Reddingwezen.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reddingwezen.

Bericht door Roy »

Op 13 november 1971 nam de K.N.Z.H.R.M. een nieuw type reddingboot in de vaart in de vorm van de "Komer".
De boot was afgeleid van het type Nelson 40 loodsboot dat in praktijk goed voldeed.
De "Komer" heeft op alle stations met een vaste havenreddingboot als proef dienst gedaan, maar vanaf medio 1972 op station Terschelling.
De boot voldeed niet aan de verwachtingen en werd verkocht, ik meen aan een baggerclub.
Men wil aanvankelijk een serie van 6 van deze schepen bestellen maar zag er toch vanaf en ging zich concentreren op de RIB type boten.
Wie kan meer over de "Komer" vertellen aan technische data en verder verloop van haar loopbaan ?.
Stond er b.v. 400 pk of 2 x 400 pk Cat in ?.

We zijn weer eens benieuwd en vooral nieuwsgierig.............

m.v.g., Roy
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Reddingwezen.

Bericht door Robert Delhaye »

Hallo Roy,

Geen antwoord op je vraag, maar:
Ik heb een Nelson gehad, een ex-loodsboot van Harwich.
Daar stond 2 x 220 pk Perkins in. Genoeg voor ongeveer 20 knopen kruisvaart, en 22 top.
Ik ben er verschillende keren mee overgestoken naar Rotterdam vanuit Londen, en ook naar Vlissingen, Antwerpen, Dover, Calais gevaren.
Er zijn ook Nelsons met bijvoorbeeld 2 x 400 pk, maar dat heeft geen zin, daar stook je alleen maar olie mee, je kruissnelheid zal niet meer dan 24 knopen bedragen. Het zijn en blijven semi-planerende boten.
Je kunt er best mee varen met windkracht 10 of meer. Ze zijn niet te onderschatten. Maar ik heb hem moeten verkopen, want lag te veel stil, vanwege dat ik zelf vaar, en dan komt er het niet van.

zo ik gaat naar bed, en dromen dat ik met een Nelson vaar,

met vriendelijke groet,
Robert.
Pieter S
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:04
Locatie: West-Terschelling

Re: Reddingwezen.

Bericht door Pieter S »

Hallo Roy, ik kan je weinig technische informatie geven, maar ik kan wel een tipje van de sluier oplichten wat betreft het lot van de Komer. Ik heb in museum Behouden Huys op Terschelling gewerkt en daar hadden we een model van de Komer staan Het moet een jaar of zeven acht geleden zijn dat zich iemand aan de balie meldde met het verzoek of dat model (een brukleen van C. van der Pol) te koop was... Hij was de eigenaar van de tot jacht verbouwde Komer die op dat moment in de jachthaven van West-Terschelling lag. Wat ik met er nog van herinner is dat het stuurhuis was vergroot maar helaas is de naam me ontschoten. Het model is uiteindelijk wel aan hem verkocht.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reddingwezen.

Bericht door pieter53 »

Ik moet ergens nog wat in druk hebben maar ik kan het niet vinden :cry:

Dan maar zo: https://www.oudereddingsglorie.nl/cms/komer/
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Reddingwezen.

Bericht door AnneKJ »

Hallo Roy.
Geen antwoord op je vraag. In de zomer maanden, zie ik er regelmatig door het Kanaal van Walcheren varen. Meestal Britten. Volgens mij zijn er heel wat van gebouwd. Veel uitvoeringen.
Volgens mij had het loodsweze'n er ook twee, de Kluit en de Stern. Ik ben er wel eens op een geweest. Mooie schepen Cummins (??) motoren. Ik heb begrepen, dat ze voor het beloofden niet zo geschikt waren. Maar wel mooi om te zien.
Grt.
Anne
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Reddingwezen.

Bericht door Roy »

Bedankt voor alle reacties.
Zo kom je toch weer wat meer over dit type boot te weten en dat is natuurlijk ook interessant.
Bij mij weten waren het houten schepen. Op Texel heeft ook nog eens een aantal jaren, ( jaren 80 ), een boot gelegen die van dit type afgeleid zou zijn. Ze droeg toen de naam "Libido". Er werd maar weinig met deze boot gevaren en dien ten gevolge groeide het mos aan dek............ Ze zou naar Enkhuizen verkocht zijn, maar dat weet k ook niet zeker.
De twee loodstenders waar Anne het over heeft komen me ook, zij het vaag, bekend voor. Misschien iets voor loodsboot en of loodsafhalers specialisten ?. Dat er veel van dit type schip gebouwd zijn en in vele uitvoeringen wil ik grif geloven !. Het waren dan ook prima zeeschepen.
Goed, dat vermogen dan nog even. Volgens het boek Redders, 175 jaar K.N.R.M. stonden er twee motoren in. Het vermogen werd opgegeven als zijnde 400 pk. Het wordt echter niet duidelijk gemaakt of dat het totale vermogen betrof, of dat het per motor werd bedoeld. Ik neig naar 2 x 400 pk. maar weet dit natuurlijk niet zeker.
Dat dit type boot niet volledig in planeé wil gaan geloof ik ook. Ze lijken me er even te zwaar voor te zijn. Je kan er dus wel een flinke dot vermogen in zetten maar, zoals Robert al zei, harder gaan ze er toch niet van varen. Er bestaat ook nog zoiets als een rompsnelheid en dan houdt het gewoon op.
We blijven dus toch nog even met de nodige vragen zitten............. :roll: :wink:

m.v.g., Roy
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reddingwezen.

Bericht door pieter53 »

Ik meen dat de Komer (13-10-1969 - 24-07-1980) van aluminium was.
Voortstuwing 2 x 450 pk Cat staat HIER.
Ik zal nog eventjes zoeken, maar waarom bel je morgen niet even met de KNRM?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reddingwezen.

Bericht door pieter53 »

Volgens de Leeuwarder Courant van 1974 was de romp van Polyester.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reddingwezen.

Bericht door pieter53 »

In een andere editie meer gegevens.
2x 400 pk Cat, 28 knopen 12,5 x 3,5 x 1,2 meter actieradius 250 zeemijl kosten 275.000 gulden
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
krukas
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2011 12:01

Re: Reddingwezen.

Bericht door krukas »

De romp was inderdaad van Polyester bij volle kracht draaien werden later
haarscheurtjes geconstateerd.
Groet. Hendrik Steen
Plaats reactie