Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Herziene Rijnvaartakte 5

Art. 8,
De vrijhavens , die de handel van de Rijn op het ogenblik ten dienste staan , blijven bestaan .
De Hoge Verdragsluitende Partijen behouden zich het recht voor het aantal vrijhavens te verhogen .
De in deze vrijhavens in entrepot opgeslagen goederen zijn niet aan enigerlei in - of uitvoerrechten onderworpen , tenzij zij later in het vrije verkeer worden gebracht in de Oeverstaten zelf of in het gebied van een douane - of belastingunie , waartoe die Staat behoort .

Art 9 ,
Indien een schipper rechtstreeks en zonder verandering aan te brengen in zijn lading het gebied doorvaart van één Staat of van verschillende tot één douane - unie behorende Staten , kan hij zijn reis voortzetten zonder voorafgaand grondig onderzoek der lading, mits hij er in toestemt dat , naar gelang de ambtenaren der douane dit vorderen , óf de openingen welke toegang tot het laadruim verlenen worden gesloten , óf bewakers aan boord worden toegepast .
In dat geval moet hij bovendien ten douanekantoor een manifest inleveren , overeenkomstig het door de Centrale Commissie vastgestelde model .
Bij het verlaten van het gebied moet hij zich aan het grenskantoor vervoegen , teneinde de loden , de zegels of wel de sloten van de douane te doen onderzoeken en verwijderen , of wel de bewakers van hun taak te ontheffen .
Overigens kan hij gedurende de reis niet worden opgehouden met een beroep op belangen , behorende tot het terrein der douanerechten , behoudens in het geval van smokkelarij ( art 12 ) .
De bevoegdheid van de aan boord geplaatste bewakers is beperkt tot het bewaken van de vaartuigen en hun lading ter voorkoming van smokkelarij .
Zij nemen kosteloos deel aan de maaltijden der bemanning ; de schipper verschaft hun te zijnen koste het benodigde vuur en licht , maar zij mogen generlei vergoeding vorderen of aannemen .
Indien ten gevolge van natuurlijke gebeurtenissen of van andere gevallen van overmacht de schipper zich genoodzaakt zou zien de lading geheel of gedeeltelijk te verplaatsen, en tot dat doel de toegangen tot het laadruim moeten worden geopend , dient hij zich daartoe tot de naastbijzijnde douaneambtenaren te wenden en zal hij hun komst moeten afwachten .
Indien het gevaar dringt en wachten niet mogenlijk is , dient hij dit ter kennis te brengen van de naastbijzijnde plaatselijke overheid , die het laadruim ontsluit en van een en ander proces-verbaal opmaakt.
Heeft de schipper op eigen gezag maatregelen getroffen zonder de tussenkomst van de douaneambtenaren of van de plaatselijke overheid in te roepen of af te wachten , dan is hij gehouden om op genoegzame wijze aan te tonen , dat het behoud van schip of lading daarvan heeft afgehangen , of dat hij aldus heeft moeten handelen om een dreigend gevaar te ontgaan .
In zodanig geval moet hij , zodra het gevaar is geweken , van het gebeurde kennis geven aan de naastbijzijnde douaneambtenaren , of , indien hij deze niet kan vinden , aan de naastbijzijnde plaatselijke overheid , teneinde die feiten te doen vaststellen.
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door verzamelaar »

Heel leuk die historie van de Rijnvaartakte, maar ik denk dat er niet veel forumleden op zitten wachten. Bovendien vind ik het zonde van de tijd die je eraan besteedt.

Groet Arnold.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Ik ben het niet met de voorgaande opmerkingen eens.
Het forum is er niet alleen voor de vaste kern van bezoekers en
alles wat met de binnenscheepvaart te maken heeft verdient dus een plaatsje.
Mocht de beheerder het toch misplaatst vinden: Binnenvaarttaal is bereid de volledige tekst over te nemen.
Stuur in dat geval maar even een e-mailtje Sjaak.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

verzamelaar schreef:Heel leuk die historie van de Rijnvaartakte, maar ik denk dat er niet veel forumleden op zitten wachten. Bovendien vind ik het zonde van de tijd die je eraan besteedt.

Groet Arnold.
Je bent niet verplicht om het te lezen Arnold.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

verzamelaar schreef:Heel leuk die historie van de Rijnvaartakte, maar ik denk dat er niet veel forumleden op zitten wachten. Bovendien vind ik het zonde van de tijd die je eraan besteedt.

Groet Arnold.
Ik zit er wel op te wachten, nou dat is overdreven maar toch interessant.
En wat is tijd als je alle tijd van de dag heeft en niemand zit op je te wachten.
Heerlijk leven is het met pensioen zijn.

gr.BB
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Ik ben met pensioen en heb dus tijd genoeg .
Sorry dat het 2x gebeurd is dat er een deel dubbel geplaatst is .
Ik persoonlijk vond dit een stuk regelementering die weinig in cursussen behandeld wordt .
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Ik denk dat het tijd word dat mensen die anderen iets willen onthouden, zelf maar eens iets gaan plaatsen.
of is dat soms te moeilijk?? Een DOOD forum, is geen forum. Het lijkt mij als je een beetje nadenkt, dat er altijd wel wat van vroeger te vertellen is, toch. Ik mis de mooie stukjes van de oude schipper. En hoeveel oude schippers zijn er niet op het forum.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Verzamelaar, ik heb eens ooit ergens (en ik weet echt :wink: niet meer waar) gelezen:
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Het is onmogelijk om uitsluitend voor iedereen interessante bijdragen te plaatsen.
Ik lees deze bijdragen van ossebaar momenteel ook slechts diagonaal.
Maar stel dat er tijdens de komende feestdagen, tijdens een gedachtewisseling tussen mij en mijn vier broers, ( die nog eigenwijzer zijn dan ik :lol: ) een onderwerp ter sprake komt dat raakt aan de akte van Mannheim, dan is het toch prachtig dat ik terug kan grijpen op deze bijdragen?!.
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door elstoplo »

Dat is een citaat van "Harry" en gelijk heeft ie.
Ik vindt ook niet alles intressant maar het maakt wel onderdeel uit van de Nostalgie.
Veel is er aan de orde geweest in deze rubriek en langzamerhand raakt het op denk ik?
Vult u rustig aan, het kost u niets!
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Laten we nog maar eens op zoek gaan naar mooie plaatjes, zoals deze.
Foto heeft op 20 december 1933 in een Amerikaanse krant gestaan. De Ragnar ploeterend door het ijs.
Dat moet zwaar aangekomen zijn op de radborden, of hoe je die ook noemt.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie