Eissenfresser , 50,10 x 6,60 x 2,30 , 461 ton , Bouwjaar 1923 , Werf Meijer in Zaltbommel ( Nederland ) , 2 x 120 pk AWA , ex Eissenfresser , eigenaar Eissenfresser NV te Amsterdam , ENI 02000869
Eissenfresser in aanbouw in Zaltbommel.
Latere namen van de Eissenfresser zijn Beaumé , Nitrico 4 , Hetra IV en Citerna.
In 1963 voorzien van roestvrijstalen tanks.
In 1963 voorzien van 2 x 150 pk Bohn&Kahler.
In 1983 voorzien van 2 x 240 pk GM
Rijnvaartnostalgie.
-
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Karel, zo`n damco met 500 pk hingen ook vaak een 1500 en 1000 tonner achter dan liep dat 4,5 tot 5 km per uur.
Als je dan maandag morgen van IJsselmonde vertrok was je woensdag middag op de Hombergeroord haalde de schipper nog even aankomstdag en je had tijdens het soppen even de tijd in de zomer om gade te slaan wat voor moois er op het strand lag te zonnen.
Heden heb een ieder altijd maar 1 ding en dat is haast.
gr.BB
Als je dan maandag morgen van IJsselmonde vertrok was je woensdag middag op de Hombergeroord haalde de schipper nog even aankomstdag en je had tijdens het soppen even de tijd in de zomer om gade te slaan wat voor moois er op het strand lag te zonnen.
Heden heb een ieder altijd maar 1 ding en dat is haast.
gr.BB
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Rijnvaartnostalgie.
Veel "natuurschoon" gezien !
Karel
Karel
Re: Rijnvaartnostalgie.
De haast valt tegenwoordig wel mee.De meesten draaien halve kracht om brandstof te sparen.
Groeten,Arie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Aanvulling op de foto's van Boele Bolnes.
Hier de bitumentanker Palatinia in ombouw.
Hier is zij in volle glorie.
De Beatrix met sleep.
Hier de bitumentanker Palatinia in ombouw.
Hier is zij in volle glorie.
De Beatrix met sleep.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Re: Rijnvaartnostalgie.
Als we met een van de VanOmmeren schepen naar Boele in Bolnes moesten was dat altijd weer spannend.
Zeker als je ook de dwarshelling op moest kwam daar heel wat bij kijken.
Boele had zelf een paar kleine sleepbootjes die je dan dwars van de helling recht moesten houden zodat de sleden
er goed onder kwamen en daarna begon het droogtakelen In de glorietijd was het altijd druk bij Boele en lagen er ook
meerdere VO schepen. Op de werf moest je altijd donders goed uitkijken want er reden stoomkranen en personeeltrekkers rond en daar tussendoor nog menig fietser. Ook hing er veel materiaal aan kranen in de lucht en helmen bestonden toen nog niet. Dus oppassen geblazen.
Er liep een eigen VO man (wiens naam ik kwijt ben ) rond die alles regelde.
Als er een karwei uitgevoerd moest worden kwamen er eerst een paar chefs kijken en de zaak opnemen. Meestal kwam er
daarna noch een voorman en uiteindelijk kwam er dan een timmerman of monteur om de klus te klaren;
Als ,savonds de fluit ging was iedereen weg. dan liepen er alleen nog wachtsmannen rond.
Voor mij was Boele meestal prima want dan kon ik ,s avonds ook naar huis omdat ik in IJsselmonde woomde.
Kon dan in cafe de Gouden Leeuw aan het Hoofd een pintje pakken met de maten.
Zeker als je ook de dwarshelling op moest kwam daar heel wat bij kijken.
Boele had zelf een paar kleine sleepbootjes die je dan dwars van de helling recht moesten houden zodat de sleden
er goed onder kwamen en daarna begon het droogtakelen In de glorietijd was het altijd druk bij Boele en lagen er ook
meerdere VO schepen. Op de werf moest je altijd donders goed uitkijken want er reden stoomkranen en personeeltrekkers rond en daar tussendoor nog menig fietser. Ook hing er veel materiaal aan kranen in de lucht en helmen bestonden toen nog niet. Dus oppassen geblazen.
Er liep een eigen VO man (wiens naam ik kwijt ben ) rond die alles regelde.
