Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Adrie als jij het zegt dat ik een Pols mis ben, dan dan zal het wel zo wezen
blijft staan dat het over Joop en zijn vader ging
doe hem de groeten maar ,misschien dat hij nog weet wie ik ben

Koos Lameijer heeft bij mijn weten zelf veel aan die spits verbouwd
ik meen zelfs te weten dat hij tussen elk spant in het ruim er eigenhandig een spant bijgezet heeft
voor een spits werd het dan een zwaar schip ,goed om rollen te laden zeker?
By the way ,Koos sprak geen woord Hollands :wink:

op bladzijde 61 word de Ideaal van de Nijs aangehaald ,er staat een foto van het schip het het boek
ik denk dat het schip daar op de Seine ligt ,misschien zelfs in Parijs
de zetschipper die op de Ideaal voer heb ik ook gekend en genoemd,dus dat is maar een kwestie van kopiëren en plakken
het gaat over den Juul zo als we hem noemde
Toen ik nog bij Kees aan boord was hebben we wel eens met hem gebuurt. Hij vertelde mij eens een mooi verhaal. Zijn zwager en zus waren een reis bij hem aan boord en ze sliepen in het vooronder. Op een morgen komt die zwager met een chagrijnig gezicht naar achteren en hij vraagt hem: “Allee jong, wat ist?” “Ach man, houdt er over op” zegt de zwager “ik heb heel den oavond en nacht m’n best moeten doen voor uw zuster, is dat wat.” “Joa, zei Juul,daarmee moet ge niet bij mijn zijn, wij, wij zijn allemaal zo...” Vrouwen en auto’s, zijn mond stond er niet van stil. Hij had een roefje voor de stuurhut, zijn schoonzus of een vriendin was aan boord en die ging in bikini op het voorroefje liggen zonnen. “Leo”, zegt hij tegen mij, “heb ik dat, ik stuur toch al zo moeilijk.”
dat roefje kun je zien op de foto die op bladzijde 61 staat

waarom alles zo uitgebreid?
niet iedereen kent dit verhaal vrees ik ,er waren maar een beperkt aantal exemplaren te koop van het boek Varen :mrgreen:
gr
leo
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Evert CadIJ »

Schier Hameete schreef:Harry ,
Mooi is de naam compleet.
Die binnenste Johanna heeft nog vele jaren met een andere eigenaar gevaren iemand uit het noorden van het land
maar is dacht ik wel van Brugge blijven varen er is later een andere motor ingekomen met veel pk,s want hij liep best hard
maar scheepsnaam en naam eigenaar willen net niet te voorschijn komen.
gr, schier
Was dat soms Noella uit Brugge Schipper Lamein???

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

uit Brugge wel ,maar geen Lamein
vrienden van mijn schoon ouders hadden die naam
zij voeren heel vroeger op een spits naar boven net als mijn schoonouders
het was de Weija van Wim en Weija Lamein
hun zoon Popko Lamein vaart nu nog containers met de Temptation
daar voor op de Holdu
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/De ... iep_192993
ik denk dat hij hier van een afstammeling is
https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... I75999.php

zo als JC al opmerkte
Als ik jouw beschrijving lees denk ik aan de Noëlla van Koos Lameijer. Naar eigen zeggen was de Baudouin 430 pk.
je bent weer helemaal bij Evert
gr
leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Verder niemand?
dan gaan we de kempenaars af die mij wat zeggen
op bladzijde 76 zie je de Eugenie,verder op in het boek word hij nog een keer besproken en wel op bladzijde 90
,daar heb ik ca drie weken als matroos op gevaren ,let even op het model van het Beun
tijdens het lossen blijft er een flinke rand zand op de bovenkant achter
dat moest ik er af scheppen, en dat was zoveel dat het de overtonnen waren die we elke reis hadden
op de goeie dagen deden we soms twee reizen per dag
voor de mensen die het verhaal niet kennen

in de Schuttevaer vond ik een advertentie van een firma uit Rotterdam die een matroos voor een beunschip zocht.
Ik heb met ze gebeld en werd direct aangenomen om op de Eugenie met schipper Leo van den Boogaard te varen.
Dat was een oud Peijl kempenaartje met twee 120 pk Daf motoren, omgebouwd tot beunschip.
Afbeelding

Afbeelding
We voeren van de Moerdijkbrug, waar we laadden, naar de Dordtse Kil en losten daar ten behoeve van de bochtafsnijding en de verbreding van de Kil.
We waren met zeven of acht schepen als ik het me goed herinner: de Eugenie, Margaretha, Speculant, Disponibel, Ambulant, Risico en de Neeltje.


Alle schepen die daar voeren hadden iedere reis over-tonnen. Tegen de tijd dat we vol waren draaide de pomp al om het water uit de lading te halen. Op het laatst zette ik de pomp volaan, waarna het zand op de bovenkant van het beun vastzoog, dan stopte je met laden en bleef er een flinke rug zand op liggen. Dat liep flink in de tonnen. Op mijn afrekening vond ik ze terug, ik kreeg 7 1⁄2 cent per ton, mijn schipper die mooi in de stuurhut kon blijven zitten 15 cent. Omdat de bovenkant van het beun erg breed was had ik er veel werk van, daar bleef een hoop zand op liggen die ik bij moest scheppen, de overtonnen.
op bladzijde 82 word de Dorothea genoemd van Feenstra ,dat is de ex eigenaar van de spits die mijn broer Henk van hem kocht ,Henk noemde de spits Zeearend


op de pagina's 84,106,108,en 114 worden de andere kempenaars genoemd die Verschoor van de Hoop overgenomen heeft ,de Catharina,de Madeleine ,de Margaretha en de Neeltje
op de Margaretha voer meen ik een Vermeulen
Afbeelding
zijn broer Andre Vermeulen voer ook als schipper bij Verschoor
hij stelde stelde zich voor toen ik hem voor het eerst ontmoete in Rotterdam
Ik ben Andre, en ik zit op die geile Neeltje
daar had ik even andere gedachten bij ,maar dat bleek dus een oud kempenaartje te wezen :oops:
gr
leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

even wat anders
sommigen mensen hoeven maar een klein stukje van een schip te zien om te weten wie of wat het is
iemand enig idee wie dit is?

Afbeelding

gr
leo
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Mijn jeugd.

Bericht door joop 1 »

is voor mij iets te diep geladen om het te kunnen zien maar er zijn ongetwijfeld wel mensen die het kunnen vertellen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Kees Keijzer »

Leo;
Ik zou het zo ook niet kunnen zeggen wat de naam is van dat onfortuinlijke schip, het blijft altijd een triest gezicht, een schip hoort nu eenmaal te drijven.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

mastodont schreef:Verder niemand?
Je bijdragen worden in ieder geval door mij wel gewaardeerd, ik heb alleen een beetje herinnering aan de Eva. Helaas geen foto's...
Welk schip daar voor Hoofdplaat gezonken zit zou ik zo direct niet weten.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Kees Keijzer »

Even voor de herinnering voor Hans, de EVA;
Afbeelding
Met dank aan de makers van het boek over De Hoop.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Mooi Kees, dat boek heb ik zelf ook. Vermoedelijk is de foto uit de periode dat Paul Mannaert het schip had, die is "uit" de cement gegaan. Er zitten geen kleden op... De volgende eigenaar heeft de den verhoogd.
Plaats reactie