De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Marten Valkema (Visje) stuurde mij twee foto's van de achtersteven van een tjalk waarop je op de lege waterlijn een gat ziet.
Wij hebben geen idee waarvoor dat is. Marten dacht dat er vroeger wel constructie werden uitgedokterd om een opdrukker op z'n plaats te houden, maar of dit daar iets mee te maken heeft? Wie het denkt te weten mag het zeggen...
gr. Marten / Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dat gat Harry, zie je bij veel scheepjes die wel eens in 'de bok' gehangen hebben. Er gaat een pen doorheen of gewoon een staaldraad en daaraan komt de haak van de kraan.
Groet Sperwer / Alex
Groet Sperwer / Alex
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
OK Alex, dat zou zo kunnen. Ik had in elk geval niet het idee dat het iets van z'n jeugd was want ik zie geen klinkwerk rond het gat.
Misschien dat iemand anders nog een idee heeft...
Bedankt zover,
gr. Harry
Misschien dat iemand anders nog een idee heeft...
Bedankt zover,
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Harry, dat gat is het gat om het achter schip te lichten ivm schroef/roer werk. op de Friese vloot werd het dit het gat van Sake Holkema genoemd want die schijnt er o.a. vroeg mee begonnen te zijn. alle schepen die bij Holkema te Workum en later Dimo Sneek gemotoriseerd of gehermotoriseerd waren hadden dit gat.
gr,
Aant
gr,
Aant
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dat is duidelijk Aant, bedankt voor de uitleg.
Harry
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
harry heeft het al verwoord
maar ook van mijn kant bedankt voor de uitleg
gr marten
maar ook van mijn kant bedankt voor de uitleg
gr marten
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Wat doen die mensen met hun schroeven en roeren dat ze een gat,
wat niet te onderhouden valt, in hun achterstevenbalk dulden?
wat niet te onderhouden valt, in hun achterstevenbalk dulden?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ze hebben die gaten er tot pm 1960 in de achterstevens gemaakt bij Dymo ook bij de sleepschepen die ze ombouwden, de "Rensiena" van Feenstra die in 1961 is omgebouwd had het gat niet, ik dacht bij de "Onderneming" Kattauw, schipper Bram Bos en de "Zwerver"Hazewindus nog wel "Oudertrouw" de Jong en de "Harja" Drent weet ik niet zeker.
Hier twee foto's van de proefvaart van de "Rensiena"bij Uitwellingerga;
Foto's uit het archief van mijn zus Joke Feenstra, met dank
Gr, Kees.
Hier twee foto's van de proefvaart van de "Rensiena"bij Uitwellingerga;
Foto's uit het archief van mijn zus Joke Feenstra, met dank
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ook Janna heeft zo'n gat. Zoals Aant ook al zei; tbv de motorisering. Door dat gat werd een stuk as gestoken, stropje er omheen en de kont kon uit het water getrokken om een schroefas en hak te maken. Bij ons gebeurde dat bij vd Werff in Stavoren. In 1953 of daaromtrent. Er kwam toen een 4 cilinder Bolinder in van 50pk.
Ik heb het laten zitten omdat het een stukje historie van het schip weergeeft.
Ik houd het dik in de verf, want je kunt het inderdaad slecht conserveren Pieter. Maar gelukkig zit 't boven water.
Ik heb het laten zitten omdat het een stukje historie van het schip weergeeft.
Ik houd het dik in de verf, want je kunt het inderdaad slecht conserveren Pieter. Maar gelukkig zit 't boven water.