Als er een karwei uitgevoerd moest worden kwamen er eerst een paar chefs kijken en de zaak opnemen. Meestal kwam er
daarna noch een voorman en uiteindelijk kwam er dan een timmerman of monteur om de klus te klaren;
Als ,savonds de fluit ging was iedereen weg. dan liepen er alleen nog wachtsmannen rond.
Voor mij was Boele meestal prima want dan kon ik ,s avonds ook naar huis omdat ik in IJsselmonde woomde.
Kon dan in cafe de Gouden Leeuw aan het Hoofd een pintje pakken met de maten.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Halve kracht? Of dat momenteel zo is betwijfel ik. Met de huidige hoge vrachtprijzen en lage olieprijs zou ik zo hard mogelijk draaien. Als daar genoeg water voor is tenminste.Fluks schreef:De haast valt tegenwoordig wel mee.De meesten draaien halve kracht om brandstof te sparen.
Nu kun je een goede omzet draaien en slechte tijden weer een beetje goedmaken.
Als de prijzen weer zakken kan het gas er weer af
Re: Rijnvaartnostalgie.
Janna, juist met laagwater draai je nooit voluit, simpel er is te weinig wat onder het schip op vele plaatsen en dan trek je fijn een hekgolf en dus het water onder het schip vandaan.
En de vrachten kunnen nu wel hoog zijn maar wat neem je nog mee, heb even niet in het geheugen wat je er in Kaub bij kan tellen heden 120 cm?, dan neem je max. de helft mee op 2 mtr.
gr.BB
En de vrachten kunnen nu wel hoog zijn maar wat neem je nog mee, heb even niet in het geheugen wat je er in Kaub bij kan tellen heden 120 cm?, dan neem je max. de helft mee op 2 mtr.
gr.BB
Re: Rijnvaartnostalgie.
Er staat toch;
En de gasolie is momenteel sowieso niet duur. Als je nu door flink doorvaren een extra reisje kunt doen dan is dat mooi meegenomen. Er wordt overal werk aangeboden. Ook binnenlands, waar het lage water lang niet overal speelt.
En de pegel van Kaub staat vanavond op 62 (en vgs voorspelling blijft dat de komende paar dagen zo), dus dan staat daar zo'n 1,70m water. Met 30cm speling kun je dan tot ± 1,40m afladen.
En met laag water neem je weliswaar minder mee, maar iedereen vaart wél. En voor betere vrachtprijzen dan we in tijden gezien hebben. Ik kwam deze week langs de Maashaven, en daar was ruimte zát. De vrachtprijzen zijn nu, zeker met de KWZ erbij, zo hoog dat iedereen een goede boterham kan verdienen.Als daar genoeg water voor is tenminste.
En de gasolie is momenteel sowieso niet duur. Als je nu door flink doorvaren een extra reisje kunt doen dan is dat mooi meegenomen. Er wordt overal werk aangeboden. Ook binnenlands, waar het lage water lang niet overal speelt.
En de pegel van Kaub staat vanavond op 62 (en vgs voorspelling blijft dat de komende paar dagen zo), dus dan staat daar zo'n 1,70m water. Met 30cm speling kun je dan tot ± 1,40m afladen.
Re: Rijnvaartnostalgie.
1,5 mtr laden en een gemiddelde diepgang leeg van vele veel te grote gebouwde schepen 1,3 mtr.
M.a.w. ondanks alle prachtige prijzen heden word er feitelijk geen moer verdiend.
Heb zelf nooit een eigen schip gehad maar als ik altijd mijn familie hoorde 1,5 mtr in Kaub dan is het goud.
Dat heden de gasolie prijs zo belangrijk is komt doordat er veel te veel vermogen in vele schepen staat, Totaal nutteloos in feite weggegooid geld.
gr.BB
M.a.w. ondanks alle prachtige prijzen heden word er feitelijk geen moer verdiend.
Heb zelf nooit een eigen schip gehad maar als ik altijd mijn familie hoorde 1,5 mtr in Kaub dan is het goud.
Dat heden de gasolie prijs zo belangrijk is komt doordat er veel te veel vermogen in vele schepen staat, Totaal nutteloos in feite weggegooid geld.
gr.BB