Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

van: www.kustvaartforum.com
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door Binnenvaarder »

Niet in Groningen maar toch dichtbij.
mvg
Geert
Bijlagen
Diverse_20160330_0003(0).jpg
Diverse_20160330_0003(0).jpg (155 KiB) 3057 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door k-k »

In welk jaar is dat Geert en is er nog te onderscheiden of de tanker de Achernar of Arcturus is? Vraag me af wat die daar aan het "sjouwen" is. Gr. Klaas.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door Binnenvaarder »

Moet tussen begin 1958 en begin 1962 zijn geweest. Mijn ouders voeren toen met die klipper l/z van de coaster.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door k-k »

Geert, Bedankt voor de info. Dacht dat er in 1963 radar op de Achernar en de Arcturus is gezet. Of er daar een olieboer werd bevoorraad of een zeeschip werd gebunkerd? Achernar deed Esso werk en Arcturus Shell. De schepen waren niet uitgerust om te bunkeren, maar Achernar heeft het relatief veel gedaan. Was een harde pomper en men legde dan dubbele 6" rolslangen uit. Kun je je nu haast niet meer voorstellen. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door Roy »

Ik vond die 2 tankers wel de mooiste van De Haas.
Heb helaas nooit op één van deze 2 tankers gevaren. Tja, je kan ook niet alles meemaken............ :roll: :wink:

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door k-k »

In den beginne waren die voor de "Happy Few". Commodore Jan van der Laan op de Achernar en Loet de Vries op de Arcturus. Mooie schepen met de kapiteinswoning voorop. Dacht dat er voorop ook nog een hut voor een scheepsjongen was. Achterop huisden de stuurman, machinist en een matroos. Helaas was het gauw gebeurd met de gezinnen aan boord en gingen de schepen de continudienst in. Ook werden ze verlengd. Je wilde allemaal natuurlijk graag naar een groter schip en ik ben ook 2 x verkast met een promotie. Achteraf gezien had ik op de Alcyone (kempenaartje) het leukste werk. Maar toen woonden we nog aan boord. Gelukkig hebben we de herinneringen nog Roy! Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door k-k »

Kreeg net informatie dat het met de proefvaart van de Arcturus in 1958 was. Schipper was Bep Vermeeren, later opgevolgd door Loet de Vries. Gr. Klaas.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door Ben »

jenjo 1939 ex jozo oosterhamrikkanaal groningen 1963 december.jpg
jenjo 1939 ex jozo oosterhamrikkanaal groningen 1963 december.jpg (201.87 KiB) 3686 keer bekeken
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door Wrijfhout »

Jenjo (1).jpg
Jenjo (1).jpg (539.79 KiB) 3658 keer bekeken
De Jenjo in 1972 nog eens een keer in de Oosterhaven gezien. Helaas had ik mij een halfkleinbeeld camera laten aansmeren die ook mar half goed presteerde, jammer dat de foto niet beter is geworden. Achter in de haven zie je de ex-coaster Marie rondgaan. Het schip was omgebouwd tot zandzuiger.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Kustvaarders in en rondom de stad Groningen.

Bericht door Wrijfhout »

Calvijn.jpg
Calvijn.jpg (395.56 KiB) 3615 keer bekeken
Calvyn in 1972 gefotografeerd over de moestuintjes van het personeel van de Oostersluis in Stad, waarschijnlijk was het schip onderweg van Franeker naar Delfzijl om zout te laden.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie