Rijnsleepvaart

Alles over de sleep en duwvaart op zee en op de binnenwateren
ijsselmeer

IJsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

PRACHTIG, PRACHTIG , WAT IS DAT MOOI ZEG WAT EEN BROK GEREED

SCHAP! Hartelijk Dank.

Gr.Henk.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Veranderde vaart. Wat kun je op deze foto goed zien waarom deze route destijds werd gekozen. Zo te zien staat er aan de Zandweg maar heel weinig water...

Deze foto van het Kauber Fahrwasser met de Triton kreeg ik vandaag in handen. Het maakt onderdeel uit van een artikel uit een weekblad waarin een reporter een reis met die boot verslaat. Ik zal proberen dat artikel te scannen maar het is nogal veel knip en plakwerk omdat je in 1958 van die on handig grote folioformaten had en die passen niet in zijn geheel op de scanner. Vandaar eerst de foto,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ijsselmeer

IJsselmeer

Bericht door ijsselmeer »

Oke', Gigant laat maar koooomen! :wink: weer een verhaal mooi? :lol:

Henk.
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Harrie,

Heeft dit artikel ook niet in een De Blauwe Wimpel in de jaren vijftig gestaan ?.
Dit is misschien een handzamer formaat !.

m.v.g. Roy
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Volgens mij niet Roy, het is best wel interessant want er worden een heleboel namen genoemd van mensen die toen op die boot voeren, het is een artikel dat gaat over de overgang van de sleepvaart naar de duwvaart en de mening van de schippers daar over. Je kunt het wel raden... Ik denk dat het artikel in De Spiegel of de Katholieke Illustratie uit 1958 heeft gestaan. Onhandig groot formaat.

gr. Harry


Afbeelding
De Gonda van Lau v.d. Wijngaard ziet er weer uit om door een ringetje te halen. Al was dat naar mijn idee altijd zo! Door het vele beeldmateriaal dat ik van deze sleepboot heb krijg ik daar een aardig beeld van. Vroeger werd er gesproken van 'personeel', de term 'bemanning' hoorde je veel minder. Ik krijg de indruk dat er best veel van het 'personeel' verlangd werd. Ik vergelijk de sterke 'boven-boten' van voor- en het eerste decennium ná de tweede wereldoorlog wel eens met de grote Heren Boeren-bedrijven van het platteland. Ik denk dat de eigenaars van zo'n sleepboot toch wel een bepaalde status, zo niet 'aanzien' genoten op de vaart. Het zal de sleepschippers meer dan een 'zórg' zijn geweest welke boot er voor stond en welke kapitein er op voer. Wat mij tegenwoordig wel eens een beetje ergert is dat op al die sleepbootdagen die meer en meer worden georganiseerd vaak wordt gesproken over de 'schippers' van de sleepboten. Een sleepboot wordt bevaren door een kapitein en een sleepschip door een schipper en een 'bak' door een bakkenschipper, punt uit. Niks sleepbootschippers, zoals ik eens las.

Afbeelding
Nadat de Gonda in de Ruhr kolen heeft gebunkerd wordt er door het 'personeel' schoon schip gemaakt.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Het is bekend dat op de motorschepen van de C.F.N.R. veel Nederlandse schippers voeren die over het algemeen als 'kapitein' werden aangeduid. Kwam dat doordat de Fransman de term 'capitain' gebruikte en daardoor werd overgenomen. Of was het ook zo dat de schippers van Nederlandse kantoorschepen als 'kapitein' werden angesproken?

De Franse Rijnsleepboten werden die ook door Hollanders bemand of zaten daar Elzassers op?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Roy-

Bericht door Roy- »

Hallo Harry,

Helemaal mee eens; op sleep- en duwboten heeft een kapitein het voor het zeggen. Dit geld ook voor passagierschepen.
Bij de Damco en bij Van Ommeren had men het, wat de tankers betreft, ook over kapiteins.
Bij Gebr. De Haas of bij de B.P. had men het daar en tegen weer over schippers.
Bij de Fransoos stond de schipper erop met kapitein aangesproken te worden. "Ik ben Rijnvaart kapitein en geen binnenschipper", is mij eens te verstaan gegeven..................... Dit was op de "Chateau Montrose" in de 1e helft van 1973.

m.v.g. Roy
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Rijnsleepvaart

Bericht door Maarten Bron »

Wat betreft de opmerking van Roy dat men het bij Van Ommeren wat de tankers betreft ook over kapiteins had het volgende, dit betrof alleen de motortankers. Op de sleeptankers zaten weer schippers. Een algemene regel was toen dat op een schip zonder eigen voortstuwing een schipper zat en op een schip met eigen voortstuwing een kapitein. Men had het bij VO dan ook over spidokapteins op hun eigen spidobootjes.
Bij Gebr. De Haas werd het meer door elkaar gebruikt maar meestal sprak men van kapitein. Uitgezonderd op de Andromeda, het enige sleepschip daar, met schipper dus.

Groetjes Maarten.
elstoplo
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 apr 2005 16:14
Locatie: Santpoort

Bericht door elstoplo »

Tenslotte waren er bij van Ommeren ook nog eens bakkenschippers.
Dat was de bemanning van een duwbak of een omgebouwd sleepschip tot duwbak.

Elstoplo.
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

De kapiteins bij van Ommeren droegen ook een uniform. En op de kleine tankers had je motordrijvers. En op de grote tankers had je weer machinisten ook deze hadden een uniform.
Ja die oude tijd had wel iets.

gr arij
Plaats reactie