Dekker Papendrecht.

amphora

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door amphora »

Was dat in 1968 Fok ??

Gr. Cees
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door fok »

amphora schreef:Was dat in 1968 Fok ??

Gr. Cees
hoi cees , zou zomaar kunnen , het is lang geleden, maar denk eerder 1966 of 67. maar......vertel. gr fok.
amphora

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door amphora »

fok 1967 zou ook zomaar kunnen, ik was toen matroos op sleepboot De Hoop van Bons uit Sliedrecht en wij hebben midden in de nacht een ponton afgeleverd op dat werk in Doel. Was een dijkverzwaring als ik het goed heb. Een oom van mij , Willem van Wijngaarden, was schipper op het kraanponton die daar toen werkte. Waarom mij dit nog zo bijstaat is dat wij tijdens het transport op de W'schelde de ponton boven op onze kont kregen gesmeten door een oplopende zeeboot, sindsdien heb ik altijd wat tegen die W'schelde gehad.

Gr. Cees
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door fok »

cees , dekker moest daar een stroom geleidingsdam aanleggen ,dekker had daar een eigen kraan , de triton dacht ik .
later nog een bij gekomen , ik denk dan de jouwe , kan dat een stoomkraan geweest zijn ? was best wel groot in mijn herinnering .
ca 500 m lager werd er klei gebaggerd, ze noemden het boomse klei , en met bakken op de dam gelost .
het was een heen en weer gesjouw van zinkstukken , bakken met steen .ed , was wel ruig werk , maar een leerzame tijd .
heb daar veel gezien, en veel niet gezien ,want in het donker gebeurde er ook veel . :roll: groeten fok .
Bijlagen
kaart.jpg
kaart.jpg (92.98 KiB) 2419 keer bekeken
5 036.jpg
5 036.jpg (97.31 KiB) 2419 keer bekeken
amphora

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door amphora »

Fok of het een stoomkraan was weet ik echt niet, ik was toen pas 16, maar dat het voor die dam was herinner ik mij nu wel weer en die dam weet ik donders goed te liggen. De laatst jaren van mijn varende bestaan veel in het Schaar van Ouden Doel geladen.

Gr. Cees
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik kan me ook nog herinneren dat we nog door het Schaar van den Ouden Doel voeren, dus toen was de dam er nog niet.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
amphora

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door amphora »

Ja is logisch, jij bent ook van heeeeel vroeger Kees. :D

Gr. Cees
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door fok »

nog een paar herinnerigen uit m"n dekker tijd .
foto martina is van sleep en duwvaart forum , waarvoor dank .
groeten fok.
Bijlagen
5 090.jpg
5 090.jpg (93.44 KiB) 2299 keer bekeken
martina.jpg
martina.jpg (134.97 KiB) 2299 keer bekeken
5 037.jpg
5 037.jpg (98.08 KiB) 2299 keer bekeken
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door fok »

nog wat wederwaardigheden bij dekker. groeten fok.
Bijlagen
scan02.jpg
scan02.jpg (134.92 KiB) 2239 keer bekeken
scan01.jpg
scan01.jpg (268.47 KiB) 2239 keer bekeken
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Dekker Papendrecht.

Bericht door karelzijpe »

Ontzettend leuk om te lezen Fok! De Belgische Opzichter met z'n sextantje.!!
Heb in '69 vanuit de Westerschelde naar Straatsburgerdok gevaren met de Zijpe, laden deden we bij de Belgische Hopperzuigers.( Dragas)
Bultjes weghalen uit de vaargeul, alles ging met het sextant ( horizontaal op 2 kerktorentjes) en zeer nauwkeurig.
De Plaat van Doel hebben we een rand weggehaald met de oude stoomhopper Schelde tegenover de Zandvlietsluis.
We hadden 3 opties, Zandvliet, Kruisschans of de Royersluis, een mannetje aan de wal met CV-Bestel en zendertje op onze golflengte, en een pot fooi.
We gaven hem een seintje als we naderde en hij gaf de beste optie door, scheurde van sluis naar sluis.
Ik lag te laden en keek zo de Zandvliet in, hij melde de uitvaart is bijna binnen, ga zo meteen uit varen. Er lagen al wat schepen klaar om naar binnen te schutten. Hij melde, met uitvaren blijft de kerstboom met rood, en "dat" schip is de laatste. Volaan naar binnen en als je bij de lichten ben zet hij
hem groen. Ik hield de uitvaart in de gaten en gaf een gegeven moment een sein het laden te stoppen, Lekko en volaan als eerste de sluis in.
Dit gebeurde s'nachts, In de sluis van het Straatsburgerdok liepen er golven door het ruim. De perszuiger zoog het water eruit met wat zand en terug voor de de volgende lading.
De Belgische Opzichter haalde s'morgens een briefje op bij de sluiswipper van de Oosterwijk-schepen die s'nachts gepasseerd waren.
De Luitenantjes op de sluizen hebben er leuk aan verdiend aan de Oosterwijker. Einde karwei was er een behoorlijk tekort aan zand op het stort, zal wel weggezakt zijn zei Oosterwijk maar kan wel extra leveren.

Karel

ps. er hebben heel wat schippers gescholden op ons, de belgen noemde ons "gàngsters".
Plaats reactie