Jugolinija en haar schepen.

van: www.kustvaartforum.com
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door Evert Sikkema »

Ik begrijp nu wat je bedoelt met 'communistische wijze', wat betreft de Maasvlakte enz.
Misschien heb je gelijk, maar het zou ook kunnen zijn dat er een spiering wordt uitgeworpen om een kabeljauw te vangen.
We moeten maar afwachten hoe het afloopt.
Wat het verloren gaan van die banen in de haven betreft zul je gelijk hebben, maar is dat niet overal het geval (geweest)?
De Hoogovens (later Corus en nu Tata Steel) in IJmuiden hadden omstreeks 1998 20.000 medewerkers, nu nog 9.500.
Ik ben geboren en getogen in een landbouwstreek. Vroeger stonden er zeker 6 mensen dagen te wieden op een akker met bieten, nu wordt er gif gespoten of wordt er met een machine gewied. Aardappelen werden met de hand gerooid, nu met de machine. Vroeger werd er met man en macht gewerkt om de hooioogst binnen te krijgen, nu maakt een machine in een vloek en een zucht grote rollen hooi.
In het boek Hout en Zout van Harry de Groot zie ik op het achterdek van (kleine) kustvaarders 12 of 13 mensen staan, nu zijn het er hooguit 5.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Niets blijft zoals het was. We kunnen er verdrietig van worden, maar het gaat toch door.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
zout

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door zout »

Ja Evert, op mijn eerste schip 42 man, op mijn laatste geen 4 op vrije wacht die konden klaverjassen.

Een antwoord aan AnneKJ:
Eerst Joegoslavië, communistisch, ja, oostblok, nee.
De bewoners konden vrij reizen, mits ze niet in militaire dienst leeftijd waren. Maar ja, ik, als Nederlander van toen 20 jaar controleerde de marechaussee ook op dienstplicht als ik NL uitwilde. En Joegoslavië was net zo bang voor de Russen als wij. Onder Tito was Joegoslavië één der leiders van de groep van niet-gebonden landen, met India en Egypte. Koopvaardijland waren ze altijd, in 1947 werden de verschillende rederijen genationaliseerd in de Jugolinija. Een belangrijke stad was Dubrovnik, de vroegere vrije stadstaat en handelsstad bij uitstek. Ze gingen met 200.000 ton aan schepen de 2e wereldoorlog in en kwamen er met 9 schepen, 42.000 ton er uit. Deze 9 schepen gingen dus over in de Jugolinija.
Avala.jpg
Avala.jpg (474.43 KiB) 1259 keer bekeken
Dit was er één van, de DUBROVNIK (foto), 1938 gebouwd bij Lithgows te Port Glasgow, sloop 1969 te Chittagong.
In Dubrovnik vroeg men dé-nationalisatie van hun schepen en in 1955 kreeg men wat oude schepen terug. Daarvoor richtte men de Atlantska Plovidba op. Deze rederij verdiende nog wat in die tijd en investeerde in nieuwe schepen. Ze bestaan nog steeds als beursgenoteerde onderneming die ook hotels bezit. Er was dus buiten staatsondernemingen wel wat mogelijk.
Wat de Jugolinija betreft, verbanden met Oostblok rederijen ken ik niet. Ze hadden in hoofdzaak lijndiensten, weinig wilde vaart. De winst-en verliesrekeningen ken ik niet, maar eventuele verliezen vulde de staat, als eigenaar, aan.
Even terzijde: 1571, slag bij Lepanto, de Christelijke zeemacht tegen de Osmanen, daar nam ook een galei van Krk aan deel, onder de vlag van Venetië.
Ik hen geprobeert dit bondig te houden, goede nacht--Zout.
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door AnneKJ »

Goeie avond Zout.

Bedankt voor je duidelijke antwoorden. Dit bedoelde ik. Voornamelijk lijndiensten dus. Ik heb die mooie schepen op veel plaatsen over de gehele wereld gezien. Ik ben in Lagos-Appapa eens aan boord van een van die schepen geweest. Was geen enkel probleem. Trouwens, ik zelf niet, maar collega's van mij hebben eens een Russische Liberty bezocht. Het was kennelijk erg gezellig geweest, want er waren de volgende dag collega's die dachten dat ze migraine hadden.
Waren er ook tankers eigenlijk?

Grt.

Anne
zout

Re: GHV schepen "Oldies".

Bericht door zout »

Hallo Anne,

Over tankers hoor je dan vanavond, we gaan nu even op stap, `t is voorjaar, haast zomer hier.

Groet--Zout.
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Anne,
Jugolinija tankers, ik heb ze niet gevonden.
Maar, er waren dus meer rederijen, zoals in Zadar de rederij Jugotanker, uit 1955
In dat oprichtingsjaar schafte men een nieuwe tanker aan, de PETAR ZORANIĆ.
Dat schip kwam op 14-12-1960 in de Bosporus in aanvaring met een Griekse tanker waarna de beide schepen in brand vlogen.
Hierbij lieten op de Petar 21 mensen en op de Griek 27 mensen hun leven.
In het zelfstandige Kroatië veranderde Jugotanker haar naam in Tankarska Plovidba.
Ze hebben op dit moment 4 grote tankers, 7 bulkcarriers en 6 schepen in management en bezitten ook hotels, schijnbaar een goede combinatie.
zoranic.jpg
zoranic.jpg (236.57 KiB) 1150 keer bekeken
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door Roy »

Geweldig stukje werk van de webmaster / moderator om alles van deze voormalige Joegoslavische rederij bijeen te schrapen en op dit topic te zetten.
Toch wel een applausje waard dunkt me !. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door AnneKJ »

Zout.
Bedankt voor je speurwerk. Mooie tanker. Doet me denken aan Videna en Viana van Shell. Deze lijkt me groter. Bijna zomer bij jullie zei je. Dan is het hier maar behelpen. Ik zeg niet dat het niet waar is, maar hier is weinig te merken van de opwarming van de aarde.
Is je vooŕraad foto's al uitgeput, of kunnen we nog meer verwachten.
Grt.
Anne
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Er komen nog meer schepen.
Ik plaatste net elders een artikel over de Riječina, rivier achter Rijeka.
We kwamen er dit schuurtje tegen gistermorgen.
DSCF3149.JPG
DSCF3149.JPG (879.73 KiB) 1088 keer bekeken
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Crikvenica.jpg
Crikvenica.jpg (145 KiB) 1069 keer bekeken
Crikvenica 2.jpg
Crikvenica 2.jpg (132.63 KiB) 1069 keer bekeken
De CRIKVENICA, vernoemd naar een kustplaats vlakbij ons.
Beide foto`s te Rijeka.
zout

Re: Jugolinija en haar schepen.

Bericht door zout »

Ik heb even een lijst van plaatsingen hier gemaakt om het niet in een puinhoop te laten ontaarden.

Nu de BRIBIR, vernoemd naar een stadje hier in de buurt in Vinodol (wijndal) net achter de kustweg.
Een merkwaardig schip met die containerkraan erop. Gebouwd in 1979 bij 3Maj te Rijeka, bouwnummer 587 als Container / Ro-Ro schip, 7478 tdw.
Morgen haar zusterschip.
Bribir 2.jpg
Bribir 2.jpg (165.44 KiB) 1041 keer bekeken
Bribir.jpg
Bribir.jpg (125.31 KiB) 1041 keer bekeken
Plaats reactie