Welke sleepboot is dit?

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie herkent deze radarboot/sleper?

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding

Hier de genoemde foto ,ook dit is in Wells next the Sea.
Tot in de 90 er jaren kwamen hier coasters.
Op een van de foto's staat een eenzaam gebouwtje daar is tegenwoordig een scheepvaart museum (pje) gevestigd.
Een leuke plaats om te bezoeken mocht je ooit in de buurt zijn.
Groet
Jan

Mooi speurwerk Gert!
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Ben »

Onderstaande berichten overgenomen van het binnenvaartforum, reden: een tweemaster, die in Leeuwarden ligt was vroeger een sleepboot.
Alle hulde :!: :!: aan Joop voor de levensloop van de Tijgerhaai.
joop 1 schreef:ben ik heb een vraagje op de eerste foto van de zuidgouwe rechts verscholen achter de kop ligt een 2 master met de laatste letters van de naam haai weet jij hoe dat schip er uit ziet of heb je het in beeld ik vraag dat omdat ik al een tijdje op zoek ben naar de tijgerhaai ex sleepboot fecht gr joop
@Joop, hier is een gedeelte van de Tijgerhaai en dat zou dan de sleepboot Fecht zijn geweest??

Afbeelding
joop 1 schreef:hoi ben het is hem nog ook hoe is het mogelijk dat ie hier opduikt, ik heb hem voor het laatst in malaga gezien 28 jaar terug heb ik er nog opzij gelegen nog een bakkie aan boord gedaan het is een ex tanac sleepboot geweest van de fransoos de fecht geb 1944 canada ik heb hem als sleepboot tijgerhaai nog voor de bok gehad was ie van polderman hansweert dit is zeker ook wel interessant voor het sleepboot forum het was wel heel toevallig dat mijn oog op dat stukje naam viel gr joop
Wrijfhout schreef:Afbeelding
Dan ben je toch wel een knappe knutselaar als je zo'n sleepboot zo weet te verbouwen...
joop 1 schreef:ja dat is hem harry waar heb je die zo snel vandaan ik heb er in deze gedaante nog mee samengewerkt ik heb trouwens even nagekeken welk jaar die in malaga lag was 1988 ze hebben er ook wel een paar jaar over gedaan om te verbouwen toch leuk dat zo.n schip toch weer opduikt ik moet toch eens bij die werf gaan kijken want dit is het tweede schip wat daar ligt waar ik wat mee gehad heb wie weet ligt er nog meer ( zo raak je nu ongewild off topic zit je ineens van de kempenaars bij de sleepboten wel grappig)
joop 1 schreef:Ben. ik ben misschien wel lastig maar dat achterschip met dat stuurrad is dat toevallig ook een ex sleepboot lijkt mij dat ik die ken van veel jaren terug in de wolwevershaven dord en later in de galthese haven ( sluishaven) maar dan zou ik het hele schip moeten zien ik durf het haast niet te vragen maar heb je die ook in beeld
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Ben »

@Joop, voor jou de complete foto van het schip incl. achterschip en stuurrad. Met de naam MARS ligt zij al ca. 15 jaar in Leeuwarden
en sinds kort, net als de Tijgerhaai, bij CMS Gebr. Los Scheepsbouw in Leeuwarden in afwachting van restauratie(?).

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Gert Schouwstra »

Mars (2509287), ex-Wim, Reiger, Norma, Joli, Anne Grethe, Oeland, bjr 1924 bij Mulder in Stadskanaal.
Ligt ook al jaren in Leeuwarden.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jan Stolp »

Het is jammer dat ik een hoop van wat ik wist vergeet maar de Mars die in Leeuwarden ligt is niet het schip wat jij aangeeft maar een ex havensleepboot uit Rotterdam van ik meen Piet Smit maar ik zal er eens achteraan .
Ik denk dat hij bij Los ligt omdat de eigenaar een bekend ijzerwerker is met name in traditionele schepen.Hij woont aan boord en knapt het schip zoetjes aan op.Eigenaar Douwe Potma
Groet
Jan

Gert, je bent in de war met de Mars ex Reiger die o.a. deelnam aan de terugtocht van het B.E.F. operatie Dynamo.

Ik denk dat het de Mars I (2) is die in 1929 als stoomsleepboot gebouwd is door Amels in Makkum voor stoomsleepdienst Mars in Rotterdam.
21,10 x5,06 .200 i.p.k.
Is later nog eens cementtanker geweest volgens de vlootlijst in het boek van Smit.bladz 132
Ik denk dan dat het een pompboot geweest zal zijn .
wederom gegroet.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding

Uit;een uitgave van B.A.S.M. geschreven door J.Toussaint over de sleepdienst Maas en de sleepdienst Mars.
Groet
Jan

Nou Joop wat zeg je me daarvan!
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Jan,
Dan heb ik dus een verkeerde historie bij mijn eigen foto's van de MARS opgeslagen. Bedankt voor de correctie, ik heb het gelijk aangepast.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door joop 1 »

Jan het is een pracht maar deze keer niet de boot die ik in gedachte had het kan niet altijd raak zijn
in ieder geval ook Ben bedankt voor al het moois je zal zeggen wat is er nou voor moois aan zo.n roestbak maar ik vind het prachtig al die ouwe zooi gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Welke sleepboot is dit?

Bericht door Ben »

@Jan, bedankt voor de uitvoerige data over de onbekende Mars.

Afbeelding
Mars als "roestbak".
visje

Re:

Bericht door visje »

Wrijfhout schreef:Wie weet welke boot dit zou kunnen zijn?

gr. Harry

Afbeelding
heb je hem al harry
ik denk aan de zeemeeuw van de boer
hij woonde toen in leeuwarden
ik denk circa 1972
er stond dacht ik een brons in
hij lijkt er verdacht veel op
gr marten
Plaats reactie