Rederij Van Ommeren

Bart Cornelisse
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mar 2015 08:20

Re: Van Ommeren.

Bericht door Bart Cornelisse »


Dit is de Germania heel lang geleden, toen nog een pompkamer midscheeps, die zijn later allemaal van al die sleepschepen afgehaald.
Nog een detail, de Germania hadden ze uitgerust met een motorpomp (GM) die pompte die 3269 ton in 30 uur aan de wal, was een pokke herrie.
Was ook het enigste schip met 30 ladingtanks, 14 tanks voor de pompen en 16 achter de pompen midscheeps. de Bavaria had er 28 en de latere gelaste schepen hadden Limburgia, Tubantia en Gelria (met trunk) hadden er 24.

Groeten Bart
Bart Cornelisse
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mar 2015 08:20

Re: Van Ommeren.

Bericht door Bart Cornelisse »

elstoplo schreef:Dan kan deze foto er ook nog wel bij.
Kon hem niet groter krijgen dus maar een brilletje opzetten! Ik koppel er maar een huiskamervraag aan; het is een 3400 tonner maar welke..........?

Afbeelding
Dit is geen 3400 tonner lijkt mij de naam een beetje te kort, Limburgia en Tubantia zijn toch lange namen, en de Gelria had een trunk en die zie ik ook niet.

De Germania was mijn 1e schip in 1968 toen ik in dienst kwam bij van Ommeren. Huug Harrewijn was de schipper en Harrie Toebast zijn stuurman.
Later 2 jaar op de Allemania met van Heerde (toffe schipper) gevaren, Ludwigshafen Karlsruhe en in de winter Straatsburg Karlsruhe.

Groeten Bart
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Van Ommeren.

Bericht door elstoplo »

Lindavia of zo.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
valkege
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 dec 2014 13:11

Re: Van Ommeren.

Bericht door valkege »

Goeiemiddag allemaal.

Ik heb de VO bijbel van de gebr.lentjes er eens bijgehaald deel 1.

Voor een 3000 tonner lijkt hij mij te klein en heeft hij ook te weinig tanks. Bij het uitvergroten heb ik heb ik het aantal
tanks redelijk kunnen tellen. De naam blijft ook bij uitvergroten slecht leesbaar.

Volgens mij komt hij dichter in de buurt van een 2000 tonner en dat geeft dan 4 mogelijkheden.
1/ BRITTANIA 2/ NASSOVIA Beide gebouwd bij POT in Bolnes

3/ BORUSSIA 4/ TEUTONIA Beide gebouwd bij vd GIESSEN.


Met vrgr Gerard
valkege
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 dec 2014 13:11

Re: Van Ommeren.

Bericht door valkege »

Er staat nog een 2000 tonner in deel 1 van het vo boek en dat is de ALLEMANIA.
Die kan het dus ook nog zijn.
Ze hadden allemaal 20 tanks dus dat kan wel kloppen met de foto
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Van Ommeren.

Bericht door k-k »

In 2013 heeft Piet42 deze foto al eens geplaatst bij Shell tankers en schreef er toen bij dat het VO schip de Nassovia is. Gr. Klaas.

Afbeelding
bron: GaHetNa
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Van Ommeren.

Bericht door elstoplo »

Mooi dan is dit ook weer ontzenuwd!
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Van Ommeren.

Bericht door maarpol »

Groeten Martin

Roest rust nooit.
Bart Cornelisse
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mar 2015 08:20

Re: Van Ommeren.

Bericht door Bart Cornelisse »

Afbeelding

Deze foto stond op de oude van Ommeren site onder vermelding Gelria 2, dit is sowieso een ouder schip, Gelria was gelast en had een verhoogdetrunk voor de reizen benzine naar Frankfurt toentertijd

Maar is de Germania, dit te zien aan de persleiding die van achteren naar midscheeps loopt.
De Germania had een motorpomp aan bakboord, een pomp van 100 M3 en een GM die hem aandreef dacht 140 PK of zoiets
We gebruikten hem in Gent daar de stoomdruk zo slecht was voor een 3200 tonner met 30 tanks te verwarmen

Gr. Bart
Bart Cornelisse
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mar 2015 08:20

Re: Van Ommeren.

Bericht door Bart Cornelisse »

Afbeelding

Nog en oude bekende :)
Ook heel wat keren erachter gehangen

Bart
Plaats reactie