Gewapend betonschepen.

Alles over binnenscheepvaart
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Gewapend betonschepen.

Bericht door Ben »

In een tijdschrift van 1919 vond ik dit artikel over een betonschip bestemd voor de binnenvaart. Het lijkt me interessant genoeg voor een nieuw topic.
Zijn er nog mensen onder ons, die zich iets herinneren over dit type schepen in de binnenvaart?
betonschip a 1919-02.JPG
betonschip a 1919-02.JPG (115.18 KiB) 6343 keer bekeken
betonschip b 1919- 02.JPG
betonschip b 1919- 02.JPG (51.33 KiB) 6343 keer bekeken
betonschip c 1919 02.JPG
betonschip c 1919 02.JPG (56.04 KiB) 6343 keer bekeken
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door joop 1 »

ook het duik wrak wat bij scharendijke afgezonken is was een gewapend betonnen schip . in frankrijk gebouwd als serpent een uit de serie waarvan de belgiesche piraten zender uilenspiegel er ook een was. deze serpent heeft in haven schelphoek ongeveer 35 jaar vol met modder onder water gelegen. ik heb al vaker over dit schip geschreven. ook na al die jaren was het schip nog puntgaaf toen bestond betonrot nog niet werd er niet geknoeid . gr joop
Bijlagen
le serpent 005 KVF.jpg
le serpent 005 KVF.jpg (201.62 KiB) 6312 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door jan de waard »

Bij het invaren van de haven van Kerkdriel ligt over bakboord ook een half gezonken schip van beton. Ik weet niet of hij er nog ligt, maar een paar jaar geleden in elk geval wel.
Zo'n schip heeft waarschijnlijk weinig sloopwaarde. Het heeft verder gewoon het uiterlijk van een binnenvaartschip uit die tijd met een luxemotorachtige kont.

Verder zie je nog wel eens van die betonnen schepen als woonboot liggen. Ik bedoel dan niet een rechthoekige bak, maar gewoon een (kort) schip met kop en kont. Ik meen wel eens gehoord te hebben dat die uit Engeland komen.

Verder zijn er ook wel jachten van gewapend beton gebouwd, maar in de vrachtvaart heb ik nog nooit een betonnen schip gezien, om maar even op Ben zijn vraag terug te komen.
En dat heeft met mijn leeftijd te maken, denk ik zomaar.

Hieronder een stukje uit een forum voor mensen die meer van beton houden dan van schepen.

mvrgr Jan

bij Kerkdriel aan de Steigerboom (Annelies) ligt deze BETONNEN (Harras) rijnaak (Annelies, Jan Lugtmeijer).
- Welk bedrijf was hier de belangrijkste leverancier van? -Betonnen schepen werden in de periode 1905-1945 in grote getalen gemaakt, het was dus geen probeersel van gekke geleerden zoals wel wordt beweerd-.
Gewapend betonnen schepen zijn heel snel te maken en oersterk. Gestandaardiseerde ontwerpen en mallen maakten dit mogelijk. Echte varende Regelbauten bunkerts dus!
De Duitsers hebben zelfs in de periode 1942-1944 een hele vloot van betonnen binnenvaartschepen gebouwd waar een speciale afdeling van de Kriegsmarine het interne transport van goederen over rivieren en kanalen mee verzorgde. Een aantal van deze schepen is heden ten dage nog in gebruik!
- Waarom is het object (volgens de streekhistorie) hier hoewel de uiteindelijke bestemming Engeland was (Annelies)?
Fuhrerweisung 16 gaf de aanzet voor operatie Seelowe . Onderdeel daarvan was een grote logistieke operatie waarbij enorme hoeveelheden manschappen, materieel en goederen over het kanaal moesten worden vervoerd. Omdat de Duitsers maar een relatief kleine vloot hadden en geen tijd en materiaal om echte landingsvaartuigen te bouwen werden binnenvaartschepen, bakken en sleepboten gevorderd, verzameld en aangepast. Tevens werd er nog zoveel mogelijk scheepsruimte gebouwd, met name in betonnen cascobouw en in prefab sectiebouw.
Alle bij elkaar geraapte scheepsruimte moest de invasievloot gaan vormen. Had een interessante operatie geworden, met binnevaartmaterieel het Kanaal oversteken..... Dat is dus waar mijn bootje voor gebruikt moest gaan worden (Annelies).

Blijft over om het plaatje compleet te krijgen, wat deed de varende bunker in Kerkdriel en welk (nu nog bestaand bedrijf) was de belangrijkste leverancier van dergelijke schepen in het interbellum, want daar spreken we over.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door k-k »

We hebben het een paar jaar geleden al eens over betonnen schepen gehad. Kan me niet herinneren of daar een apart topic voor was.
Gr. Klaas.

edit Ben: de link in je bericht heb ik weggehaald en de berichten staan hieronder.
Laatst gewijzigd door Ben op 29 dec 2015 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Klaas, de link heb ik weggehaald en de berichten staan hieronder.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door Ben »

k-k schreef:In de periode tussen 1962 en 1966 voeren we met de Alioth in timecharter voor Gulf.
Regelmatig losten we in Lobith bij de Gulf olieboer Klop in een betonnen schip. Er stonden geen stalen tanks in. Meen me te herinneren dat het schip was overgebleven uit de 2e wereldoorlog. Geen idee wat voor functie het toen had. Had ongeveer dezelfde vorm als de schepen op het plaatje van Harry. Schat dat de lengte ongeveer 40 meter was. Gr. Klaas.
stappercm schreef:Het schip is ca. 55 mtr lang en 10,5 mtr breed en stamt uit de 1e wereldoorlog. Is gebouwd in Le Havre in opdracht van de Franse Staat. Was een soort van lichter zonder motor, de bedoeling was oorspronkelijk om het te gebruiken voor het transport van kolen van Wales naar Rouen/Parijs. Een van de zusterschepen was de Crocodile, het betonnen zendschip van Radio Antwerpen/Uilenspiegel, gestrand op het strand van Retranchement/Cadzand eind 1962. Vandaag (01.02.2011) staat in de PZC.nl dat het schip de Serpent/Slang nu succesvol door RWS drijvend is gemaakt.
VIA MARIS schreef:Vroeger lag er ook één in Kerkdriel bij Bas Baggerman aan de binnenkant van de bunkerboot, maar dat is zo'n 40 jaar geleden dus of die er nog ligt weet ik niet.
edmond camille k schreef:Van dit type betonnen schip zijn er vlak na WO1 op de werven van de Franse westkust enkele tientallen gebouwd en een klein aantal hebben WO2 overleefd, waaronder de Serpent. De meesten hadden reptielennamen. Grofweg zijn er twee modellen te onderscheiden. De Serpent (632 brt) en de Crocodile (585 brt) zijn dan ook geen echte zusterschepen, ook al omdat ze op verschillende werven zijn gebouwd. De Serpent in Le Havre en de Crocodile in Bourg sur Gironde.
De meeste van deze schepen zijn in WO2 door de Duitsers gebruikt om havens te blokkeren, of ze zijn bij de verdere oorlogshandelingen verloren gegaan, zo ook bv de Cameleon.
Crocodile en Cameleon zijn op hun huidige plek terechtgekomen nadat de sleeptros brak. Oppassen dus met het Serpent ;-)
mastodont schreef:deze ligt in Parijs ,van het leger des heils ... foto ....
en dan ligt er nog een kerkschip in Conflans maar daar kan ik zo snel geen foto van vinden, ik moet hem wel hebben ,maar waar?
dus dan maar even zo: https://www.bateaujesers.org/
klipper schreef:In de 60er jaren van de vorige eeuw lag in het buizengat te Rotterdam ook een schip van beton, dat werd gebruikt als opslagruimte van veevoer door het bedrijf de Blauwe Molen.
velasquez

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door velasquez »

Joop, het fenomeen betonrot heeft altijd bestaan.
Alleen het kwam feitelijk pas in het nieuws doordat er in de woningbouw ontstond en dat was niet door knoeien maar de ontwikkelaar van vele flatgebouwen had uit kosten overweging voornamelijk balkons te fragiel ontworpen.
Waardoor door overbelasting het beton scheurde en eraf viel waardoor water erin sijpelde die het proces versnelt en vererg vooral tijdens vorst periode`s.
De enige bij mij bekende bouwer van segmentbouw, vloeren en wanden in heel Nederland was Dekwaaisteniet Lekkerkerk.
Die knoeide er lustig op los tot eind jaren 80.

gr.BB
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door joop 1 »

BB wij hebben heel veel bunkers gesloopt en ook div caisons die ze met de ramp hebben gebruikt daar kwam je geen beton rot in tegen . beton rot niet. het komt wel degelijk door het knoeien te weinig cement en te veel zand dat kost minder dat noem ik knoeien. zolang er geen vocht bij het ijzer komt zal je niet snel betonrot hebben als je voldoende cement gebruikt komt er geen vocht bij het ijzer . is mijn ervaring met beton.gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door klipper »

kerkschip in antwerpen, ook beton?. Gr
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door joop 1 »

Klipper dat klopt helemaal. is alleen wat groter dan de hiervoor genoemde schepen. ik dacht dat ze het een poosje terug op een andere plaats hadden gelegen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door t.fluks »

In Amsterdam liggen meerdere betonnen schepen, de grootste ligt in het Oosterdok,
vlakbij het Politiegebouw, met de voorsteven naar de wal.
Tammo.
Plaats reactie