Gottlieb Jaeger , 47,50 x 9,20 x 1,35 , 97 ton , Bouwjaar 1954 , Werf Schimag in Mannheim ( Duitsland ), 2 x 750 pk MWM , ex Gottlieb Jaeger , eigenaar Fendel Schiffahrts AG in Mannheim , ENI ?
In 1960 omgebouwd tot motorduwboot. In 1970 uitgebrand afgevoerd,en in 1970 gesloopt.
Foto gekregen van Ben Blom.
Rijnvaartnostalgie.
-
- Berichten: 28396
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ik zal er ook weer eens wat aan toevoegen.
Foto is van Gunter Dexheimer.
Foto is van Gunter Dexheimer.
Vult u rustig aan, het kost u niets!
-
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnvaartnostalgie.
Herziene Rijnvaartakte 6.
Art.10.
Voor wat betreft de goederen , die binnenkomen langs de Rijn en bestemd zijn voor binnenlands verbruik dan wel voor uitvoer of doorvoer na overlading of na opslag in entrepot in de vrijhavens of elders , worden de douaneformaliteiten geregeld naar de algemene wetgeving van de Oeverstaat , over welke grens de invoer , de uitvoer of de doorvoer plaats heeft .
Art 11,
Elke Oeverstaat wijst voor zijn gebied de havens en losplaatsen aan , waar -- afgezien van de vrijhavens ( art 8 ) --- de schippers kunnen lossen of laden .
Tenzij hij daartoe een bijzondere vergunning van het bevoegde gezag heeft verkregen , mag de schipper op geen andere plaatsen laden of lossen , behoudens wanneer natuurlijke gebeurtenissen of enig ongeval hem verhinderen zijn reis voort te zetten dan wel het behoud van zijn schip of lading in gevaar brengen .
Wanneer hij in dit geval aanlegt op een plaats , waar een douanekantoor is gevestigd , moet hij zich daar aanmelden en handelen overeenkomstig de voorschriften , welke hem aldaar zullen worden gegeven .
Is op de aanlegplaats geen douanekantoor gevestigd , dan moet hij dadenlijk van zijn aankomst kennis geven aan de plaatselijke overheid , die een proces-verbaal opmaakt van de omstandigheden welke de schipper hebben doen besluiten tot aanleggen , en die daarvan kennis geeft aan het naastbijgelegen douanekantoor op hetzelfde grondgebied .
Indien het , ten einde de goederen aan geen verder gevaar bloot te stellen , nodig wordt geacht tot lossing over te gaan , dient de schipper zich te onderwerpen aan alle wettelijke maatregelen , strekkende tot voorkoming van heimelijke invoer .
De goederen , die opnieuw worden ingeladen ter voortzetting van de reis , zijn niet aan invoer - of uitvoerrechten onderworpen .De bepalingen van art. 9 , lid 6, zijn op de schipper van toepassing voor het geval hij op eigen gezag heeft gehandeld zonder de tussenkomst van de douaneambtenaren of van de plaatselijke overheid in te roepen .
Art.10.
Voor wat betreft de goederen , die binnenkomen langs de Rijn en bestemd zijn voor binnenlands verbruik dan wel voor uitvoer of doorvoer na overlading of na opslag in entrepot in de vrijhavens of elders , worden de douaneformaliteiten geregeld naar de algemene wetgeving van de Oeverstaat , over welke grens de invoer , de uitvoer of de doorvoer plaats heeft .
Art 11,
Elke Oeverstaat wijst voor zijn gebied de havens en losplaatsen aan , waar -- afgezien van de vrijhavens ( art 8 ) --- de schippers kunnen lossen of laden .
Tenzij hij daartoe een bijzondere vergunning van het bevoegde gezag heeft verkregen , mag de schipper op geen andere plaatsen laden of lossen , behoudens wanneer natuurlijke gebeurtenissen of enig ongeval hem verhinderen zijn reis voort te zetten dan wel het behoud van zijn schip of lading in gevaar brengen .
Wanneer hij in dit geval aanlegt op een plaats , waar een douanekantoor is gevestigd , moet hij zich daar aanmelden en handelen overeenkomstig de voorschriften , welke hem aldaar zullen worden gegeven .
Is op de aanlegplaats geen douanekantoor gevestigd , dan moet hij dadenlijk van zijn aankomst kennis geven aan de plaatselijke overheid , die een proces-verbaal opmaakt van de omstandigheden welke de schipper hebben doen besluiten tot aanleggen , en die daarvan kennis geeft aan het naastbijgelegen douanekantoor op hetzelfde grondgebied .
Indien het , ten einde de goederen aan geen verder gevaar bloot te stellen , nodig wordt geacht tot lossing over te gaan , dient de schipper zich te onderwerpen aan alle wettelijke maatregelen , strekkende tot voorkoming van heimelijke invoer .
De goederen , die opnieuw worden ingeladen ter voortzetting van de reis , zijn niet aan invoer - of uitvoerrechten onderworpen .De bepalingen van art. 9 , lid 6, zijn op de schipper van toepassing voor het geval hij op eigen gezag heeft gehandeld zonder de tussenkomst van de douaneambtenaren of van de plaatselijke overheid in te roepen .
Re: Rijnvaartnostalgie.
Nog een aanvulling op de Gotlieb Jeager van Gerardus Valkenburg
Idem voor de Gaston Healing
Idem voor de Gaston Healing
Vult u rustig aan, het kost u niets!
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
Het heeft jaren geduurd voor ik deze ansichtkaart te pakken had. Sleep met twee boten door de scheepjesbrug bij Weil.
De tweede boot is de Lallekönig, maar wie weet de naam van de eerste sleepboot?
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Rijnvaartnostalgie.
vogel gryff (de eerste)
-
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
- Locatie: Dordrecht
Re: Rijnvaartnostalgie.
Een mooie naoorlogse film over o.a. de berging van schepen.
https://www.youtube.com/watch?v=0pYxd7mUX0E
https://www.youtube.com/watch?v=0pYxd7mUX0E
Re: Rijnvaartnostalgie.
Jan bedankt!JCV schreef:vogel gryff (de eerste)
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Rijnvaartnostalgie.
Mooi als zulke mooie waardevolle documentjes ééns in de zoveeltijd opduiken. BEDANKT man.