Gewapend betonschepen.

Alles over binnenscheepvaart
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door Ben »

joop 1 schreef:ook het duikwrak wat bij scharendijke afgezonken is was een gewapend betonnen schip . in frankrijk gebouwd als serpent een uit de serie waarvan de belgische piraten zender uilenspiegel er ook een was. deze serpent heeft in haven schelphoek ongeveer 35 jaar vol met modder onder water gelegen.......... gr joop
Een link van het transport van de Serpent naar het Grevelingenmeer: https://www.regioinbedrijf.nl/nieuws/tra ... edig.2223/
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door Geert D »

enige jaren geleden is er gesproken over dergelijke schepen en heeft wrijfhout een foto geplaatst van een dergelijk vaartuig in hoogezand en groningen.en nu komen er meer los.

gr. Geert
velasquez

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door velasquez »

[quote="joop 1"]BB wij hebben heel veel bunkers gesloopt en ook div caisons die ze met de ramp hebben gebruikt daar kwam je geen beton rot in tegen . beton rot niet. het komt wel degelijk door het knoeien te weinig cement en te veel zand dat kost minder dat noem ik knoeien. zolang er geen vocht bij het ijzer komt zal je niet snel betonrot hebben als je voldoende cement gebruikt komt er geen vocht bij het ijzer . is mijn ervaring met beton.gr joop[

https://nl.wikipedia.org/wiki/Betonrot

gr BB
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door Arie »

joop 1 schreef:BB wij hebben heel veel bunkers gesloopt en ook div caisons die ze met de ramp hebben gebruikt daar kwam je geen beton rot in tegen . beton rot niet. het komt wel degelijk door het knoeien te weinig cement en te veel zand dat kost minder dat noem ik knoeien. zolang er geen vocht bij het ijzer komt zal je niet snel betonrot hebben als je voldoende cement gebruikt komt er geen vocht bij het ijzer . is mijn ervaring met beton.gr joop
Joop je hebt 100% gelijk, maar wat een van de hoofd oorzaken van betonrot is , dat is de dekking, er moet minimaal 5 cm beton op het ijzer zitten om ZUURSTOF buiten te sluiten zodat het niet bij het ijzer kan komen, want zuurstof is een hoofdoorzaak dat betonijzer gaat roesten en het beton kapot drukt want roestend ijzer drukt alles stuk, dit leerde ik op de MTS bouwkunde en alle zogenaamde verbeterende chemische toevoegingen waren achteraf het tegenovergestelde van verbetering.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door t.fluks »

Geert,
dat is nu toevallig, dat jij die foto van Harry de Groot noemt.
Het schip, wat ik noemde in Amsterdam is DEZELFDE, maar ziet er nu heel wat beter uit!
Tammo.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door Ben »

Zoekend bij Google op betonschepen kwam ik op een bladzijde van het oude forum terecht en las dit:

24/2/2004 21:11:01 Betonnen schepen
In de oorlogsjaren zijn in Rotterdam zeker 24 betonschepen van hetzelfde type in opdracht gegeven waarvan er 20 met naam bekend zijn, vele zijn afgebouwd en zijn nog jaren na de oorlog in gebruik geweest. Ze werden gebouwd in opdracht van Dyckerhoff & Widmann KG (een Duits Cement-concern) op verschillende werven in Rotterdam. Na de oorlog lagen er nog een aantal, in onafgebouwde toestand in diverse haven in het noorden van het land. Zeker twee zijn er in Zeeland gebruikt bij het dichten van het gat in de dijk bij Veere.
Enkele van de genoemde schepen zijn overigens in Rotterdam gebouwd.
Ergens in mijn achterhoofd heb ik het idee dan Dyckerhoff & Widmann en Dr. Erich Lubbert & Co. K.G. op een of ander wijze in relatie met elkaar stonden, als ik het weet meld ik het nog.

Hartelijke groeten, Hans Jehee
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door joop 1 »

een foto uit 1986 hier zijn wij onderweg met het betonnen schip . ( wat een paar jaar terug op de grevelingen als duikwrak af is laten zinken.) van de val naar schelphoek. wij hadden dat schip uit antwerpen en is later doorverkocht aan van oord acz die heeft het nooit gebruikt toen hebben wij in opdracht van v oord het naar schelphoek gesleept en en afgemeerd langs het daar liggende Phoenix caison en daar vol water gepompt deze had ik bij spotten in zeeland al eens geplaatst het betonnen schip serpent dat jaren later is afgezonken bij scharendijke gr joop
Bijlagen
serpent.jpg
serpent.jpg (89.1 KiB) 3109 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door Ben »

klipper schreef:kerkschip in antwerpen, ook beton?
Ja, ook van beton: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkschip ... p,_1944%29
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door Ben »

int. gewapend beton scheepsbouw mij. slikkerveer 1920.JPG
int. gewapend beton scheepsbouw mij. slikkerveer 1920.JPG (174.86 KiB) 2972 keer bekeken
int.stalen-en gewapend beton scheepsbouw-maatschappij slikkerveer advertentie 1920.JPG
int.stalen-en gewapend beton scheepsbouw-maatschappij slikkerveer advertentie 1920.JPG (250.34 KiB) 2972 keer bekeken
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gewapend betonschepen.

Bericht door Ben »

betonschip internationale 10 artikel uit 1920.JPG
betonschip internationale 10 artikel uit 1920.JPG (157.63 KiB) 2847 keer bekeken
Plaats reactie