Scheepsmodellen / bouwtekeningen

van: www.kustvaartforum.com
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door henk-j »

Ahoy,

Zijn er grote verschillen in een links of rechts draaiende scheepsschroef, en wanneer en waarbij gebruik je een links of rechtse schroef?
Mvg. Henk-J
Afbeelding
PiebeJanMan
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 mar 2007 16:52
Locatie: Tzummarum
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door PiebeJanMan »

Dat hangt van de draairichting van de motor af...
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Evert Sikkema »

En heeft een links of rechts draaiende schroef ook geen invloed op het afmeren (hoewel alle schepen natuurlijk boegschroeven hebben)?
Ik meen dat wel eens gehoord te hebben.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door k-k »

Ahoy Henk, Goeie vraag! Op de binnenvaart geef ik de voorkeur aan een rechtsdraaiende schroef. Dan wil bij achteruit slaan het achterschip naar BB en blijf je gemakkelijker aan je "eigen" kant van het vaarwater. Dat het schip vooruit dan iets naar BB wilde nam ik maar voor lief. Stond altijd aan SB kant van het stuurwiel en trekken was minder vermoeiend dan duwen. Heden ten dage met stuurmachines en boegschroeven is mijn motivatie voor het grootste gedeelte achterhaald. Heb ook nog met een handbediende verstelbare schroef gevaren. Die draaide voor en achteruit dezelfde kant op, maar weet me niet te herinneren of dat links of rechts was. Bij mijn modellen moet ik eerst eens kijken hoe of ze draaien. Bij een electromotor zit er wel enig verschil in kracht tussen voor en achteruit en daar zou je dan voor een optimaal effect een schroef bij kunnen kiezen. Wat Evert stelt klopt wel. Met een rechts draaiende schroef meer je over BB het gemakkelijkst af en andersom. Bij het achteruit slaan wordt dan het achterschip tegen de kant gedrukt. Hoop dat je iets met deze uiteenzetting kunt. Gr. Klaas.
henk-j
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 jan 2005 21:51
Locatie: Drente

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door henk-j »

Ahoy Evert en Klaas,

Het gaat mij hier ook mbt. de modelbouw :wink:
Mvg. Henk-J
Afbeelding
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Evert Sikkema »

Aan modelbouw heb ik me nooit gewaagd, of het moet heel lang geleden zijn, toen ik papieren bouwplaten van schepen in elkaar heb gezet.
Succes met je bouw en of de schroef nou rechts of links om draait bij een model maakt denk ik niet zoveel uit.

Ik heb hier eens gekeken, maar wat een soorten scheepsschroeven zijn er:
https://www.modelbouwdekombuis.nl/Scheep ... sroer.html

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door k-k »

Ja Evert, modelbouwschroeven zijn er vandaag de dag te kust en te keur. Vind het ook wel leuk om ze zelf te maken. Bladen met naaf uitzagen uit 1 mm messing plaat. Dan op een bout tussen twee moeren klemmen en de bladen ongeveer 45° draaien. Met zilver solderen en dan de tippen terug draaien opdat een mooi gewelfd blad ontstaat. Daarna afwerken en balanceren. Aangezien ik geen schuurtje met werkbank meer heb is het wel eens improviseren. Maar meestal lukt het wel. Gr. Klaas.
RIMG0754.JPG
RIMG0754.JPG (92.33 KiB) 1541 keer bekeken
RIMG0755.JPG
RIMG0755.JPG (149.4 KiB) 1541 keer bekeken
RIMG0759.JPG
RIMG0759.JPG (129.13 KiB) 1541 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door k-k »

k-k schreef:Henk, Kommer en kwel in de nieuwbouw. Spantenraam gereed, maar de huidplaten willen niet passen. Spul gedemonteerd en eerst maar eens zoeken waar het "lek" zit. Maar daarom niet getreurd en wat onderhoud gepleegd aan het oudste model, een 1:250 tanker uit 1962. Nieuwe motorregelaar en schakelunit. Daardoor maar één accu meer nodig en de navigatieverlichting op afstand in en uit te schakelen. Nu nog ballasten om gedemonteerde onderdelen te compenseren. Verder nog een vissersscheepje uit 1977 te voorzien van een nieuwe RVS schroefas. Daarna gaan we een nieuwe poging wagen met een aangepast spantenraam voor de coaster. We geven het niet zomaar op natuurlijk. Intussen heeft mijn compagnon zijn zinnen gezet op het snellere werk en heeft tekeningen geprint voor een speedbootje. Gelukkig ligt er in de rommelkist nog wel iets van zijn gading en mag hij zich in die richting uitleven. Goed voor de ontwikkeling van zijn technisch inzicht en motoriek. Zodra er weer iets te melden is laten we het zien. Gr. Klaas.
Had beloofd om zodra er weer iets te melden en zichtbaar was weer iets te posten. Inmiddels alle spanten gecheckt aan de hand van de tekening en het binnenwerk eruit gezaagd. Gisteren de boel weer op de bouwplank en nu ziet het er beter uit. Nu de spanten strokend schuren en dan maar weer passen en meten met de huidplaten. In een verloren ogenblik ook nog een schroefje gemaakt. Staat met de as in de beker op de achtergrond. Heb er wel vertrouwen in. Groeten, Klaas.
20150422_131839.jpg
20150422_131839.jpg (169.16 KiB) 1540 keer bekeken
20150422_131933.jpg
20150422_131933.jpg (148.68 KiB) 1540 keer bekeken
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Nordmark71 »

Family-Meeting of Schuchmann's Hamburger Bugsier Reederei- und Bergungsgesellschaft mbH in Wesselburen/ Holstein on 03/05/2015:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BUGSIER 14 (Arne/ me),
behind BUGSIER 3 (Dieter),
behind BUGSIER 7 (Dennis),
behind BUGSIER 8 (Dirk),
behind BUGSIER 3 (Sven)
and BUGSIER 3 (Heiko)

VIDEOLINK: https://www.youtube.com/watch?v=zK2473-GBmo ---> good job of my colleague Dennis!

Great date :wink: ;-)


Krgds
Arne
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Evert Sikkema »

Arne, schöne Schlepper Modelle.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie