Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Dag Han,

Bij jouw installatie heb je twee geleidingen.
De echte sleef, dat wil zeggen een telescopische aandrijfas, en
Het verschuiven van de gehele transmissie, die omdat hij rond is,
met een spiebaan in goede banen wordt geleid en met een fikse bout in het goede spoor gehouden wordt..
Waar schort het nu?
Afbeelding

Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Dag Kapitein Spok,

We hebben beiden dezelfde suggestie: met spierkracht en eventueel een hefboom. Met een leeg schip heb je een veel groter probleem, want we zijn niet in staat tewgen de windkracht in te drukken. En ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als het schip terugvalt.

Pieter: het probleem zit denk ik inwendig, niet in de "buis" zelf. De moer zit goed vast, maar toch beweegt de buis. Ik ben in Meppel tbv de Sinterklaas intocht. Mogelijk dat hij nog eens weer een Wonder verricht tbv een arme schipper. Als ik Meppel - Zwolle nog maar haal, dan gaan we deze winter maar eens in de revisie.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Het meest voor de handliggende is inderdaad de sleef zelf.
Het is tenslotte het vierkant wat het werk moet doen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
winschoter
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2013 16:55

Re: Lamme arm.

Bericht door winschoter »

Hallo Forummers
Zo wij dat vroeger wel eens deden.
Om met een zij schroef van lager wal te komen, Van de SB achterbolder een steek end zetten.
Van de BB dubbele zwaard lier een dubbele draad naar achter zetten(indien mogelijk enkele meters achter het schip)
Zo lang doordraaien tot het voorschip af gaat. Als de schroef er tussen kan, dan vol aan vooruit, stuurboord steek end los gooien, als je genoeg hoogte had even stoppen en de dubbele draad los gooien de motor weer meer toeren geven en je kon varen.
Wij voeren met onze Steilsteven met een drie cilinder Scoda 30 / 40 pk

Groeten Tinus
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Bedankt Tinus,

Die Skoda stond beneden, neem ik aan?
Was dat ook iets wat je nog aan moest slingeren of
startte dat op lucht of electrisch?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
winschoter
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 nov 2013 16:55

Re: Lamme arm.

Bericht door winschoter »

Pieter: de scoda stond beneden, de aandrijving ging met een brede platte riem. wat ook de vrij loop was als je de spanrol opgetrokken had.
We konden als de motor warm was met de hand starten maar kon ook op lucht we pompten de lucht ketel vol via de derde cilinder dat gaf wel wat problemen je kreeg dan geen schone lucht maar verder wekte het wel goed af en toe de plunjes van de kraan even opschuren.
gr Tinus
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Weet iemand nog schroefdiameters en schroefastoerentallen van de zijschroef?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Lamme arm.

Bericht door Kees Keijzer »

Wat ik me zo kan herinneren Pieter, is dat de Deutz 14/16 pk 600 toeren maakte en een vertraging van +- 1:2 met een schroef van 65 of 70 cm dacht ik.
Hier nog een uitsneden van een foto van Harry van het ouderlijk schip uit 1951, de enige waar de zijschroef op staat;
Afbeelding
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Lamme arm.

Bericht door Kapitein Spok »

Op de Jolles met 16-18 Deutz was de schroefdiameter 60 cm.
Het toerental heb ik niet paraat, maar wellicht kom ik daar nog wel achter.
Plaats reactie