Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Ik zou het kunnen proberen. Elke ochtend een extra bord Brintapap eten. En veiligheidsschoenen in plaats van instappers. Vóór 1 december zullen we weten of de "truc" werkt. Nog even geduld.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Is iemand bekend met zijschroefinstallaties die een achteruit hebben?
Ik krijg bij sommige foto's de indruk dat de uitgaande as, dus de as waaraan de schroefas zit, heen en weer schuift.
Wie weet het?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja hoor Pieter, die waren er, ze werden o.a. gemaakt door Ridderinkhof.
Een goed voorbeeld van een nog werkende installatie zie je op de RISICO.
En in 2012 heeft Theo er ook al iets van gezegd.
Kapitein Spok schreef:
Kees Keijzer schreef:
velasquez schreef:De lamme arm dat heb ik weinig meegemaakt, maar mijn vraag is kon je daar ook mee achteruit draaien

De enige die ik mij ken herinderen is een scheepje uit vreeswijk die deed met een kraantje zand winnen en daar stond een moter ingebouwd maar had nog de zijschroef die vrolijk meedraaide.

gr.BB
Op het kastje hadden wij geen achteruit op de zijschroef, maar die waren er wel die ook achteruit konden draaien.
Gr, Kees.
Er waren zeker vier uitvoeringen van een zijschroefinstallatie
1 -Alleen vooruit.
2 -model Ridderinkhof zonder frictie.
3 -model Ridderinkhof met frictie.
4 -model van Pergen uit Vreeswijk met een keerkoppeling.

Ik zal 2 en 3 toelichten.

De haakse overbrenging van Ridderinkhof was een ronde knobbel en leek wel wat op een rugbybal. In deze bal zaten drie schuine tandwielen

Een op de aandrijfas die van opzij door de bollekant van de (rugby)bal ging.

De schroefas kwam aan de ene punt van de (rugby)bal naar buiten en op de andere punt zat een wieltje waarmee de schroefas in axiale richting verschoven kon worden.
Op de schroefas zaten twee schuine tandwielen met daartussen het schuine tandwiel van de aandrijfas maar er zat axiaal zoveel ruimte tussen deze wielen dat de aandrijf as of in het voorste of in het achterste schuine tandwiel greep. En het was ook mogelijk dat de aandrijfas in geen van beide tandwielen greep. Dan stond de schroef stil.
Het moge duidelijk zijn dat de draairichting van de schoefas wisselde naar gelang de aandrijving in het voorste (bovenste) tandwiel op de schroefas greep danwel in het achterste (onderste).

Het zal ook duidelijk zijn dat dit verstellen met een draaiende motor niet lekker voor de tandjes was.
Bij het model 2 zonder frictie moest dan ook de motor stilgezet worden, de schroefas versteld worden, waarna de motor weer aan de gang geslingerd kon worden.
Bij het model 3 kon de motor blijven draaien omdat de aandrijfas met een frictie kon worden afgekoppeld. dan stond het aandrijftandwiel stil en kon de schroefas met draaiende motor versteld worden.

De zijschroef van van Pergen was herkenbaar aan een precies vierkant bakje waarin de haakse overbrenging zat. Omdat er tussen de motor en deze overbrenging een gewone keerkoppeling zat was in deze bak sprake van en "normale" haakse tandwiel overbrenging. Deze bak was gevuld met consistent vet en ik herinner me dat als we een paar uur aan het varen waren dat er dan wat vet bijgevuld moest worden omdat de tandwielen gingen "zingen" en er krachtverlies optrad. ( en met 18 pk op 350 ton moet je niet al te veel verliezen!)

De verbinding tussen de keerkoppeling en de haakse overbrenging werd gevormd door een splines as waardoor het bakje dat op een slee stond binnenboord gehaald kon worden bij het passeren van een smalle brug of sluis.

Het schijnt dat de bak bij de eerste zijschroeven niet kon schuiven en dat er juist voor de haakse overbrenging een stevige klamp op de boeing werd gemaakt. Het nadeel hiervan was natuurlijk wel dat het schip er breder door werd.

Ik hoop dat deze bijdrage voor de geïnteresseerden een beetje begrijpelijk is.
Ik praat normaal zo'n 80% met mijn handen maar dat is op een forum verrekte moeilijk.
Maar wellicht heeft iemand foto's die mijn verhaal kunnen verduidelijken.

GRTZ Theo
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Dag Gert, Gek dat ik vergeten was dat dat op het forum stond.
Nog gekker is het dat ik dat niet heb getracht het te zoeken.
11055-RISICO-01-tjalk risico 65-b-leid-1928-foto-p-jager-cc-by-nc-sa_zijschroef.JPG
11055-RISICO-01-tjalk risico 65-b-leid-1928-foto-p-jager-cc-by-nc-sa_zijschroef.JPG (436.03 KiB) 1937 keer bekeken
Foto: Willem Jager. Het systeem op de Risico.

Afbeelding
Foto: Han Visser. Steilsteven Zwerver
Vermoedelijk omkeerbaar via het handwiel aan de achterzijde.

Afbeelding
Het systeem op de Familietrouw. Men zegt afkomstig van Ridderinkhof.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jaap Niagara
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2010 21:00

Re: Lamme arm.

Bericht door Jaap Niagara »

Een verhaal van m,n vader,er voer vroeger een zekere Veltman of Veldman,met een stevenaak.Daar stonden er ook 2 op,moet gelopen hebben als ,n raket. Veele luxemotoren konden h,m niet bijbenen,zat veel op de Maas.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Lamme arm.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De bovendekse machinekamer van de Vertrouwen, schipper Bos.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Volgens Loomeijer werd die kort na de oorlog bij Ridderinkhof geplaatst
en kostte het geheel inclusief een 28pk Deutz f 3500,-
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

hydra schreef:In Utrecht ligt al vele jaren de klipper Vertrouwen. Ik denk dat niemand weet hoe lang het schip niet naar de werf is geweest. 40, 50 of 60 jaar? Ik zat rond 1975 in de buurt op school en ook toen lag het daar al, tegenover de Munt.
Afbeelding
Gr. Marco
Hier een overbrenging in rugbybal uitvoering; echter zonder overschakeling voor voor- en achteruit.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Lamme arm.

Bericht door klipper »

Hr Jaap Niagara, volgens mij stond in de stevenaak van Veltman voorop 2 zijschroeven en achterin ook nog een liggende Deutz. Groeten en ketteret
Zwerveropzee
Berichten: 93
Lid geworden op: 22 mar 2009 23:51

Re: Lamme arm.

Bericht door Zwerveropzee »

pieter53 schreef:
hydra schreef:In Utrecht ligt al vele jaren de klipper Vertrouwen. Ik denk dat niemand weet hoe lang het schip niet naar de werf is geweest. 40, 50 of 60 jaar? Ik zat rond 1975 in de buurt op school en ook toen lag het daar al, tegenover de Munt.
Afbeelding
Gr. Marco
Hier een overbrenging in rugbybal uitvoering; echter zonder overschakeling voor voor- en achteruit.
Marco, deze ligt al tijden op/bij de Museumwerf in Vreeswijk. Compleet nieuw vlak.
Plaats reactie