door jan pont »

was altijd vreemd daar.
rollen lossen in ivoz ramet en bobines laden in ramioul
en dat met dezelfde kraan op dezelfde plaats.
varen is een manier van leven
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Jan Kroes »

Als ik het goed begrepen heb worden de rollen van Hoogovens door Segal verbeterd, behandeld, enz. en weer terug gebracht naar IJmuiden.
Ik denk ook dat het laden niet in de regen gebeurt.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door JC »

westeind schreef:een mens wikt en weegt enzenz
Dat wikken en wegen is hier waarschijnlijk ook wel gedaan, nu toch besloten tot een kleine amputatie. Vers van de pers!

Afbeelding

Afbeelding

De restanten liggen er wat troosteloos bij :|

Afbeelding
JC schreef:Als Bram het toestaat ga ik hier maar verder, ik hou het kort.

Afbeelding
Plaats reactie