Kempenaars.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Kempenaars.

Bericht door Wrijfhout »

"Over smaak valt niet te twisten" is een gezegde waarmee een discussie meestal wel de kop indrukt :)

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
velasquez

Re: Kempenaars.

Bericht door velasquez »

En dan... (maar dat is strikt persoonlijk !! en ook heel gevaarlijk om op dit forum te verkondigen)
Ik vind over het algemeen een kempenaar mooier dan een spits.

Vind beide nu niet oogstrelend mooi om te zien, maar het is als in de liefde, waar de liefde voor is is de mooiste en de rest valt af.

gr.BB
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Kempenaars.

Bericht door t.fluks »

Jan ,
jij woont te IJlst;
heb je ook enig idee waar de Friese Maat "Avontuur "gebleven is, die nog niet zo lang geleden te Osingahuizen lag.
De eigenaar was te A'dam de ligplaats aan de Schellinwouderdijk geweigerd.
Lag die toen ook te Osingahuizen om in te korten, of verkoop?.
Alex de Vries, waar ik gisteren even op visite was om een oude foto op te halen, is er erg nieuwsgierig naar.
Het schip is wel het ouderlijke- en zijn schip geweest.
Tammo.
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Kempenaars.

Bericht door Jan Stolp »

https://www.scheepswerftalsma.nl/schepen-te-koop

Hier staan twee maatkasten op en beide verkocht.
Die met die mast is wel bekend op het forum en lag ergens bij Arnhem in de buurt meen ik.
Ik neem aan dat de rest mee verhuisd is naar Franeker of Groningen,helaas helaas het is nu een kale boel daar.....
Groet
Jan
ohvz87

Re: Kempenaars.

Bericht door ohvz87 »

Osingahuizen is helemaal ontmanteld met gemeenschapsgeld.

Heb er voor gespaard maar dan heb je ook wat......
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Kempenaars.

Bericht door klipper »

NL was het land met de fraaiste binnenschepen. Het is heel jammer dat schepen welke gered worden van de sloop, en worden verbouwd tot(varend) woonschip , indien ze langer zijn dan 40 meter moeten worden ingekort. Helaas worden het vaak een soort van gedrochten. Gr
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Kempenaars.

Bericht door Ben »

Volgens https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/6829/ werd de kempenaar Zuidgouwe in 2015 gesloopt bij de RDM in Kampen. Echter, zij is gered van de sloop.
Vanmiddag zag ik haar bij CMS Gebr. Los in Leeuwarden, zij zal tot woonschip verbouwd worden.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: ©B.Th. Gernaat.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Kempenaars.

Bericht door joop 1 »

ben ik heb een vraagje op de eerste foto van de zuidgouwe rechts verscholen achter de kop ligt een 2 master met de laatste letters van de naam haai weet jij hoe dat schip er uit ziet of heb je het in beeld ik vraag dat omdat ik al een tijdje op zoek ben naar de tijgerhaai ex sleepboot fecht gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kempenaars.

Bericht door DPLA »

Volgens mij is de Zuidgouwe geen Kempenaar :wink:

Dit schip heeft wel de breedte van een Kempenaar, maar niet de lengte van een Kempenaar, ook niet na de verlenging
in 1970 van 35,95 naar 43 meter
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Kempenaars.

Bericht door Arie »

Begin 80er jaren de Zuidgouwe, toen nog de Irene van Schram vele malen door de Hoge brug gelaten, geladen richting Delft ging er door de brug een touwtje op de duc en zo werd ze door de twee cylinder Industrie welke er toen in stond de bocht om gewrongen, die Industrie uitlaat was voorzien van een grote geluiddemper want je hoorde haar amper. het was een apart schip qua afmeting, (kempenaar breedte maar niet de lengte) de vorm van het achterschip, mogelijk ooit gebouwd voor een speciale bestemming?

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie